کره‌ای‌ها نه تنها از بازار ایران چشم‌پوشی کرده‌اند که حتی دارایی‌های اصلی ایران آزادسازی نشده است. شرکت‌های کره‌ا‌ی پس از ترک ایران حتی زیرمیز قرارداد تامین قطعات و خدمات پس از فروش زدند.

چندی پیش خبرهایی درباره تهاتر کالا و محصولات صنعتی به جای پول از سوی کره‌ای‌ها مطرح شد، اما این پیشنهاد به دلیل حمایت از تولید داخل رد شد. هنوز تلاش بازرگانان برای گرفتن مطالبات‌شان به جایی نرسیده است. از سوی دیگر رئیس جمهور دیروز در نشست مشترکش با فرهیختگان و نخبگان خراسان جنوبی به صراحت اعلام کرد که دولت اجازه نمی‌دهد بخش‌های تولیدی درحال رشد از واردات بی‌رویه آسیب ببینند.

پس از آنکه شرکت‌ها‌ی کره‌ای ایران را ترک کردند برند دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در ایران به جی‌پلاس و سام تغییر کرد و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد ‌شد.  

اواخر تیرماه بود که خبری از توافق کشورها‌ی غربی با کره و ژاپن درباره تهاتر کالا و خدمات فنی مهندسی با ایران مطرح شد. اما ایران، کالای غیر تحریمی نمی‌خواست و به تکنولوژی نیاز داشت.  چند روز پس ا‌ز اعلام خبر توافق غربی‌ها، وزارت صمت رسما اعلام کرد که هیچ مجوزی برای ورود محصولات لوازم خانگی خارجی به کشور نداده است و هیچ تصمیمی برای واردات این محصولات ندارد.

رئیس‌جمهور اما دیروز در خراسان جنوبی اتمام حجت کرد و گفت: ما اجازه نخواهیم داد واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، صورت بگیرد یعنی نوع واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد، نمی‌گذارد کشور در مسیر تولید و اقتصاد مستقل و مقاومتی قرار بگیرد. شرایط تحریم در کشور نسبت به زندگی مردم مشکلاتی ایجاد کرد اما برخی از این تهدیدها فرصت‌ها ساختند.

    داخلی‌سازی باید رونق بگیرد

رئیس جمهور با انتقاد از واردات گفت: دولت اجازه نمی‌دهد بخش‌های تولیدی درحال رشد از واردات بی‌رویه آسیب ببینند. این، نباید اتفاق بیفتد. یک کلمه داخلی‌سازی لوازم داخلی باید در کشور رونق پیدا کند، این سیاست دولت است و همین سیاست را دنبال خواهیم کرد. به گفته رئیس‌جمهور کارخانه‌های تولیدی لوازم منزل در این مدت خیلی خوب پیش رفتند.

آنها جلوی برخی کارخانه‌های محصولات کره‌ای را گرفتند و نگذاشتند محصولات آن به کشور ما وارد شود و دفاتر تولیدی و توزیعی را نسبت به ایران اسلامی محدود کردند نتیجه این شد که کارخانه‌های لوازم خانگی به راه افتاد و الان نیاز کشور را برطرف می‌کند، اکنون که نیاز کشور برطرف می‌شود برخی دم از این می‌زنند که دوباره این محصولات کره‌ای وارد کشور شود.

همچنین رئیس دولت سیزدهم در این نشست با اشاره به مشکل نهاده‌های دامی که توسط یکی از تولیدکنندگان مطرح شد، گفت: اینکه ارز ترجیحی چه میزان به سفره مردم آمد، بحث قابل توجهی است. اینها را بررسی و کارشناسی کردیم و میزان ارز ترجیحی برای اینکه مردم در سفره خود دچار مشکل نشوند، اختصاص داده شد اما چون نظارت درستی نشد به جای اینکه سهولتی در زندگی مردم ایجاد کند به دست دلالان افتاد، بنابراین دلالان سود بردند اما مردم سودی نبردند.  

وی گفت: به جای اینکه گوشت، مرغ و بسیاری از کالاها با قیمت مناسب به دست مردم برسد اما این اتفاق نیفتاد و در دولت در دست بررسی داریم که سه تا چهار جلسه ستاد اقتصادی به این موضوع اختصاص پیدا کرد و در دستور کار ما است.