در همین ارتباط، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خطیب‌زاده درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: توافقات هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران با هیات عربستان این بوده که این مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نشود.

خطیب‌زاده عنوان کرد: چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. این تماس‌ها بدون انقطاع بین دو طرف و ارسال و دریافت پیام‌ها ادامه داشته و دارد. بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده است و یمن هم بخشی از این گفت‌وگوها بوده است.

وی تاکید کرد: سرنوشت یمن تنها از طریق مردم یمن و اراده یمنی‌ها محقق خواهد شد.آنچه ما انجام می‌دهیم تسهیل این گفت‌وگوهاست و آنچه عربستان موظف به انجام است توقف جنگ و محاصره ظالمانه و توقف شرایطی است که به تراژدی انسانی منجر شده است. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: تلاش داریم منطقه در فضای آرامی از شرایط عبور کند و روابط ایران و عربستان بتواند به آرامش و صلح و ثبات در منطقه خلیج‌فارس کمک کند.

خطیب‌زاده درباره نشست بعدی ایران و عربستان و اینکه آیا سقف زمانی برای آن در نظر گرفته شده است؟ نیز اظهار کرد: بغداد تا به امروز میزبان خوبی بوده و تا زمانی که امکان وجود داشته باشد ضرورتی بر تغییر محل گفت‌وگوها وجود ندارد. گفت‌وگوها به مسیر جدی‌تری وارد شده است. نقشه راه و مسیری در حال گفت‌وگو است. ایران تداوم سیاستش همواره وجود داشته و معتقد است گفت‌وگوها بین کنشگران منطقه‌ای و ایران و عربستان می‌تواند یکی از ستون‌های صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس باشد. پیش‌تر سعید خطیب زاده، با بیان اینکه دو کشور هیچ پیش شرطی را برای انجام این گفت‌وگوها انجام نداده‌اند، گفت: ما تلاش داریم در چارچوب یک رابطه مرضی‌الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. خطیب‌زاده همچنین اخبار منتشر شده درباره سفر هیات سعودی به ایران را تایید نکرد. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی اخیرا اعلام کرد که کشورش در ۲۱ سپتامبر دور چهارم مذاکرات خود با ایران را برگزار کرده است اما این مذاکرات همچنان در مرحله مقدماتی است. وزیر امور خارجه ایران نیز جمعه گذشته در سفر به لبنان با تایید گفت‌وگوهای تهران و ریاض تاکید کرد که مذاکرات ایران و عربستان در مسیر خوبی در حال طی شدن است و به نتایج و توافقاتی رسیده‌ایم.

  آمادگی ایران برای از سرگیری صادرات به عربستان

همزمان با این تحولات، معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت نیز گفت در صورت کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی، صادرکنندگان ایرانی می‌توانند سهمی قابل قبول از بازار این کشور در اختیار بگیرند. فرهاد نوری در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: در زمانی که روابط سیاسی میان ایران و عربستان سعودی حسنه بود، صادرکنندگان ایرانی در بازار این کشور فعالیت داشتند و امروز نیز در صورتی که مذاکرات میان دو کشور به نتایج مثبت برسد، قطعا تجار ایرانی توان آن را خواهند داشت که در این بازار بزرگ فعال شوند و می‌توان برای آن برنامه‌ای ویژه تدارک دید.

وی با اشاره به درآمد نفتی بالای عربستان سعودی گفت: بازار این کشور از نظر کالاهای مصرفی بسیار گسترده است و با توجه به نزدیکی فرهنگی، موضوع حج و بقاع متبرکه و حضور قدیمی تجار ایرانی در بازار این کشور، صادرکنندگان ما ذائقه این بازار را می‌شناسند و قطعا در صورت نتیجه بخش شدن مذاکرات، می‌توان انتظار داشت که در این بخش تحولی ویژه به وجود ‌آید. معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه توسعه صادرات به کشورهای همسایه، یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان در دوره جدید خواهد بود، بیان کرد: یکی از بازارهایی که می‌تواند برای ما ظرفیتی بسیار گسترده را فعال کند، بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس است و ما به طور ویژه بحث گسترش حضور در این بازار را پیگیری می‌کنیم. نوری ادامه داد: ما در سال‌های گذشته با بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس رابطه تجاری داشته‌ایم اما با توجه به گستردگی بازار آنها و حجم وارداتی که دارند، حضور صادرکنندگان ایرانی می‌تواند به‌ شدت گسترش یابد. ما در حوزه‌های مختلف و در تولید و صادرات کالاهایی که نیازی جدی در این کشورها وجود دارد، بسیار توانمندیم ‌و می‌توان برای این بخش کارهایی جدی کرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به هدف‌گذاری کلان صورت گرفته در دولت و برنامه‌ریزی وزارت صمت، ما در دوره چهار ساله تا افق ۱۴۰۴ باید نسبت به افزایش صادرات غیر نفتی و گسترش حضور ایران در این بازارها اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم. در این بین استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و منطقه اولویت نخست ما خواهد بود و در سایر بازارها نیز با توجه به توان اقتصادی کشور فعال خواهیم شد. روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عربستان سعودی متاثر از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در دی ماه ۱۳۹۴ قطع شد و در این مدت هیچ‌گونه روابط اقتصادی میان دو کشور برقرار نبوده است. بررسی روند تجارت ۱۰ ساله ایران و عربستان سعودی طی بازه زمانی سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که تجارت میان دو کشور از سال ۱۳۸۷ به بعد رونق پیشین خود را از دست داده است و با روندی نوسانی در سطحی پایین‌تر از ۲۰۰ میلیون دلار تداوم یافته است.