دانش‌آموزان در صف واکسن

  باگذشت دو ماه‌ونیم از شروع پیک پنجم و فاجعه مرگ‌های کرونایی در کشور، میزان جان‌باختگان کرونا سرانجام با کاهش محسوس به زیر ۴۰۰نفر در روز رسید. به این ترتیب طی ۲۴ساعت گذشته بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۳۶۴ نفر قربانی ویروس کرونا در کشور شدند و مجموع تلفات رسمی این ویروس در کشور به ۱۱۶ هزار و ۴۳۶ نفر رسید. آمار جان‌باختگان کرونا درحالی روز گذشته از پله ۴۰۰ پایین آمد که روز پنج‌شنبه مرگ ۴۵۳ بیمار کووید-۱۹ در کشور ثبت شده بود. همزمان با کاهش میزان مرگ‌های کرونایی در کشور، آمار مبتلایان به کرونا نیز طی ۲۴ساعت گذشته به ۱۷ هزار و ۶۰۵ بیمار رسید که ۲۵۳۷ نفر از آنها بستری شدند. روز پنج‌شنبه ۱۸ هزار و ۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده بود که ۲۸۵۹ نفر از آنها بستری شده بودند. به این ترتیب همزمان با عبور از پیک پنجم کرونا میزان مرگ‌های کرونایی و ‌از سوی دیگر موارد ابتلا و بستری نیز کاهش یافته است. همچنین بسیاری از شهرها از جمله تهران از وضعیت قرمز کرونا خارج شده‌اند و ۱۷ شهرستان آبی در وضعیت آبی قرار گرفتند. بر این اساس در حال ۵۷ شهرستان قرمز، ۲۳۸ شهرستان نارنجی، ۱۳۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. روز سه‌شنبه هفته گذشته وزارت بهداشت بر اساس آخرین نقشه کرونایی کشور، عبور کشور از خیز پنجم کرونا را اعلام کرده بود. خیز پنجم کرونا اوایل تیر ماه در کشور آغاز شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ به بالاترین رکورد خود از زمان شیوع این بیماری در کشور رسید.

آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال تهران

همزمان با کاهش مرگ‌های کر‌ونایی و موارد ابتلا و بستری در کشور قرار است واکسیناسیون ۱۰ روزه افراد بالای ۱۸ سال تهران از سه‌شنبه آغاز شود. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با اعلام این خبر گفت که از روز سه‌شنبه و ظرف ۱۰ روز که این اقدامات شروع خواهد شد، همه افراد هدف، دز اول واکسن را دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر آن‌طور که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران اعلام کرده است، برای برنامه ۱۰ روزه واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال به هفت میلیون دز واکسن نیاز خواهد بود.

 زمان واکسیناسیون دانش‌آموزان

در کنار آغاز واکسینه کردن افراد بالای ۱۸سال در تهران از روز سه‌شنبه هفته جاری، وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون دانش‌آموزان از دو هفته آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام عین‌اللهی گفت: تقریبا تمام اساتید دانشگاه‌ها را واکسینه کرده‌ایم و واکسیناسیون دانشجویان نیز آغاز شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی از اواسط مهرماه بازگشایی می‌شوند اما درباره سایر دانشگاه‌ها، وزارت علوم تصمیم‌گیری می‌کند. وی تصریح کرد که بازگشایی مدارس نیازمند واکسینه کردن دانش‌آموزان است.

  کاهش مجدد سن واکسیناسیون

در همین حال بنابر اعلام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت از روز پنج‌شنبه حداقل سن ثبت‌نام و دریافت نوبت واکسن کرونا سه سال دیگر کاهش یافت و بر این اساس همه افراد ۳۷ سال به بالا (متولدین ۱۳۶۳ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat. gov. ir زمان و محل دریافت واکسن خود را انتخاب کنند.

  بیستمین محموله واکسن هلال احمر

همزمان با افزایش میزان واکسیناسیون در کشور، واردات واکسن کرونا نیز ادامه دارد. بر همین اساس بیستمین محموله واکسن کرونا حامل ۵ میلیون دز واکسن، روز پنج‌شنبه در فرودگاه امام خمینی‌(ره) تحویل وزارت بهداشت شد. به گزارش خبرگزاری فارس، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به ورود سومین محموله سنگین واکسن کرونا توسط هلال احمر گفت: از اردیبهشت امسال تاکنون ۳۵ میلیون و ۳۹۰ هزار د‌ز واکسن توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور شده است.

