همچنین میزان موارد ابتلا نیز روز گذشته با شناسایی ۱۱۲۵۶ بیمار دیگر یک بار دیگر به بالای یازده هزار نفر در یک روز رسید. این درحالی است که روز شنبه میزان جان‌باختگان کرونا به ۱۷۵نفر و میزان موارد ابتلا به ۷هزار و ۶۵۴نفر کاهش یافته بود. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت؛ طی ۲۴ساعت گذشته میزان بستری‌شدگان کرونایی در کشور هم با اندکی افزایش به یک هزار و ۷۳۳ نفر رسید. این رقم روز شنبه هزار و ۲۸۶نفر بود. تلفات روزانه کرونا روز جمعه ۱۶ مهر ماه با ۱۸۵ مورد مرگ، بعد از ۸۲ روز گردش در مدار بالای ۲۰۰ به پایین‌ترین سطح پس از پایان خیز پنجم کرونا در کشور رسیده بود.

هرچند هنوز مشخص نیست که میزان مبتلایان و قربانیان کرونا طی روزهای آینده در چه شرایطی خواهد بود، اما در صورت افزایش مجدد باید نگران ورود زودهنگام به پیک ششم کرونا باشیم.

  پروتکل جدید درمان کرونا در حال تصویب

در همین حال قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موثرترین درمان کرونا را واکسن دانست و گفت: با توجه به روند خوب و ادامه‌دار واکسیناسیون در کشور، شاهد روند کاهش بستری، تعداد بیماران بدحال و مرگ‌ومیر مبتلایان هستیم که علامت خوبی است.  علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران نیز با بیان اینکه تنها واکسیناسیون شرط کافی برای کنترل کرونا نیست، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌های خانوادگی تاکید کرد. به گزارش «ایلنا» زالی افزود: فرد واکسینه شده حتما باید دو دز واکسن را دریافت کرده باشد، اما هنوز بسیاری از افراد دز دوم را دریافت نکرده‌اند و بنابر‌این شرایط همچنان ناپایدار تلقی می‌شود و توصیه ما رعایت صبورانه شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. وی از شهروندان درخواست کرد در فرصت باقی مانده با توجه به وجود هزار مرکز واکسیناسیون فعال در تهران نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند تا هرچه سریع‌تر به مصون‌سازی جمعی در تهران نزدیک شویم.  حمید‌رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، علاوه بر تزریق دو دز واکسن باید اقدامات بهداشتی را جدی گرفته و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. به گزارش «ایسنا» وی در ادامه افزود: بحث امروز درباره داروهای مصرف شده برای درمان بیماری کرونا و تاثیر و کارآیی آنها است و پروتکل جدید که براساس مراحل مختلف بیماری کرونا است در حال تصویب است.

  ورود ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم به ایران

درهمین حال واردات واکسن به کشور ادامه دارد. درهمین راستا بیست‌وچهارمین محموله واکسن کرونا تهیه‌شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دز واکسن، روز گذشته در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر ۱۸ میلیون دز واکسن به کشور در قالب سه محموله طی هفته جاری توسط این جمعیت وارد ایران شده است. به گزارش «ایسنا» وی گفت: با مدیریت معاون اول رئیس‌جمهوری و همکاری و همراهی وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و گمرگ برای نخستین بار در کشور ۱۸ میلیون دز واکسن از نوع سینوفارم در یک هفته وارد می‌شود که نخستین محموله ۶ میلیونی از این ۱۸ میلیون دز روز گذشته به ایران رسید و تحویل وزارت بهداشت شد.  بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۴۲۳ هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. بر این اساس تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۵ هزار و ۵۱۳ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۴۳۲ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند.

  احتمال رفع محدودیت‌های کرونایی از اول آبان

همزمان کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه فعلا پایانی برای کرونا متصور نیست، گفت: پیش‌بینی کردیم با صلاحدید ستاد کرونا از اول آبان بتوانیم محدودیت‌ها را رفع کنیم و از ۸ آبان هم با قضیه جدی‌تر برخورد و نظارت کنیم تا محدودیت‌ها منطقی برداشته شود.