هرچند بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، اخیرا در یک موضع‌گیری اعلام کرد این رژیم مشکلی با پیوستن دوباره آمریکا به برجام ندارد، اما این اظهارنظر پس از ارزیابی نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بود که اعلام کردند بسیار بعید است توافق هسته‌ای احیا شود. این ارزیابی به این معنی بود که این رژیم نباید هزینه مخالفت با توافق هسته‌ای را بدهد که چشم‌اندازی برای احیای آن وجود ندارد. حال پس از فهم سیاست رژیم صهیونیستی در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران، سوال اساسی این است که این رژیم در آینده چگونه رفتار خواهد کرد. در واقع سوال این است که در شرایط فعلی که مقامات رژیم صهیونیستی چشم‌اندازی برای احیای توافق هسته‌ای متصور نیستند و از طرفی برنامه هسته‌ای ایران در حال توسعه و پیشرفت است، این رژیم چه گزینه‌هایی در اختیار دارد.

در پاسخ باید گفت سیاست رژیم صهیونیستی در این ارتباط دارای دو وجه نرم و سخت خواهد بود. در وجه سخت و در یک سطح حداقلی، این رژیم تلاش خواهد کرد که نه تنها همانند گذشته عملیات خرابکارانه و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران را ادامه دهد، بلکه همچنین آن را شدت خواهد بخشید. رژیم صهیونیستی، بسیار بیش از گذشته، خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران را دنبال خواهد کرد و بسیار بیشتر تلاش خواهد کرد، عوامل جاسوسی خود در ایران را گسترده‌تر و متنوع‌تر کند. همچنین انجام ترورهای بیشتر نیز محتمل است. در این مسیر سازمان موساد تنها نیست. با سفر ویلیام برنز رئیس سیا به تل آویو، گفته شد که دو کشور قرار است درباره برنامه هسته‌ای ایران همکاری‌های بیشتری داشته باشند. در یک سطح حداکثری، ممکن است رژیم صهیونیستی به انجام اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران دست بزند. این ادعا از آن جهت  مطرح است که بنی گانتس، وزیر دفاع این رژیم در جلسه پارلمان (کنست) خواهان اختصاص بودجه نظامی بیشتر برای اقدام احتمالی نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شد.

وجه نرم سیاست رژیم صهیونیستی به اقدامات دیپلماتیک این رژیم برای همراه کردن دیگر کشورها با خود از یک سو و خطرناک جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران از سوی دیگر اشاره دارد. روشن است که نه تنها در سطح رسمی این رژیم تلاش می‌کند دیدگاه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران را به دیدگاه خود نزدیک کند، بلکه همچنین از طریق لابی خود در داخل آمریکا، به دنبال همراه کردن دیگر نهادهای قدرت در این کشور، مانند کنگره، حرکت خواهد کرد. همچنین رژیم صهیونیستی با افشای اطلاعات بیشتر از برنامه هسته‌ای ایران، تلاش می‌کند گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت تاثیر قرار دهد. [شواهد] زیادی وجود دارد که [نشان می‌دهد] رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را در اختیار آژانس قرار داده و خواهان بررسی آژانس شده است.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی به صورت مداوم به تصویرسازی منفی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است. برای مثال نفتالی بنت، در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه ۵ مهر ماه، مدعی شد که ایران تمام خطوط قرمز هسته‌ای را نقض کرده و به دنبال تسلط بر منطقه غرب آسیا، ذیل یک چتر هسته‌ای است. موضع‌گیری‌هایی از این دست، نه تنها تلاشی برای همراه کردن کشورهای مختلف با خود است، بلکه سبب وحشت و نگرانی کشورهای عرب منطقه نیز خواهد شد. رژیم صهیونیستی با خطرناک جلوه دادن برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، به دنبال نزدیک کردن کشورهای عرب منطقه به خود است.

به‌طور کلی با توجه به دشواری‌های زیاد بر سر راه احیای برجام، به نظر می‌رسد در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو نقش مخرب این رژیم در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بیشتر شود. از این رو نهادهای مسوول در جمهوری اسلامی ایران، ضمن افزایش هوشیاری خود، باید در دو عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمادگی مواجهه با اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی را بیش از پیش داشته باشند.

منبع: دیپلماسی ایرانی