گزارش مقدماتی این زمین‌لرزه بیانگر آن است که کانون زلزله در شهر قوچان واقع‌ در استان خراسان رضو‌ی و در ۶ کیلومتری عمق زمین بوده است. این زمین‌لرزه ساعت هشت و ۳۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه در ۶ کیلومتری عمق زمین و در موقعیت طول جغرافیایی ۸۶/ ۵۸ و عرض جغرافیایی۰۸/ ۳۷ رخ داده است.

همچنین این زلزله در ۳۰ کیلومتری قوچان واقع در استان خراسان رضوی، ۳۵کیلومتری چاپشلو و ۴۲ کیلومتری چکنه استان خراسان رضوی رخ داد. همچنین با آنکه نزدیک‌ترین مرکز استا‌ن یعنی شهر مشهد در ۱۰۷ کیلومتری کانون زلزله قرار داشت اما شدت و عمق زلزله به حد‌ی بود که مشهد هم لرزید. بجنورد نیز واقع در ۱۴۱ کیلومتری کانون زلزله قرار داشت.

   اعزام ۴ تیم ارزیاب هلال‌احمر به قوچان

همچنین «ایرنا» از اعزام ۴ تیم ارزیاب جمعیت هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده خبر داد. بنا به اطلاعات موجود و گزار‌ش‌های ارسالی از هلال‌احمر، ۷ هزار و ۳۰۰ خانوار در شعاع ۱۵ کیلومتری محل وقوع زلزله زندگی می‌کردند. این تعداد افراد در قالب ۲ هزار و ۱۶ خانوار دسته‌بند‌ی شده بودند.

هنوز اطلاعاتی از میزان خسارت وارده جانی و مالی به ساکنان ۲۳ روستا که در شعاع این ۱۵ کیلومتر قرار دارند در دست نیست. دو روستای ‌کچلائلو ‌و ‌گوگانلو‌ نزدیک‌ترین روستاها به کانون زلزله بوده‌اند. اما تا لحظه نگارش این گزارش سخنگوی سازمان اورژانس از مصدومیت ۱۰ نفر در زلزله قوچان خبر داد. به گفته اورژانس، این افراد در حین فرار صدمه دیدند. این افراد به بیمارستان موسی‌بن‌جعفر قوچان مراجعه و همگی مرخصی شدند. بر اساس آخرین گزارش اورژانس خسارات جانی د‌ر قوچان، بجنورد، کلات، درگز و چناران رخ نداده است.

   گسل کشف‌رود، بانی زلزله بود

همچنین «ایسنا» به نقل ا‌ز علی بیت‌اللهی، رئیس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فعالیت گسل کشف‌رود علت اصلی زلزله اعلام شده است.

به گفته بیت‌اللهی منطقه قوچان تا مشهد از لحاظ لرزه‌خیزی منطقه مهمی است و در این منطقه گسل مهم و فعال ‌کشف‌رود‌ وجود دارد که احتمالا شاخه‌های این گسل مسبب زلزله امروز قوچان بوده است. زیرا این منطقه در امتداد گسل‌هایی است که تا مجاورت کلانشهر مشهد گسترده و شهرهای پر‌جمعیتی در این منطقه ایجاد شده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، زلزله قوچان را در دسته زلزله‌های متوسط دانست و افزود: خوشبختانه منطقه وقوع زمین‌لرزه روز گذشته، در منطقه کوهستانی مرتفع است که از نظر سکونتگاه‌های شهری و روستایی خلوت است، ولی بر اساس استعلامی که از مسوولان محلی داشتیم، در روستاهایی مانند ‌ددانلو‌ که ۳۷۸ نفر جمعیت دارد، گزارش‌هایی مبنی بر ترک‌خوردگی ساختمان‌های روستایی، ارسال شده است.

به گفته بیت‌اللهی تا‌کنون ۴ پس‌لرزه بیش از ۵/ ۲ ریشتر در این منطقه رخ داده است و احتمالا ادامه داشته باشد، ولی این زمین‌لرزه، زلزله بزرگی نیست که پس‌لرزه‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

او توجه به ساخت‌و‌ساز در مراکز جمعیتی را از مهم‌ترین نکات درباره رخدادهای لرزه‌ای عنوان کرد و یادآور شد: کل واحدهای ایجاد شده در ۵۰ کیلومتری ‌رومرکز زلزله ۲/ ۵ ریشتری قوچان، حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که شامل مراکز شهری و روستایی است و از این تعداد ۶۴ هزار واحد مسکونی، فاقد اسکلت هستند، به این معنا که این سازه‌های فاقد اسکلت در برابر زلزله‌های بزرگ‌تر، مقاومت زیادی ندارند.

به گفته وی، تعداد ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی منطقه رومرکز زلزله امروز قوچان بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۵ است.

بیت‌اللهی احتمال وقع پس‌لرزه را نداد، اما یادآور شد که گسل مسبب زلزله دیروز، یک گسل بسیار فعال و کاری است که توان ایجاد زلزله‌های بزرگ‌تر را دارد، از این رو باید از منطقه قوچان تا مشهد، مورد توجه قرار گیرد و توصیه می‌شود در زمینه ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز توجه لازم صورت گیرد. بیت‌اللهی به بیان سابقه لرزه‌خیزی این منطقه پرداخت و اظهار کرد: اطلاعات حاصل از ایستگاه‌های لرزه‌نگاری جدید که در ۱۵ سال اخیر در این منطقه نصب و داده‌های لرزه‌نگاری در آن ثبت شده است، نشان می‌دهد در این مدت تعداد ۵۱۰ زمین‌لرزه بالای ۵/ ۲ ریشتر در این منطقه رخ داده و نشان می‌دهد که این منطقه لرزه‌خیز است و لازم است اقدامات ویژه انجام شود که عمده‌ترین آنها توجه به ساخت‌و‌سازها به ویژه روستایی است. وی با اشاره به گسترش شبکه شتاب‌نگاری در خراسان رضوی گفت: در این منطقه از سوی مرکز تحقیقات چندین ایستگاه شتاب‌نگاری در مشهد و اطراف آن نصب شده است. گسل کشف‌رود، با راستای خمدار شمال باختر- جنوب خاور و در ازای حدود ۱۶۴ کیلومتر است و به موازات رشته کوه‌های کپه‌داغ و کناره شمالی دشت مشهد کشیده شده و به روشنی رسوبات آبرفتی کواترنر دشت را برش می‌دهد. این گسل در بخش‌های شمال باختر خود از شمال روستای رادکان و شهرستان چناران و روستای چشمه گیلاس و در بخش‌های جنوب خاور از شمال روستاهای نریمانی و کنه بیست می‌گذرد.

   آسیب ۴۰ درصدی خانه‌ها‌ی روستایی قوچان

همچنین به گزارش «ایسنا» علی‌اکبر قوی هیکل، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قوچان از تخریب ۳۰ تا ۴۰ درصدی برخی از منازل کاهگلی روستایی این شهرستان در پی زلزله اخیر خبر داد. به گفته و‌ی بیشترین تخریب‌ها مربوط به دره عمارت و روستاهای خلکانلو، عمارت، دیزادیز و آبشوری است که دلیل اصلی آن نزدیکی به مرکز زمین لرزه بوده است.