میزان جان‌باختگان کرونا روز جمعه سرانجام پس از ۸۲ روز به زیر ۲۰۰نفر رسید و روز گذشته نیز این روند کاهشی ادامه داشت. کاهش میزان قربانیان کرونا و مبتلایان کرونا در شرایطی رخ داده که نقشه کرونایی شهرهای ایران نیز از رنگ قرمز به زرد تبدیل شده است و در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

  زمان رسیدن به ایمنی جمعی

در همین حال حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اثر واکسیناسیون در کاهش بستری و مرگ‌و‌میر ناشی از آن، گفت: مهم‌ترین اصل این است که به ایمنی جمعی برسیم و در این زمینه هم بهترین وسیله واکسیناسیون ۷۵ درصد جمعیت کشور است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده و با سرعت واکسیناسیونی که در یک ماه و نیم اخیر انجام می‌شود، امیدواریم تا اوایل آذر ماه بتوانیم به میزان پوشش واکسیناسیون ۷۵ درصدی در جامعه برسیم. ازسوی دیگر محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای برداشتن محدودیت‌ها احتیاط زیادی کرد، گفت: تا وقتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور دو دز واکسن کرونا را نزده باشند جامعه به ایمنی نسبی نخواهد رسید و به تبع آن کنار گذاشتن محدودیت‌ها باعث ایجاد مخاطراتی برای کشور می‌شود.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۷۸۸ دز رسیده است. به گزارش «ایسنا» بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۴۴ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۲۳۴ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۵۴ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. بنابراین با احتساب آمار اعلامی طی ۲۴ساعت گذشته جمعا ۷۹۵هزار و ۶۱۸ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

  ورود واکسن بهارات هند به کشور

همزمان روز گذشته محموله جدید واکسن کرونا شامل یک میلیون دز واکسن «کوواکسین» محصول شرکت «بهارات بیوتک» هند که محصولی مبتنی بر ویروس غیرفعال شده (مثل واکسن سینوفارم یا واکسن کووایران برکت) است وارد ایران شد. به گزارش تابناک، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک گفت: «این محموله اهدایی هندوستان است که از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد و یکسره و پای پرواز ترخیص شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. با ورود این محموله، آمار واکسن‌های وارداتی از ۸۰ میلیون دز گذشت.»

  تنها واکسنی که دز یادآور دارد

ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا»‌ علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به ویژگی‌ها و درصد بالای ایمنی‌زایی واکسن ‌پاستوکووک‌، گفت: واکسنی تولید شده که تنها واکسن کونژوگه دنیا است و تنها واکسنی است که در کنار خودش یادآور هم تولید کرده و در کنار این ویژگی‌هایش قابلیت تزریق به سنین ۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال را دارد. همچنین به گزارش «ایرنا» وی گفت: واکسن پاستوکووک بر روی ۲۴ هزار نفر در کشور مورد مطالعه قرار گرفت و ۹۹ درصد ایمنی‌زایی دارد.

  عدم تغییر در طرح منع تردد شبانه

در خبری دیگر در این راستا‌، سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا درباره اجرای طرح منع تردد شبانه اظهار کرد: در این مورد تغییری ایجاد نشده و طرح با تصمیم ستادملی مقابله با کرونا در حال انجام است.