وی با اعلام اینکه ۵ میلیون دز واکسن تا محقق شدن وعده ۲۰ میلیونی واردات واکسن توسط هلال احمر در شهریور باقی مانده است، اظهار کرد: از ۲۰ میلیون دز واکسنی که قرار بود در شهریور ۱۴۰۰ توسط هلال‌احمر وارد کشور شود تاکنون ۱۵ میلیون دز از آن تحویل وزارت بهداشت شده و تنها ۵ میلیون دز دیگر باقی مانده تا وعده ۲۰ میلیونی که برای واردات واکسن کرونا داده بودیم محقق شود.

  ورود ۷۰میلیون دز واکسن تا دو ماه آینده

رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز امیدواری از واردات ۵ میلیون د‌ز دیگر واکسن کرونا تا یک هفته دیگر، تصریح کرد: پس از اینکه فرآیند وارد کردن ۲۰ میلیون د‌ز واکسن کرونا توسط هلال احمر در شهریور به پایان برسد، در فواصل زمانی معین ۷۰ میلیون د‌ز دیگر واکسن طی دو ماه آینده وارد خواهیم کرد.

 ورود اسپوتنیک و آسترازنکا

همچنین روز پنج‌شنبه پنجاه و دومین محموله واکسن که شامل ۳۰۰ هزار د‌ز واکسن اسپوتنیک روسی است، وارد کشور شد. به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، پیش از این یک میلیون و ۴۵ هزار د‌ز واکسن اسپوتنیک در ۱۱ محموله به کشور وارد شده بود که با ورود دوازدهمین محموله‌ای که امروز وارد شده جمع واکسن روسی اسپوتنیک واردشده به کشور یک میلیون و ۳۴۵ هزار د‌ز است. به گفته ارونقی معاون فنی گمرک، با ورود این محموله جمع واکسن‌های وارداتی به بیش از ۵۵ میلیون د‌ز رسید. علاوه بر واکسن اسپوتنیک روسی روز پنج‌شنبه محموله‌ای شامل ۱۵۰ هزار دز واکسن آسترازنکا نیز وارد کشور شد.

 دومین محموله واکسن اهدایی از اتریش

ازسوی دیگر همزمان با واردات گسترده واکسن کرونا به کشور، دومین محموله از مجموع یک میلیون واکسن اهدایی آسترازنکا از اتریش در حضور دیتریش هایم، سفیر این کشور در ایران روز گذشته وارد فرودگاه امام خمینی شد. به این ترتیب روز پنج‌شنبه مجموعا ۶میلیون و ۴۵۰هزار دز واکسن وارد ایران شده است.

 آمار واکسن‌های وارداتی

جداول گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز حاکی از واردات ۵۸ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دز انواع واکسن‌های وارداتی از ۱۵ بهمن‌ماه ۹۹ تا روز گذشته‌(جمعه، ۲۶ شهریورماه) در قالب ۵۴ محموله است. بیشترین واردات واکسن تا امروز مربوط به واکسن سینوفارم چین با ۳۱ محموله و ۴۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز (معادل ۵/ ۸۳ درصد)

بوده است. پس از آن سه محموله واکسن آسترازنکا (وارداتی از ژاپن) با ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، یک محموله کواکس وارداتی از ایتالیا با یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز، یک محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از چین- سبد کواکس با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز، ۱۲ محموله واکسن روسی اسپوتنیک با یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از روسیه با ۹۶۳ هزار دز، یک محموله کواکس وارداتی از کره‌جنوبی با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، دو محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از اتریش با ۶۵۰ هزار دز و یک محموله واکسن بهارات هندی با ۱۲۵ هزار دز وارد کشور شده است.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

درهمین حال بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۲۷ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۸۳۵ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۶۲۵ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» ‌طبق این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ د‌ز رسیده است.

  راه‌اندازی ۵ مرکز تولید واکسن در کشور

درهمین راستا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: ۵ مرکز تولید واکسن در کشور به تازگی مجوز فعالیت گرفته‌اند که این امر به شتاب گرفتن روند واکسیناسیون در کشور و بی‌نیازی از واردات واکسن کمک می‌کند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر بهداشت با بیان اینکه در مردادماه و شهریورماه ۴۰ میلیون دز واکسن تزریق شده و ۳۰ میلیون دز ذخیره داریم، گفت: در آینده نزدیک بعد از واکسیناسیون قرنطینه هوشمند جایگزین قرنطینه فعلی می‌شود.