نصرالله پژمان‌فر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس می‌گوید که مردم به‌شدت از سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی کلافه شده‌اند و عریضه به این کمیسیون برده‌اند. حالا پای تخلفات بانک‌ها در پرداخت وام‌های خرد به کمیسیون اصل ۹۰ باز شده و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی اعلام کرده‌اند که تا حصول نتیجه کوتاه نمی‌آیند.

ماجرای دسترسی نداشتن مردم به منابع بانکی آنجا قابل توجه است که بدانیم ۹۰ درصد منابع بانکی در راس هرم بانکی و به صورت تسهیلات کوتاه‌مدت به بانک‌ها داده می‌شود. در واقع بانک‌ها با کمبود منابع روبه‌رو نیستند، بلکه با توزیع نامناسب منابع روبه‌رو شده‌اند. چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی درباره هدررفت منابع بانکی ارائه کرده بود که در آن مشخصا به نا‌ترازی بانک‌ها اشاره شده بود. بر اساس آن گزارش، بانک‌ها با ناترازی شدید و ورشکستگی مواجه بودند. هدررفت منابع بانکی در دهه ۹۰ به اوج خود رسید.

در این میان کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در حال پیگیری تخلفات بانک‌ها در نحوه پرداخت وام‌های خرد به مردم و سختگیری‌های غیرقانونی آنها در این زمینه است.

نصرالله پژمان‌فر، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس به خبرگزاری خانه ملت می‌گوید: یقینا اگر هر مجموعه‌ای از وظایف قانونی خود تخلف کند و این تخلف نارضایتی مردم را در پی داشته باشد، کمیسیون اصل۹۰ به آن ورود خواهد کرد. البته یکی از این تخلفات که مردم نسبت به آن شکایت دارند نحوه پرداخت وام‌های خرد به اقشار کم‌توان جامعه است بنابراین کمیسیون به این موضوع رسیدگی می‌کند.  به گفته نماینده مشهد و کلات، گزارش‌های متعددی از تخلفات بانک‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی رسیده است. مصادیقی وجود دارد که برخی بانک‌ها وظایف خود را در وصول مطالبات بانکی از افراد به موقع انجام نداده و به نوعی در برخورد با این افراد که عموما ابربدهکاران بانکی هستند، مماشات کرده‌اند.  این نماینده مجلس می‌افزاید: اگرچه به دنبال پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ برخی از بانک‌ها تخلفات و خطاهای خود را جبران و اصلاح کرده‌اند، اما پرونده برخی دیگر نیز در حال بررسی است تا در صورت لزوم به مراجع قضایی ارسال شود.

  بنزین گران نمی‌شود

در خبری دیگر از مجلس، رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که بنایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده وجود ندارد. همچنین هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس هیچ طرح یا برنامه‌ای را برای افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل‌های انرژی در سال جاری یا بودجه سال آینده دنبال نمی‌کند.