هر چند‌ او ابراز امیدواری کرد با افزایش پوشش واکسیناسیون شرایط بهتر شود. آمار قربانیان و مبتلایان کرونا طی روزهای ۱۶و ۱۷مهر ماه پس از مدت‌ها به ترتیب به زیر ۲۰۰نفر و حدود ۷هزار نفر رسید. اما این کاهش آماری تنها دو روز دوام داشت و مجدد طی سه روز این ارقام افزایش پیدا کرد به‌ طوری که میزان مرگ‌های کرونایی به بالای ۲۰۰نفر بازگشت و از سوی دیگر موارد ابتلا نیز به بیش از ۱۳هزار نفر در روز افزایش یافت. اتفاقی که موجب نگرانی نسبت به شروع زود‌هنگام موج ششم کرونا و حتی هشدار وزیر کشور در این خصوص شد. با این همه هر چند روز گذشته میزان جان‌باختگان کرونا به زیر ۲۰۰نفر (۱۹۴ تن) رسید و از طرف دیگر با اندکی کاهش نسبت به روزهای قبل ۱۲ هزار و ۲۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند، اما افزایش موارد بستری در کل کشور همچنان نگران‌کننده است. همچنان‌که طی ۲۴ساعت گذشته هزار و ۶۹۹ نفر از مبتلایان به کرونا بستری شدند. در واقع طی چند روز گذشته برخی از استان‌هایی که طی این مدت با واکسیناسیون توانسته بودند از پیک پنجم کرونا عبور کنند و بخش‌های آی‌سی‌یو آنها نیز خالی از بیماران کرونایی شده بود دوباره با افزایش مبتلایان روبه‌رو شده‌اند. نمونه آن استان سیستان‌وبلوچستان است که طی یک ماه گذشته برخلاف استان‌های دیگر با افزایش واکسیناسیون به رنگ زرد کرونایی درآمده بود، اما از دو روز پیش مجدد با افزایش موارد ابتلا و بستری مواجه شده است. شاید یکی از دلایل آن کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۴۵ درصد باشد که کمترین میزان رعایت موازین بهداشتی از آغاز شیوع کرونا تا کنون در سایه بی‌توجهی دولت به سخت‌گیری‌های لازم در این خصوص باشد.

در این بین روز گذشته پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «ایسنا»، از راهپیمایی اربعین، مراسم‌های آخر ماه صفر و سفرهای شکل گرفته در تعطیلات هفته گذشته به عنوان عوامل نگران‌کننده یاد کرد که می‌تواند به افزایش بار بیماری منجر شود. در همین راستا، طبرسی تاکید کرد: حتما در روزهای آتی افزایش موارد بیماری را خواهیم داشت، اما تنها امیدواری ما این است که پیکی مشابه پیک پنجم برای‌مان رخ ندهد و بیماری در حد قابل کنترلی بماند.

 ۴۰۰ هزار دز واکسن اسپوتنیک در راه ایران

همزمان واردات واکسن به کشور ادامه دارد. در همین ارتباط ۴۰۰ هزار دز واکسن «اسپوتنیک وی» امروز به تهران ارسال می‌شود. به گزارش «ایرنا»‌ با احتساب این میزان واکسن تاکنون یک میلیون و ۷۲۰ هزار دز واکسن «اسپوتنیک وی» تحویل جمهوری اسلامی ایران شده است.

 میزان واکسن‌های تزریق شده

به گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۴۶ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۷ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. همچنین در شبانه‌روز گذشته، یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از سوی دیگر جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون گروه سنی ۱۲‌تا‌۱۷ سال که هفت میلیون و ۱۱۸ هزار نفر را شامل می‌شود، گفت ۳ میلیون و ۶۳۳ هزار نفر تا دیروز واکسینه شده‌اند که ۵۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. او همچنین از کاهش مراجعه مردم برای دریافت واکسن در روزهای تعطیل و جمعه‌ها خبر داد.

 واکسیناسیون افراد آسیب‌دیده

در همین حال دومین فاز واکسیناسیون افراد آسیب‌دیده اجتماعی از امروز آغاز می‌شود و به مدت ۲۲ روز ادامه خواهد داشت. واکسیناسیون کودکان کار که بازه سنی ۶ تا ۱۸ سال را در برمی‌گیرد، هم بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت انجام خواهد شد.