محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» از قدم بعدی این کمیسیون در زمینه گشودن گلوگاه دوم شناسایی شده تولید و بازرگانی خبر داد و گفت: گام دوم کمیسیون جهش تولید این است که هرگونه امضای طلایی را که باعث توقف کسب‌وکارها می‌شود با استفاده از فضای وب، تکنولوژی و نرم‌افزار‌های مرتبط از بین ببرد. این کمیسیون عزم جدی دارد تا با طرحی مشکلات ثبت نشان تجاری را رفع کند.

به گفته این نماینده مجلس، مسوولیت امضای طلایی که خود محل ایجاد فساد است، در دستان افرادی است که نهایتا صدور هرگونه مجوز به تایید آنها بستگی دارد و آن اشخاص عموما در این صنوف و کسب‌‌و‌کا‌رها ذی‌نفع هستند.

زنگنه از همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی با کمیسیون جهش تولید برای شناسایی و ورود به گلوگاه‌های کسب‌وکار و تجارت خبر داد و گفت: دومین گلوگاه، بحث ثبت نشان تجاری و برند است که متاسفانه چون به‌طور خاص انجام می‌شود، شرکت‌ها بر‌ای ثبت برندشان زمان طولانی و هزینه زیادی صرف می‌کنند.

این نماینده مجلس روند ثبت نشان تجار‌ی در ایران را با روند مراحل این کار در دنیا مغایر دانست و گفت: در سایر کشورها با استفاده از فضا‌ی وب و نرم‌افزار‌ها این کار به سهولت و با کمترین هزینه انجام می‌شود اما در ایران شرکت‌ها آن‌قدر با پیچیدگی و مساله مواجه می‌شوند که ناگزیرند این کار را به شرکت‌ها‌ی ثالث بدهند تا برندشان را ثبت کند.

بنا بر اطلاعات موجود کف قیمت بر‌ای ثبت نشان تجاری ۳ میلیون تومان است و شرکت‌های ثالث طی ۳ ساعت، نشان اشخاص و شرکت‌ها را ثبت می‌کنند در حالی که طی این روند توسط اشخاص حداقل ۱۰ روز زمان می‌برد.

در این میان سخنگوی کمیسیون جهش تولید معتقد است که طرح اصلاح ساختار برند‌ها که در کمیسیون جهش تولید در حال تدوین است مانند طرح تسهیل صدور مجوزها بتواند در زمینه بهبود روند کسب‌وکار موثر باشد.

 به گزارش «دنیای اقتصاد» و بنا به اطلاعات موجود، هزینه ثبت برند در شهر‌های مختلف ایران یکسان است. این هزینه‌ها شامل هزینه ثبت لوگو، ثبت برند، حق‌الثبت و هزینه روزنامه‌های نوبت اول و دوم، هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه مالکیت معنوی و... می‌شود.

پس از آنکه اظهارنامه شخص توسط کارشناس اداره مالکیت بررسی و ثبت آن  «بلامانع» شد باید آگهی تقاضای برند را در روزنامه رسمی چاپ کرد که هزینه آن بیشتر از۳۰۰ هزار تومان است زیرا سیاه‌وسفید یا رنگی بودن لوگو، میزان خطوط و تعداد طبقات و کالاها، همگی در هزینه روزنامه رسمی تاثیر‌گذار هستند. تعداد خطوط بیشتر باعث بیشتر شدن کادر آگهی می‌شود. هزینه‌ها به صورتی بالا می‌روند که مثلا برای سه طبقه و یک علامت رنگی باید حداقل ۳۸۸هزار تومان هزینه در سایت روزنامه رسمی پرداخت کنید.

پس از گذشت یک ماه از چاپ آگهی تقاضای علامت تجاری، حق‌الثبت در سایت پرداخت خواهد شد که هرچه تعداد طبقات و کالاها بیشتر باشد، هزینه نیز بیشتر خواهد بود. کف قیمت برای برند حقیقی۱۳۰ هزار تومان و کف قیمت برا‌ی برند‌ها‌ی حقوقی ۲۶۰ هزار تومان است و در صورتی‌که اشخاص، وکیل دادگستری را به عنوان تحویل گیرنده گواهی ۱۰ ساله برند خود معرفی کنند باید حق تمبر وکیل را حداقل به میزان ۲۰۰ هزار تومان جهت تشکیل پرونده فیزیکی پرداخت کنند. همچنین اگر متقاضی ثبت برند خارجی باشد هم باید معادل ارزی هزینه ثبت را براساس نرخ رسمی پرداخت کند.