این گروه یک پیمان‌ منطقه‌ای است که برای ایجاد روابط پایدار اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی و برقراری گفت‌وگو با کشورهای صنعتی تشکیل شده است. در ابتدا، وزیر امور خارجه بنگلادش گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این سازمان  ارائه و از کشورهای عضو به دلیل مشارکت فعال در پیشبرد اهداف این سازمان قدردانی کرد.

در ادامه، سرپرست معاونت بین‌الملل وزارت امور خارجه به نمایندگی از وزیرخارجه، در سخنانی با اشاره به اهمیت سازمان دی هشت برای کشورمان به عنوان یک کشور اسلامی و در حال توسعه، بر ادامه حمایت از این نهاد در دولت رئیسی تاکید کرد.

رضا نجفی در ادامه بر اهمیت ایجاد تحول در سازمان دی هشت با هدف پویاتر کردن آن تاکید و خواستار مشارکت و همکاری فعال‌تر اعضا در زمینه‌های تجاری، صنعتی، ارتباطاتی، کشاورزی و امنیت غذایی به عنوان اهداف اولویت‌دار سازمان به ویژه در شرایط ناشی از بیماری کووید- ۱۹ شد.

وی در پایان آمادگی ایران را جهت به اشتراک گذاشتن تجارب حاصله خود با کشورهای عضو گروه دی هشت در زمینه مقابله با تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه یکجانبه اعلام کرد. در ادامه وزیر امور خارجه پاکستان و معاونان وزرای امور خارجه ترکیه، اندونزی و نیجریه و نیز نمایندگان کشورهای مالزی و مصر سخنرانی کردند.

بنا بر اعلام دبیرخانه گروه، قرار است نشست وزرای خارجه این سازمان در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۱ در استانبول برگزار شود. همچنین نشست مقامات ارشد و وزرای خارجه در زمینه گردشگری نیز طی روزهای ۲۰ تا ۲۲ اکتبر در اسلام‌آباد پاکستان برگزار خواهد شد.