هفته‌های سرنوشت‌سازی برای برجام در پیش است

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه ۱۶ مهر گفت نگرانی اصلی جمهوری اسلامی در هر گفت‌وگویی پیرامون احیای توافق هسته‌ای برجام حول راه‌هایی برای «راستی‌آزمایی» لغو تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

ایران و آمریکا تا پیش از توقف مذاکرات در خرداد ماه، شش دور مذاکره غیرمستقیم با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور دیگر اعضای برجام برای بازگشت دو طرف به پیروی کامل از آن توافق داشته‌اند، اما تاریخ برگزاری دور هفتم هنوز مشخص نیست.  امیرعبداللهیان روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» در این خصوص گفت که در حال جمع‌بندی نهایی هستیم. دولت ابراهیم رئیسی گفته است در حال بررسی مذاکرات دولت قبل است و پس از پایان بررسی‌ها به وین باز‌می‌گردد. آمریکا در مقابل می‌گوید اگر دیر شود، بازگشت به  برجام شاید دیگر آن منافع قبلی را نداشته باشد. به گزارش رویترز، امیرعبداللهیان روز شنبه در جریان بازدید از سوریه بار دیگر گفت که ایران «به زودی» به گفت‌وگوها با قدرت‌های جهانی باز می‌گردد.

 مسوولیت پکن-مسکو از نگاه مرکل

همچنین مرکل در ادامه گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز مسوول هستند تا در بازگرداندن ایران به میز مذاکره ایفای نقش کنند. مرکل در این خصوص گفت: «من همچنین روسیه و چین را در این جا مسوول می‌بینم، زیرا اگر برجام آنچه را که باید انجام ندهد، (اوضاع) بسیار پیچیده خواهد شد، بنابراین در حال حاضر هفته‌های تعیین‌کننده‌ای را در ارتباط با توافق طی می‌کنیم.»

 نگرانی صهیونیست ها

به گزارش روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی در نشست کابینه این رژیم که روز یکشنبه با حضور صدراعظم آلمان برگزار شد، ضمن بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفته‌ترین نقطه خود رسیده، با تکرار اتهامات علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: «اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد تهران به سلاح اتمی دست یابد. این برای ما، مشکلی استراتژیک نیست، مشکلی موجودیتی است.» بنت گفت که در سه سال گذشته، ایران در زمینه توانایی غنی‌سازی اورانیوم یک جهش بزرگ رو به جلو داشته است. او در اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین مدعی شد: «جهان منتظر می‌ماند، ایرانی‌ها تاخیر می‌کنند و سانتریفیوژها می‌چرخند.»

 مسکو: زمان ازسرگیری مذاکرات فرا رسیده است

همزمان نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش به انتقاد خبرنگار یک روزنامه آمریکایی از تاخیر به‌وجودآمده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پاسخ به اظهارات لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه بازه زمانی بررسی مذاکرات انجام‌شده پیرامون احیای توافق هسته‌ای در وین از سوی دولت جدید ایران بیش از بازه زمانی دو ماه و ۱۸ روزه مذاکرات وین زمان برده است، در صفحه توییترش نوشت: «نباید فراموش کنیم دولت جدید ایران در پایان ماه اوت تشکیل شد، یعنی کمتر از دو ماه پیش. درباره آمریکا، بیش از دو ماه زمان برد تا آماده مذاکرات وین شوند. اما شما درست می‌گویید، زمان آن رسیده است که این روند از سر گرفته شود.»

 نشست سه جانبه درباره ایران

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه نشست سه‌جانبه‌ای را با «یاییر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات برگزار خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرنگار پایگاه خبری آکسیوس، ایران، از مهم‌ترین موضوعات این دیدار خواهد بود.همچنین بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، بلینکن دیدارهای دوجانبه با وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و امارات و نشست سه‌جانبه برگزار خواهد کرد و در این دیدارها درباره ثبات و امنیت منطقه صحبت خواهد شد.

نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز شهریور  در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و طی آن درباره تهدید ادعایی ایران گفت‌وگو کرد. رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که باید علیه ایران حفظ شوند، گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند. این رسانه غربی تصریح کرد این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود. علاوه بر این، وبگاه «اکسیوس» هم سوم تیرماه به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

 تاکید آمریکا بر آمادگی برای بازگشت به برجام

همزمان با این تحولات سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که واشنگتن برای توافق درباره بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام آمادگی دارد. به گزارش «ایسنا»، یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری –تحلیلی واشنگتن فری بیکن به تکرار ادعاهای بی‌اساس و ساختگی غرب و آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان پرداخت.

این دیپلمات آمریکایی که نامی از او برده نشده است در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران مدعی شد که آنچه امتناع ایران از اجازه دسترسی بازرسان هسته‌ای بین‌المللی به سایت‌های هسته‌ای مناقشه برانگیز این کشور می‌خواند، کار دولت بایدن برای رسیدن به هدف خود مبنی بر بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را سخت‌تر کرده است.وی در ادامه تلاش کرد دلیل وقفه پیش آمده در مذاکرات وین را متوجه ایران بداند و افزود: «ایران می‌گوید که می‌خواهد به راه‌حل دیپلماتیک بازگردد اما همچنان گام‌هایی را برای دشوارتر کردن آن برمی‌دارد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در عین حال گفت: «ما کماکان از ایران می‌خواهیم که به فوریت اجازه دسترسی‌های مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فراهم کند. ایالات متحده به روشنی گفته است که ما آمادگی دست یافتن به یک فهم مشترک برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را داریم.»

همچنین ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پنج‌شنبه گذشته در یک کنفرانس خبری درباره احیای برجام گفته بود که مهم است طرفین با یکدیگر (به پایبندی‌های هسته‌ای‌شان) بازگردند و از همانجا که مسائل را رها کرده بودند، آغاز کنند. به باور ما مسیر دیپلماسی همچنان باز است. او تاکید کرد: «همچنین از نظر ما بازگشت قریب‌الوقوع به وین الزامی است، چراکه این فرآیند نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه‌ و کش یابد.»

 از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کردیم

از سوی دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی نگاه یک درباره ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد گفت: «از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات‌مان تبدیل می‌شد.»

اسلامی تصریح کرد: «این سوخت جزو یکی از نیازهای اساسی کشور ما است که پیش‌تر از طریق آمریکا تامین و بعدها از آرژانتین خریداری می‌کردیم و پس از آن با تلاش‌های زیاد، توسط خود ما به تولید رسید.»

رئیس‌ سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز تاکید کرد: « بنا داریم به هیاهوهای هسته‌ای پایان دهیم، زیرا دلیلی ندارد ما را بی‌جا متهم کنند، ما باید پیشرفت انرژی هسته‌ای را شتابان کنیم جلوه‌ها و تاثیرات آن را در زندگی مردم پدیدار کرده و گسترش دهیم، جلوه‌های اقتدار ملی متاثر از انرژی هسته‌ای را هم نمایان کنیم.»