در پی این تصمیم واشنگتن، شاید ابتدا این‌گونه به ذهن متبادر شود که دولت آمریکا چرخشی اساسی در مواجهه با ایران و کره را در دستور کار خود قرار داده، اما اتمام فعالیت دفاتر ایران و کره شمالی به معنای کاهش اهمیت این کشور‌ها در سیاست خارجی آمریکا نیست.

در واقع به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تحلیل رفتار ایران در بستر دیگر کشور‌های غرب آسیا می‌تواند امکانات بیشتری را پیشِ روی آمریکا برای تسلط بیشتر بر اوضاع قرار دهد. تاکید دشمنان ایران بر راهبرد‌های ضدایرانی و پیگیری آنها نشان می‌دهد مجموعه دولت‌های غربی قصدی برای عقب‌نشینی از اهداف خود علیه ایران ندارند.

دیدار اخیر رئیس جمهور آمریکا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از آن نیویورک تایمز از «هماهنگی امنیتی» این دو در قبال ایران سخن گفته بود یکی از نمونه‌های پافشاری غرب بر تعقیب برنامه‌های ضد ایرانی توسط دولت آمریکا است. آمریکا در بغداد و پس از آن در بیروت سفارتخانه‌ای را در قالب یک مجتمع عظیم تاسیس کرده که بیشتر شبیه یک پایگاه نظامی امنیتی است. پروژه آنها در لبنان با ۱۷۴ هزار متر مربع و با هزینه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در حال ساخت است که با داشتن باند پرواز، مرکز فرماندهی عملیات در لبنان و سوریه و منطقه خواهد بود.

ناگفته پیدا است که عملیات علیه نیرو‌های حاضر در لبنان، سوریه و عراق نمی‌تواند هدفی جز مهار ایران و محور مقاومت داشته باشد. با توسعه و گسترش قدرت چین، چنانچه در دکترین سیاست خارجی بایدن به آن اشاره شده، اولویت برنامه‌های آمریکا «رویکرد منطقه‌ای» است، همچنان که در یک دهه گذشته تقابل با گروه‌های محور مقاومت نیز بر ابعاد تمرکز آمریکا بر ایران افزوده شده است. به بیان دقیق‌تر؛ آمریکا دیگر تنها با حکومت ایران مخالف نیست بلکه با هر نوع رفتار ایران در سطح بین‌المللی مخالف است.  گسترش نفوذ منطقه‌ای، عضویت دائم در سازمان شانگهای و همکاری‌های بیشتر ایران با کشور‌های منطقه در ماه‌های اخیر نیز الزام نگرش منطقه‌ای به ایران را برای آمریکایی‌ها بیشتر کرده است. این به آن معنی است که آمریکا متوجه شده دیگر فقط با ایران مواجه نیست و پروژه انزوا شکست خورده است؛ بنابراین به خوبی مشخص است این تصمیم آمریکا در حوزه امنیتی نه تنها به معنی کاهش تقابل با ایران نیست بلکه به دنبال فشار بیشتر است. شرایط جدید در‌برگیرنده تغییرات پنهان و آشکار درباره رفتار آمریکایی‌ها در منطقه است از جمله اینکه آمریکایی‌ها بیش از پیش به دنبال تضعیف روابط همسایگان با ایران خواهند بود.  همچنان که در نیویورک تایمز آمده است فصل جدیدی از هماهنگی امنیتی میان آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در پیش است. شاید بهتر است تغییرات اخیر در وزارت خارجه آمریکا را چنین تعبیر کرد که آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید ایران را در تمام نقاط غرب آسیا تعقیب کند و دیگر نمی‌توان تنها با دولت ایران مقابله کرد.