افزایش مجدد مبتلایان به کرونا در کشور

در ادامه، این روند کاهشی روز شنبه ۱۷مهرماه نیز ادامه پیدا کرد و به ۱۷۳فوتی در یک روز رسید. میزان موارد ابتلا نیز در این دو روز کاهش چشمگیری داشت تا آنجا که روز ۱۶مهر ۹ هزار و ۸۹۷ نفر و روز ۱۷مهر ماه ۷ هزار و ۶۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور ثبت شد. پیش از این کمترین میزان موارد ابتلای ثبت شده به کرونا از روز ۱۶شهریور تا ۱۶مهر مربوط به روز دهم مهر ماه با ۱۰هزار و ۱۳۵ بیمار بود.

اما درحالی که با پایین آمدن میزان مرگ‌های کرونایی به زیر ۲۰۰نفر در روز و کاهش موارد ابتلای روزانه، امید به خروج کامل از موج پنجم کرونا در کشور ایجاد شده بود اما از دو روز پیش یک بار دیگر آمار سیر افزایشی پیدا کرده است و نگرانی از ورود زودهنگام به موج ششم کرونا با توجه به راهپیمایی اربعین و سفر به عراق و به تبع آن تایید بازگشت بسیاری از زائران بدون انجام تست کرونا و از سوی دیگر سفرهای اخیر مردم به ترکیه و شمال کشور در تعطیلات اخیر افزایش پیدا کرده است.

این نگرانی در شرایطی به وجود آمده که مقامات وزارت بهداشت به نقل از منابع علمی جهان از احتمال وقوع موج ششم کرونا در ایران در آبان ماه خبر داده‌اند. بر این اساس بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۱۳هزار و ۵۰۴ بیمار جدید کووید-‌۱۹ در کشور شناسایی شدند که یک هزار و ۹۶۸ نفر از آنها کارشان به بستری کشید. همچنین در این بازه زمانی ۲۷۶ بیمار نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. روز یکشنبه نیز ویروس کرونا ۲۲۲نفر را قربانی و ۱۱۲۵۶ نفر را راهی مراکز درمانی کرده بود.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از ۱۰۰هزار و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید. در حال حاضر با تغییر نقشه کرونایی کشور از قرمز به زرد، ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

در این میان تنها امید برای گذر از موج ششم کرونا واکسیناسیون گسترده مردم است که با توجه به آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا کنون تنها ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» و بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۴ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دز رسیده است. درهمین حال در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۲۲ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

درهمین راستا، روز گذشته سید‌حیدر محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه واردات واکسن کرونا را ادامه می‌دهیم، گفت: تا این لحظه حدود ۱۰۰ میلیون واکسن تامین کردیم که بخش اعظم و حدود ۹۰ درصدش مربوط به حوزه واردات و حدودا ۱۰ میلیون از آن برای بازار تولید داخلی بوده است. مجموع واردات و تولید داخل تا مرز ۲۰۰ میلیون ادامه می‌یابد.

  آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی

همچنین محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، درباره آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا، اظهار کرد: الان واکسن‌های ۳ شرکت مجوز گرفته و وارد بازار شده و دو شرکت دیگر هم در شرف هستند و ظرف ۲۰ روز تا یک ماه آینده آنها هم به بازار می‌آیند. وی درباره علت عدم صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووپارس، تصریح کرد: اگر نتایج به ما منتقل شود مانند سایر واکسن‌ها حتما اجازه مصرف می‌دهیم؛ البته مجوز اولیه را از ما گرفتند و اگر گزارش‌های‌شان به اندازه واکسنی مانند اسپایکوژن برسد به طور حتم کمیسیون موافقت خواهد کرد. مطمئن باشید ما جزو سریع‌ترین سازمان‌های غذا و دارو در صدور مجوزهای مربوط به واکسن هستیم. اگر انعکاس نتایج‌شان را تسریع کنند قطعا مجوز خواهند گرفت.

  امکان تزریق واکسن در منازل

از سوی دیگر جانشین شهردار تهران در ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری پایتخت از اجرای فاز دوم پویش جهادی واکسیناسیون این مجموعه شهری به کارکنان و شهروندان خبر داد و گفت: در قالب این طرح تزریق واکسن در منزل نیز امکان‌پذیر است.

به گزارش «ایرنا» علی نصیری افزود: در این طرح تزریق واکسن کرونا به شهروندان از طریق اتوبوس‌های سیار، واحدهای مستقر در ۲۲ ایستگاه مترو، اعزام واحد سیار به ۲۲۰ مسجد در سطح شهر و برقراری خط ارتباطی شهروندان با سامانه ۱۳۷ ویژه سالمندان و معلولان متقاضی واکسن در منزل پیش‌بینی شده است.

  افزایش جریمه ورود به شهرهای نارنجی

 درهمین حال با خروج کشور از رنگ قرمز کرونایی، به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفت: اکنون بنابر آخرین مصوبه تردد پلاک‌های غیربومی به شهرهای نارنجی نیز ‌مانند شهرهای قرمز مشمول یک‌میلیون تومان جریمه و این جریمه‌ها اعمال می‌شود.

  مراسم ۱۳آبان برگزار می‌شود‌؟

از سوی دیگر، در حالی که در هشتاد و سومین جلسه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا مقرر شد پس از اخذ مصوبه ستاد ملی نحوه برگزاری مراسم یوم‌الله سیزده آبان نهایی شود، روز گذشته قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برگزاری مراسم ۱۳ آبان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سراسر کشور خبر داد. به گزارش «ایرنا»، مجتبی اشجری در جلسه هماهنگی بزرگداشت مراسم یوم‌الله ۱۳ آبان گفت: بر اساس تعطیل‌ناپذیری مراسم ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، بزرگداشت این روز به یادماندنی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و سلامت محوری با یاری خداوند، به شکل با شکوه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. شجری اضافه کرد: بر اساس مکاتبه‌ای که با وزارت کشور انجام شده و همچنین بر اساس تهیه راهنمای برگزاری مراسم ۱۳ آبان که با توجه به ملاحظات انتشار ویروس کرونا و جدول رنگ‌بندی شهرها در وضعیت‌های آبی، زرد، نارنجی و قرمز، تدوین شده است تمام پیش‌بینی‌های لازم بر اصل سلامت محوری در برگزاری تجمعات لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، برای نخستین بار بر اساس نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرها، طرحی را به وزارت کشور ارائه داده است و از ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته است که در برگزاری تجمع با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همکاری لازم را به عمل آورند.