این درحالی است که شرط عبور از مرز، داشتن کارت واکسیناسیون و ویزای معتبر بود که بسیاری همچون سال‌های گذشته این قوانین را زیر پا گذاشتند و بدون داشتن ویزا خواستار عبور از مرز بودند. در نهایت به دنبال فیلم‌های منتشرشده از مرزهای شلمچه و مهران، آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است، مرز زمینی شلمچه و مهران به صورت مشروط باز شد و تعداد محدودی از کسانی که ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و تست پی‌سی‌آر داشتند توانستند از این مرزها عازم کشور عراق شوند.

درهمین ارتباط محمد حیدری، فرماندار ویژه خرمشهر روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تنها کسانی که ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و تست پی‌سی‌آر را در اختیار دارند می‌توانند از مرز زمینی شلمچه عازم عراق شوند از مردم خواست تا فقط با داشتن مدارک لازم به مرز مراجعه کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرماندار ویژه خرمشهر در عین حال افزود: تنها زائران اربعین حسینی دارای روادید اضطراری امکان خروج از گذرگاه مرزی شلمچه را دارند.

درپی انتشار این فیلم‌ها بود که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به تدابیر اجرا شده برای اعزام زائران اربعین با همکاری دولت عراق گفت: با وجود تاکید فراوان، عده‌ای یا به دلیل اطلاع نداشتن از محدودیت‌ها یا به هر دلیل دیگری به سوی مرزها عزیمت کرده‌اند. موکدا تاکید می‌کنم که با این افراد که به عشق زیارت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) به طرف مرزها رفتند در نهایت احترام و با حفظ کرامت برخورد شود و درباره محدودیت‌های موجود در تعداد سهمیه اختصاص داده شده از سوی دولت عراق مطلع و اقناع شوند.  طی روزهای گذشته عراق برای اربعین امسال با ورود هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی با شرایط خاص موافقت کرد و با وجود رایزنی‌های صورت گرفته توسط مقامات ایران، نظر مسوولان عراقی برای افزایش تعداد زائران تغییر نکرد. در همین راستا احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد اربعین کشور نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبر ۱۴ گفت: با توجه به شرایطی که دولت عراق برای سفر زائران به صورت هوایی و واکسیناسیون گذاشته؛ مرز‌های زمینی همچنان بسته هست و دولت عراق هنوز هیچ‌گونه موضع یا سیاست جدیدی مبنی بر بازگشایی مرز‌های زمینی از کانال‌های رسمی اعلام نکرده است.

محمدی‌فر در گفت‌وگو با «ایلنا» نیز درباره تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر حضور برخی افراد در مرز شلمچه گفت: متاسفانه تعدادی از افراد به مرز شلمچه مراجعه کرده‌اند و باعث بروز مشکلاتی شده‌اند. وی ادامه داد: افرادی که تلاش کرده‌اند از مرز عبور کنند بازگردانده می‌شوند.

درهمین حال ظاهرا وضعیت پروازهای فرودگاه امام نیز برای اعزام زائران به عراق چندان مطلوب نیست و آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است بیشتر پروازهای تهران ـ نجف و تهران ـ بغداد با تاخیرهای چندساعته درحال انجام است و همچنان گروهی از زائران در فرودگاه معطل انجام پروازشان هستند.