موج ششم کرونا در راه است؟ عکس: ایرنا

درصورت ادامه افزایش جان‌باختگان و مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی در کشور می‌توان گفت با وجود اعلام قبلی مبنی بر وقوع پیک ششم کرونا درآبان ماه، ویروس کرونا در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ازسوی مردم و البته عدم سختگیری دولت در مبارزه با این ویروس، زودتر ازموعد پیش‌بینی‌‌شده جهش ششم خود را آغاز کرده است. به‌گفته کارشناسان بهداشت و درمان نیز درصورتی که روند صعودی نرخ ابتلا و البته موارد بستری در مراکز درمانی این هفته ادامه‌دار باشد زنجیره بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و البته فوتی‌ها نیز دوباره تشکیل می‌شود و روند افزایشی موارد فوت براثر بیماری کرونا آغاز می‌شود. براین اساس تحلیل‌های آماری روزهای گذشته نشان می‌دهد عمر کاهش آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا تنها مختص به دو روز ۱۶و ۱۷ بود که برای اولین بار پس از نزدیک به سه ماه سخت کرونایی برای ایران میزان جان‌باختگان کرونا به زیر ۲۰۰نفر پایین آمد و رقم مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور نیز به زیر ۱۰هزارنفر در روز (۷ هزار و ۶۵۴ بیمار) رسید. اما پس ازکاهش دوروزه آمار به یکباره روز ۱۸مهر ماه رقم تلفات و ابتلا به کرونا مجدد افزایش یافت تا آنجا که روز گذشته بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، ۲۱۳ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و در همین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ازمیان آنها یک هزار و ۸۶۹ نفر از آنها کارشان به بستری کشید. طی روزهای گذشته نیز رقم مبتلایان به کرونا در افزایشی چشمگیر نسبت به کاهش روزهای پیش از آن به شناسایی روزانه ۱۳هزار مبتلای جدید رسیده بود. خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸) در کشور رسید. این رکوردها به تدریج روند کاهشی خود را با سیری آرام از اواسط شهریورماه آغاز کرد به طوری که هفته جاری رنگ قرمز کرونایی کشور به زرد تغییر یافت و به ۷ شهر قرمز در هفته جاری رسید و حتی ۸۵ شهرستان کشورمان در وضعیت آبی قرار گرفتند. اما آمار کرونا طی سه روز گذشته مجددا رشد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. این درحالی است که اکثر کشورها با واکسیناسیون گسترده و به موقع جلوی پیک‌های پی‌درپی کرونا را گرفته‌اند اما ایران به دلیل دیرکرد در واکسیناسیون همچنان با پیک‌های مختلف کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

  مازندران درآستانه ورود به پیک ششم؟

 در این میان یکی از استان‌هایی که ظرف روزهای گذشته در صدر افزایش تست‌های مثبت کرونا قرار گرفته استان مازندران است که به تازگی از وضعیت قرمز کرونایی نجات پیدا کرده بود. به گفته مقامات این استان، تست‌های مثبت کرونا در این استان ظرف روزهای گذشته صعودی شده است. ازهمین رو دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره موج ششم کرونا هشدار داده است. درهمین حال آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است، نمودار آمارهای کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه که در شیب رو به پایین قرار گرفته بود، با متوقف شدن روند کاهشی از روز ۱۷ مهر، علائمی از افزایشی شدن و احتمال آغاز موج ششم کرونا را نشان می‌دهد. پایین آمدن بسیار مشهود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران، ازدیاد حضور مسافران در این استان طی دو ماه اخیر و به‌ویژه در تعطیلات هفته گذشته می‌تواند دلیل اصلی ورود زودهنگام این استان به پیک ششم باشد. نگاهی به مجموع بستری‌شدگان جدید هر شبانه‌روز نیز در دو روز گذشته افزایش تعداد بیماران جدید شناسایی شده را تایید می‌کند. آمار نشان می‌دهد که تعداد بستری‌ها از ۵۳ نفر در روز ۱۶ مهر و ۴۶ نفر در ۱۷ مهر، به ۹۶ نفر در ۱۷ مهر و ۹۴ نفر در ۱۹ مهر افزایش یافته است.

  وضعیت سیستان‌وبلوچستان

همچنین عباسی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: شمار بستری‌های کرونایی در سیستان‌وبلوچستان رو به افزایش است. این یعنی زمزمه‌های خیز ششم کرونا از آنچه گمان می‌شد، نزدیک‌تر است.

  فاصله تهران با میزان کاهش مورد نظر

بررسی وضعیت تهران نیز اگرچه از شیب نزولی پیک پنجم حکایت می‌کند اما به گفته نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران هنوز با میزان کاهشی مد نظرمان فاصله داریم.

به گزارش «ایسنا»، نادر توکلی درباره وضعیت کرونا در استان تهران گفت: بر اساس آخرین آمار تقریبا روزانه نزدیک هزار بستری کرونایی جدید در بیمارستان‌ها داریم و آمار تجمیعی کلی بستری در تهران حدود ۵هزار نفر است که نسبت به موقعیت پیک آمار، حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. وی گفت: تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا در تهران نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر است. در بخش‌های بستری ویژه نیز حدود ۱۴۰۰ نفر بستری هستند که یعنی ۲۵ تا ۳۰ درصد از موارد بستری در بخش‌های مراقبت ویژه هستند.

