به گزارش «ایسنا» و بر اساس گزارش العالمه، تخت روانچی تصریح کرد: طی بیش از چهار دهه، ما میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان بوده‌ایم. بعد از بحران اخیر، پناهندگان بیشتری وارد خاک ایران شده‌اند. ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم به مسوولیت خود عمل کرده و اقدام بیشتری در تامین کمک به این پناهندگان انجام دهد.

تخت روانچی گفت: همچنین باید به مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار، ثبات و رفاه کمک کرد.تحقق کامل این هدف باید به ویژه توسط کشورهای همسایه مورد حمایت و تسهیل قرار گیرد. وی با اشاره به نخستین نشست مجازی وزرای خارجه همسایگان افغانستان افزود: ایران همواره تمام تلاش خود را برای کمک به تمام گروه‌های افغان برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافاتشان انجام داده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در جولای امسال، ایران میزبان مذاکرات صلح هیات‌های عالی‌رتبه دولت افغانستان و طالبان بود.آنها موافقت کردند در جلسه بعدی به مذاکرات خود ادامه دهند.ایران آماده است میزبان دور بعدی چنین مذاکراتی باشد. تخت‌روانچی تاکید کرد: ایران مجددا از همه رهبران مذهبی، زبانی، قومی و سیاسی افغانستان می‌خواهد منافع همه مردم افغانستان را بر منافع بخش خاصی از جامعه ترجیح دهند، چون افغانستان متعلق به همه افغان‌ها است.دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: حمله غیر قابل توجیه اخیر و برادرکشی قابل محکومیت در پنجشیر در تضاد با موضع متحد جامعه جهانی است که بر اساس آن هر دولتی که با زور در افغانستان به قدرت برسد به رسمیت شناخته نخواهد شد. وی اظهار کرد: راه ثبات، صلح بادوام و توسعه پایدار در افغانستان عملا از مذاکرات درون‌افغانی با مشارکت فعال و برابر نمایندگان واقعی تمام گروه‌های قومی، زبانی و مذهبی می‌گذرد. تخت‌روانچی افزود: ما انتظار داریم طالبان به تعهدات خود در این زمینه عمل کند. چنین دولتی از حمایت ایران برخوردار خواهد بود. وی تاکید کرد: مانند دیگر همسایگان افغانستان، ما به‌شدت نگران ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور و همچنین تهدید شبکه‌های تروریستی و جنایتکاران سازمان یافته فعال در زمینه قاچاق مواد مخدر و انسان هستیم. سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: ما همچنین قویا معتقدیم تحت هیچ شرایطی نباید از خاک افغانستان برای تهدید یا حمله به کشوری یا پناه دادن یا آموزش تروریست‌ها، یا برنامه‌ریزی یا تامین مالی فعالیت‌های تروریستی استفاده شود. دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: به گروه‌های تروریستی مانند داعش، که تهدیدی بزرگ برای افغانستان و منطقه هستند نباید اجازه فعالیت در افغانستان داده شود. وی افزود: افغانستان برای فائق آمدن بر مشکلات کنونی خود به کمک نیاز دارد. ما پیوند افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی را از طریق بندر چابهار ایران با دریاهای آزاد و از طریق راه آهن خواف ـ هرات با اروپا برقرار کرده و آماده‌ایم تا همکاری‌های خود را با آن در تمام زمینه‌ها بیشتر توسعه و تعمیق بخشیده و به تحقق یک افغانستان امن و مرفه‌ کمک کنیم.

  طالبان به تعهداتی که وعده داده عمل کنند

پیشتر و در نشست وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان که روز چهارشنبه مورخ ١٧ شهریور به صورت مجازی برگزار شد وزیر امور خارجه ایران با ابراز امیدواری درباره اینکه نشست همسایگان با پیامی قوی و یک‌صدا بر استقرار دولتی فراگیر و متشکل از همه اقوام درافغانستان، مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه موجب ایجاد امید در بین مردم افغانستان شود، افزود: امیدوارم در توافق با وزرای محترم حاضر بتوانیم گذرگاه‌های مرزی همسایگان را برای تجارت و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باز بگذاریم. وزیر امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی تهران جهت برگزاری دور بعدی نشست شش کشور همسایه افغانستان به صورت حضوری را نیز مطرح کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان پیگیر موضوع تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام است و امیدوار هستیم طالبان به تعهداتی که وعده داده‌اند عمل کنند. امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد تجربه نشان داده است که تشکیل دولت غیرفراگیر کمکی به وضعیت ثبات، آرامش و ارتقای وضعیت افغانستان در طول تاریخ نکرده است، لذا انتظار ما از وزرای خارجه این است که با صدایی واحد اهمیت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام را اعلام کنند. وزیر امور خارجه ضمن تاکید بر این موضوع که «اولویت اصلی ما صلح، ثبات و آرامش در سایه تشکیل دولت فراگیر خواهد بود» عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که در افغانستان گفت‌وگو باید به جای جنگ بنشیند و استفاده از ابزارهای نظامی به جای گفت‌وگو، نگرانی مردم افغانستان را در پی دارد. وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبان حدود ۴ میلیون برادر و خواهر خود از افغانستان و تحت سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه، اعطای واکسن به این ۴ میلیون را در اولویت کاری قرار داده است و از هیچ حمایتی از مردم افغانستان دریغ نمی‌کند.

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به این موضوع که خروجی جلسه نشست وزرای خارجه باید یک پیام قوی برای مردم رنج کشیده افغانستان باشد، عنوان کرد: این پیام باید به رسیدن به یک افغانستان باثبات و امن و افغانستانی که در مسیر توسعه و تشکیل دولت فراگیر قرار بگیرد کمک کند، که نتیجه آن علاوه بر امنیت افغانستان، امنیت برای همسایگان و کمک به صلح، ثبات و امنیت جهانی خواهد بود.

وی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای در اختیار گذاشتن تمامی امکانات خود برای پیشبرد مذاکرات بین الافغانی تاکید کرد و با اشاره به تحولات سریع و شتابان در افغانستان افزود: لازم است رایزنی‌های مستمر بین همسایگان وجود داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران به طور جدی نگران رشد ناامنی و تروریسم در افغانستان است و حتما باید در گفت‌وگوها به دنبال یک مکانیزم جهت کاهش و حذف این نگرانی جدی که امنیت یکایک کشورها را تحت تاثیر قرار داده باشیم.