او ادامه داد: «درباره قفقاز جنوبی، افغانستان، یمن، بحرین، سوریه و در موضوعات بین‌المللی موضوع هسته‌ای و مذاکرات وین ، گفت‌وگوها و مشورت‎های سازنده‌ای داشتیم. آقای لاوروف دیپلمات با تجربه‌ای است و نقش ایشان در توسعه همکاری‌ها نقش مهمی است. از دیدگاه مثبت ایشان نسبت به روابط آینده بسیار خرسندم. ما نیز به نوبه خود تلاش خواهیم کرد در تمامی عرصه‌هایی که بررسی کردیم به پیشرفت دست یابیم. ما در وزارت خارجه دو کشور تلاش می‌کنیم همه وزارتخانه‌هایمان را فعال کنیم، تلاش می‌کنیم بحث کمیسیون را فعال کنیم، بخش‌های گردشگری و فرهنگی را فعال کنیم. اگر بخواهم واژه بگویم، اسم مشخصی را به عنوان هدف این سفر از آن یاد کردیم، ما در این سفر توافق کردیم جهشی در روابط دو کشور ایجاد بشود، جهشی که یک تحول در روابط ایجاد کند، نگاه بلندمدتی به روابط داشته باشد و بتوانیم بگوییم دو وزیر خارجه و دو دولت در مسیر درست نیت و اراده رهبران دو کشور در حال حرکت هستند.» او همچنین درباره اینکه آیا با این موضوع موافق است که تصویب کنوانسیون مقررات حقوقی دریای خزر، مخصوصا با توجه به اینکه در این سند ذکر شده است حضور نیروهای خارجی در منطقه جایز نیست، می‌تواند به حل‌ و فصل وضعیت کمک کند یا نه، بیان کرد: «طبعا  یکی از محورهایی که در کنوانسیون ذکر شده است، غیرنظامی ماندن دریای خزر است. ما این موضوع را در دستور کار دولت و پارلمان قرار داده‌ایم. آقای لاوروف از من خواست حل این مساله را سرعت ببخشیم و من پس از بازگشت به تهران روی این مساله کار خواهم کرد و پس از آن همکار روسی خود را مطلع خواهم کرد.»

  به جمع‌بندی نهایی مذاکرات نزدیک شده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که چه گام‌هایی برای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و بازگشت ایران به توافق هسته‌ای برخواهید داشت، توضیح داد: «ما بررسی و مطالعاتمان روی گفت‌وگوهای قبلی و شش دور گفت‌وگوی اخیر وین را به طور فشرده انجام داده‌ایم. به جمع‌بندی نهایی خیلی نزدیک شده‌ایم و امیدواریم بتوانیم تاریخی را برای بازگشت به مذاکرات وین تعیین کنیم. در عین حال، طرف‎های مقابل وقت دارند با برخی اقدامات عملی خود نیت و اراده خود برای بازگشت به تعهداتشان را به ما نشان دهند. در هر صورت، چنانچه تمامی طرف‎ها به تعهدات خود بازگردند و به آنها پایبند باشند، ما نیز سریعا این کار را انجام خواهیم داد.»

  بحران انرژی

امیر عبداللهیان در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره بحران جهانی انرژی دارد و ایران چه نقشی می‌تواند در برطرف کردن این بحران با توجه به همکاری‌هایش در زمینه انرژی با روسیه داشته باشد، تشریح کرد: «من معتقدم تمامی کشورها می‌توانند بر اساس حقوق بین‌الملل در حوزه انرژی همکاری‌های خود را با ایران آغاز کنند و آن را توسعه دهند. این کار در گذشته انجام می‌گرفت. اقدامات یک‌جانبه آمریکا در چارچوب حقوق بین‌الملل عملا نباید تاثیری بر این همکاری بگذارد. ما همیشه خواهان همکاری در زمینه انرژی بوده‌ایم. امروز هم درباره همکاری ایران و روسیه در این زمینه گفت‌وگو کردیم و با خوش‌بینی زیادی به آینده آن نگاه می‌کنیم.»

او درباره اینکه از نظر او چه دلایلی موجب بروز این بحران جهانی شده است و آیا از نظر او دلیل این امر رفتار غیر عقلانی شرکای اروپایی نمی‌تواند باشد که فعالانه در انرژی جایگزین سرمایه‌گذاری می‌کنند و ظرفیت‌های شرکایی مانند ایران و روسیه را نادیده می‌گیرند، گفت: «شخصا معتقدم در سال‌های گذشته، نرخ حامل‌های انرژی به ویژه نفت و گاز در سطح پایین نگه داشته شده است. بخشی از آن به رفتار آمریکا، بخشی به توافقات آمریکا با برخی تولید‌کنندگان نفت ‌و گاز بر می‌گردد. به نظرم قیمت‌ها دارند به نرخ واقعی و تعادل نزدیک می‌شوند که خبر خوبی برای دارندگان منابع نفت و گاز است. زیرا در طول چند سال به طور مصنوعی قیمت آنها را پایین نگه می‌داشتند. البته طبیعی است که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ واقعی باشد. ولی طی چند سال اخیر، تصمیمات سیاسی باعث شد قیمت انرژی به طور تصنعی پایین نگه داشته شود و در این زمینه هم ما و هم روسیه ضرر کردیم.»