برگشت آمار ابتلا به کرونا

براساس آخرین نقشه کرونایی کشور که روز شنبه از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، تعداد شهرهای قرمز از ۷شهر به ۹شهر افزایش یافت. همچنین براساس گزارش‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی استان‌ها از جمله مازندران، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و خوزستان و مشهد از افزایش تست‌های مثبت کرونا، روند صعودی موارد بستری در بیمارستان‌های استان‌های مذکور و به صدا درآمدن زنگ خطر پیک ششم کرونا خبر داده‌اند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود موج ششم کرونا یک بار دیگر در اواسط آبان ماه ایران را در برگیرد، اما در سایه بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی، سفرهای گسترده، برگزاری مراسم‌های مختلف، راهپیمایی اربعین و عدم اخذ تست کرونا از زائران در برخی مبادی ورودی زمینی به گفته مسوولان امر و عدم سخت‌گیری دولت در وضع قوانین جدی برای مبارزه با ویروس کرونا و دلخوش کردن تنها به واکسیناسیون، به نظر می‌رسد آتش کرونا زودتر از موعد مقرر از زیر خاکستر بیرون آمده است.

این درحالی است که هنوز مرگ‌های کرونایی حول عدد ۲۰۰نفر در روز می‌چرخد و موارد ابتلا و بستری نیز به جز دو روز ۱۶و‌۱۷مهر ماه همچنان بالاست. آخرین گزارش وزارت بهداشت از مرگ‌های کرونایی طی ۲۴ساعت گذشته نیز از مرگ ۱۹۹ تن به دلیل کرونا خبر می‌دهد. در همین بازه زمانی نیز ۱۱هزار و ۳۹۶ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که از میان آنها هزار و ۴۸۲ نفر بستری شدند.

در واقع عبور از پیک پنجم کرونا آهسته‌تر از پیک‌های گذشته رخ داده است و میزان مرگ‌های کرونایی نیز با وجود عبور از موج پنجم همچنان بالاست. حالا در شرایطی که هنوز کرونا روی پله ۲۰۰نفر قربانی در روز ایستاده است، روز گذشته مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، از بروز موج ششم کرونا در کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش «ایسنا» یونسیان اظهار کرد: به نظر می‌رسد سرعت کاهش بیماری در کشور کند یا حتی متوقف شده و نگرانیم همان‌طور که هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شدیم؛ در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده است.

وی درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: طی چند روز اخیر دیگر آن روند کاهشی را که ابتدای مهر ماه داشتیم، نداریم. از طرفی در کشور نسبت افرادی که دو دز واکسن دریافت کرده‌اند و دو هفته از آن گذشته باشد، هنوز در حدی نیست که بتواند برای‌مان ایمنی و مصونیت قابل ملاحظه‌ای ایجاد کند.

  یک‌سوم جمعیت هر دو دز را دریافت کرده‌اند

یونسیان در ادامه افزود: تا ۲۱ مهرماه جاری، حدود ۷۵ درصد جامعه واجد شرایط واکسیناسیون، یعنی افراد بالای ۱۲ سال، دز اول‌شان را دریافت کردند و حدود یک‌سوم جمعیت یعنی ۳۵ درصد هر دو دز را دریافت کرده‌اند. با این حال آن نسبتی که دو دز واکسن را دریافت کردند و دو هفته هم از آن گذشته که در این صورت انتظار داریم مصونیت در آنها ایجاد شده باشد، فقط حدود ۲۵ درصد یا یک‌چهارم جمعیت واجد شرایط و بالای ۱۲ سال است که انتظار داریم اکثریت این ۲۵ درصد نسبت به ابتلای شدید یا مرگ ناشی از کووید مقاوم شده باشند. وی با بیان اینکه توقف روند کاهشی تعداد موارد جدید نگران‌کننده است، گفت: ما خیلی نگرانیم، زیرا در سطح نسبتا بالایی داریم به وضعیت افقی می‌رسیم. در سطحی بالاتر از فاصله بین موج دوم و سوم و حتی بالاتر از فاصله بین موج سوم و چهارم. دقیقا اکنون در وضعیت فاصله بین موج چهارم و پنجم هستیم و اگر قرار باشد در این زمان، موج جدیدی سوار شود، قطعا هم سیستم بهداشت و درمان ما را مستهلک می‌کند که در حال حاضر هم خسته شده و هم مجددا تعداد مرگ‌ها بالا خواهد رفت.