  هشدار وزیر کشور

 به دنبال افزایش آمار کرونا در کشور، روز گذشته احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به جلسه روز گذشته قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا ازکاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد و با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۴۵ درصد رسیده است گفت: این موضوع نگران‌کننده است و از سوی دیگر نگرانی از بروز پیک ششم وجود دارد، لذا همه مردم باید مراقبت کنند تا وارد پیک ششم نشویم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اگر این مراقبت صورت نگیرد وارد پیک بعدی شده و با معضلات بسیاری مواجه خواهیم شد. به گزارش «ایرنا»، فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در ادامه از مردم خواست هر چه سریع‌تر واکسینه شوند و گفت: واکسینه شدن به معنای رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها نیست‌ و همه باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

  ورود دومین محموله ۶میلیون دزی واکسن

همزمان با افزایش مجدد آمار کرونا، روند واکسیناسیون درکشور ادامه دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد وزارت بهداشت در مبارزه با پیک ششم کرونا چشم امید به آن دوخته است. درهمین راستا روز گذشته بیست‌وپنجمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، در فرودگاه امام خمینی (ره) به بهداشت تحویل داده شد.

  حجم واکسن‌های وارد شده به کشور

همچنین به گزارش «ایسنا»، طی مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با رئیس سازمان غذا و دارو، آخرین وضعیت واردات واکسن اعلام شده است که نشان می‌دهد از نیمه بهمن سال گذشته تا ۲۰ مهر ماه سال جاری ۹۲ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۰۶ دز واکسن در ۶۵ مرحله وارد ایران شده است.

جریان واردات این واکسن‌ها حاکی از آن است که بیشترین واردات از چین با ۳۹ محموله بوده که ۳۸ محموله آن سینوفارم به تعداد ۸۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز است، همچنین یک محموله دیگر از چین با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز به واکسن آسترازنکا (کواکس) اختصاص دارد.

از روسیه نیز واکسن‌های وارداتی شامل یک میلیون و ۳۷۰ هزار دز اسپوتنیک و ۹۶۳ هزار دز آسترازنکا است. در سایر محموله‌های وارداتی ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز آسترازنکا از ژاپن، یک میلیون دز آسترازنکا از اتریش و ۱۵۰ هزار دز آسترازنکا از یونان وارد کشور شده است. همچنین ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز از کره جنوبی (کواکس)، یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز از ایتالیا (کواکس) و یک میلیون و ۱۲۵ هزار دز بهارات از هند نیز دیگر محموله‌های وارداتی است. جزئیات بیشتر از این حکایت دارد که بیشترین محموله‌های وارداتی در دو ماه شهریور و مهر سال جاری وارد شده که ۳۶ درصد در شهریور ماه و ۳۵ درصد در مهر ماه بوده که در مجموع ۷۱ درصد واکسن‌های وارداتی را تشکیل می‌دهد. بر این اساس، ۳۲ میلیون و ۵۲۵ هزار دز واکسن در مهر ماه و ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز در شهریور وارد کشور شده است.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

درهمین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۹۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

به گزارش «ایسنا»، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۸۱ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۹۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

  شرط فعالیت اصناف مرتبط با موادغذایی

درکنار افزایش میزان واکسن‌های تزریق شده، روز گذشته وزیر کشور تاکید کرد: فعالیت اصناف به ویژه اصنافی که با مواد غذایی سر و کار دارند از ابتدای آبان ماه منوط به دریافت واکسن است. به گزارش «ایسنا»، احمد وحیدی در پایان جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اصنافی که با مواد غذایی سر و کار دارند فعالیت آنها منوط به زدن واکسن خواهد شد که این کار نیز به دقت مورد نظارت قرار خواهد گرفت. وی گفت: مقرر شد وزارت بهداشت اسامی سه میلیون نفر از شش میلیون نفر اصنافی که واکسن تزریق کرده‌اند را در اختیار قرار دهد تا با تبادل این اسامی برای افرادی که واکسن به آنها تزریق شده است امکان فعالیت در محل کار فراهم شود. به گفته وی فعلا آخر مهر ماه برای اجرای این طرح تعیین شده است. وی تاکید کرد: از همه اصناف درخواست می‌شود که اگر تا به حال واکسن نزده‌اند نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

  آغاز مدیریت هوشمند کرونا تا اوایل آبان

همزمان حمید سوری رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه یکی از راه‌هایی که برای کنترل شرایط در اپیدمی‌ها وجود دارد استفاده از قرنطینه یا مدیریت هوشمند اپیدمی است، گفت: کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است. سوری گفت: در رویکرد قرنطینه هوشمند با استفاده از فناوری‌های نوین و سنجش درست خطر، هدفمان برقراری شرایطی است که ضمن پیش بردن چرخه زندگی عادی، از احتمال خطر و انتشار بیماری و رخداد پیک‌های متعدد جلوگیری کنیم. به گزارش  خبرگزاری فارس، وی تصریح کرد: بنابراین با استفاده از مکانیزم‌هایی چون تلفن همراه و دوربین‌های پیشرفته و ...، محدودیت‌هایی را برای واکسن نزده‌ها ایجاد می‌کنیم و مثلا با عدم ارائه خدمات عمومی در مکان‌های مختلف می‌توان افراد را به زدن واکسن و رعایت پروتکل‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری هدایت کرد. وی تصریح کرد: کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است و طی هفته‌های پیش‌رو و تقریبا از ابتدای آبان ماه به‌طور جدی در کشور اجرا خواهد شد.

p08-01 copy