رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به نزدیک شدن آمار واکسیناسیون به حدنصاب ۷۰ درصدی جمعیت هدف در جامعه، گفت: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به جای اعمال محدودیت‌های جدید باید درباره رفع محدودیت‌ها برنامه‌‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم، اما باید مراقب باشیم که در اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی سستی ایجاد نشود. رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت کنترل دقیق ورود و خروج افراد از کشور گفت: افرادی که در این کنترل‌ها مشکوک به ابتلا باشند حتما باید قرنطینه شوند. رئیسی با بیان اینکه محدودیت‌های هوشمند باید جای محدودیت‌ها و تعطیلی کسب‌وکارها را بگیرد و این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، گفت: سامانه هوشمند طراحی شده برای کنترل کرونا باید به شکل آزمایشی اجرا شود و همه دستگاه‌ها با هماهنگی کامل اطلاعات لازم برای تکمیل این سامانه‌ را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. رئیس‌جمهور با استقبال از پیشنهاد استفاده از کارشناسان هوش مصنوعی در تکمیل این سامانه اظهار کرد: نکته مهم دیگر، تهیه پیوست اطلاع‌رسانی درباره کارآمدی این سامانه است تا همزمان با اجرای آزمایشی سامانه از عملکرد آن اطمینان حاصل شود و به نگرانی‌ها درباره عملکرد آن نیز پاسخ داده شود.

  ۲۸۰ مرگ کرونایی دیگر

در همین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۱۰۸۴۳ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۵۶۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۲۸۰ نفر نیز به دلیل این بیماری جان باختند. ۶ هزار و ۴۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

از سوی دیگر واردات واکسن کرونا به کشور و واکسیناسیون ادامه دارد. همچنان که سخنگوی جمعیت هلال‌احمر از ورود ۱۲ میلیون د‌ز واکسن کرونا تا یکشنبه هفته بعد خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن قوسیان‌مقدم با اشاره به ادامه ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در هر هفته حدود ۵ میلیون د‌ز واکسن از طریق جمعیت هلال‌احمر وارد کشور می‌شود.  درهمین راستا بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۳۴ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۸۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۲۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴۹ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۵۰۴ دز رسید. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته بالغ بر ۶۸۸هزار و ۸۳۲ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

  آخرین وضعیت واردات فایزر

درهمین ارتباط سید‌حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: واکسن فایزر از بلژیک وارد کشور می‌شود، اما زمان مشخصی برای ورود آن وجود ندارد. وی اظهار کرد: با توجه به اینکه واکسن فایزر دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است برای زنان باردار و بخش کادر درمان به عنوان دز سوم (یادآور) تزریق خواهد شد و برای سایر گروه‌های سنی دیگر استفاده نمی‌شود.