  دلیل توقف روند کاهشی کرونا

یونسیان درباره علت توقف روند کاهشی در موارد بروز جدید کووید-۱۹، گفت: واقعیت این است که ما در انتهای ماه محرم اختلاط جمعیتی قابل ملاحظه‌ای داشتیم. اعم از افرادی که با استفاده از تعطیلات پیش آمده به سفرهای سیاحتی و زیارتی داخل کشور رفتند و آنهایی که در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کردند. باید توجه کرد که مدیریت هر اجتماعی به زبان آسان است، اما در عمل حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی در چنین اجتماعات بزرگی بسیار دشوار است. همین اختلاط جمعیت‌ها می‌تواند یکی از علل ایجاد این پدیده باشد.

  افزایش بیماران طی یک هفته

از سوی دیگر کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های متخصصان موج ششم را در ماه آینده تجربه خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: سفرهای هموطنان در تعطیلات اخیر و بازگشایی مشاغل موجب نگرانی ما شد که موج ششم زودتر خود را نشان دهد، اما خوشبختانه بررسی نمودارها و شاخص‌ها نشان داد واکسن توانسته در کاهش ابتلا‌ و بستری‌ها بسیار موثر باشد. اما این امر نباید موجب عادی‌انگاری هموطنان شود. در نمودارها افزایش بیماران را طی یک هفته تجربه کردیم اما شیب آن زیاد و نگران‌کننده نبود.

  ۶میلیون دز سینوفارم وارد شد

اما در حالی که زنگ‌های خطر موج ششم کرونا در کشور به صدا درآمده است و حتی وزیر بهداشت از آماده‌باش بیمارستان‌ها خبر داده است، واردات واکسن کرونا نیز برای مقابله با کرونا ادامه دارد. در همین راستا، روز گذشته بیست‌وهفتمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم، در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد. به گفته کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت در مجموع از اردیبهشت ماه تاکنون، ۷۶ میلیون و ۳۹۰ هزار دز واکسن کرونا از نوع سینوفارم به کشور وارد کرده است. به گزارش «ایسنا»، رئیس جمعیت هلال‌احمر به مردم توصیه کرد که هرچه زودتر واکسیناسیون را انجام دهند، چرا که طبق اعلام ستاد ملی کرونا پیک ششم در راه است و الان با توجه به فراهم شدن امکان واکسیناسیون سیار، خودرویی و شبانه‌روزی بهترین فرصت است تا در سراسر کشور همه هموطنان واکسینه شده و پیک ششم کرونا را با کمترین میزان ابتلا بگذرانیم.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

در همین ارتباط بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۴۸ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۱۸۷ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲۴ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۳۳۵ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند.

براین اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۲ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۵۲۲ دز رسیده است. در شبانه‌روز گذشته‌ نیز یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۲۴۵ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

  تزریق دز سوم به همه گروه‌های سنی

همچنین سید‌محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون دز سوم کادر درمانی کشور خبر داد و گفت: ‌تزریق دز سوم یا یادآور به ترتیب همه گروه‌های سنی جامعه را در برمی‌گیرد. وی تاکید کرد: برای تزریق دز یادآور باید ۶ ماه از تزریق دز دوم واکسن گذشته باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، زهرایی با اشاره به ضرورت تزریق دز سوم واکسن کرونا به همه افراد جامعه، اظهار کرد: فعلا مستندات علمی نشان می‌دهد که ایمنی واکسن کرونا بعد از مدت زمانی کاهش می‌یابد و مثلا مانند واکسن سرخک نیست که برای سال‌های طولانی اثر آن پایدار باشد، به عبارتی شبیه واکسن آنفلوآنزا که لازم است سالی یک بار آن را تزریق کنیم، واکسن کرونا نیز نیاز به تکرار دارد.

مجید مختاری، عضو کمیته ملی واکسن کرونا نیز گفت: تزریق دز سوم برای کسانی که سینوفارم دریافت کرده‌اند از سوی کمیته فنی تایید شده و احتمالا با صدور مجوز از سوی کمیته ملی واکسن، تزریق دز سوم از ابتدای آبان برای گروه‌های پرخطر آغاز می‌شود.

  ۶۵ درصد دانش‌آموزان واکسینه شدند

از سوی دیگر به گفته اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، با اجری طرح واکسیناسیون و لکه‌گیری واکسینه شدن دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، آمار دانش‌آموزان واکسینه شده روند افزایشی دارد و تاکنون ۶۵ درصد آنان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.