گفت‌وگو با ایران حائز اهمیت است

در همین ارتباط، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه یکم آبان- ۲۳ اکتبر در گفت‌وگویی با «سی.ان.بی.سی نیوز» اعلام کرد که نتوانسته ارتباط مستقیمی که وی با دولت قبلی داشته را از زمان روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی برقرار کند. به گزارش «ایسنا»، رافائل گروسی در این رابطه گفت: تا به حال با وزیر خارجه جدید گفت‌وگو نکرده‌ام. امیدوارم به زودی فرصت دیدار با او را پیدا کنم چراکه این مساله حائز اهمیت است. اگر مشکل، سوءتفاهم یا اختلاف نظری پیش بیاید، می‌توانیم بایکدیگر صحبت کنیم. من قبلا این گفت‌وگوها را داشتم و تصور می‌کنم بتوانم شرایط عادی را به دست آورم.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ذکر اینکه «هیچ نشانه‌ای» نسبت به پیشروی ایران به سوی بمب اتمی وجود ندارد، مدعی شد برای فهمیدن آنکه چه چیزهایی درخطر است، باید به وضعیت کره‌شمالی نگاه کرد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۹ از جمهوری دموکراتیک خلق کره اخراج شدند و حال این باور وجود دارد که کره‌شمالی چند ده کلاهک هسته‌ای دراختیار دارد.وی تصریح کرد: شرایط جمهوری دموکراتیک خلق کره باید به ما یادآوری کند درصورت شکست‌ تلاش‌های دیپلماتیک چه رخ خواهد داد. این یک مثال بارز و نشانه است. اگر دیپلماسی شکست بخورد ممکن است با شرایطی مواجه شویم که تاثیرات سیاسی عظیمی بر خاورمیانه و ورای آن داشته باشد.گروسی همچنین گفته است که ایران اجازه دسترسی به اکثر دوربین‌هایش را برای سرویس و تعویض باتری و کارت‌های حافظه داده است. به گفته گروسی تنها تاسیساتی که از این قاعده مستثنی است همان تاسیسات ساخت اجزای سانتریفیوژ است که در اقدامی خرابکارانه در ماه ژوئن آسیب دیده بود. وی گفته است که بدون دسترسی به آن تاسیسات، برنامه نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «دیگر بی‌عیب»  نیست.مدیرکل آژانس انرژی اتمی در این زمینه گفته است: این باعث نشده که ما در کارمان فلج شویم اما به آنچه انجام گرفته آسیب زده است. اگر  زمانی برجام دوباره آغاز شود، برای آنکه شرکای برجامی بخواهند به توافق بازگردند، باید بدانند که کجا پای‌شان را می‌گذارند.به گزارش «ایسنا»، رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه اس.ان.بی.سی، در پاسخ به این سوال که چه دیدگاهی درباره «پلان» B  (نقشه دوم) برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران دارد که در رایزنی‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات آمریکایی مطرح شده است، گفت: ما در حال حاضر روی این تمرکز داریم که فعالیت‌های بازرسی‌مان[در ایران] که در حال حاضر با چالش‌هایی روبه روست تداوم داشته باشند تا اطمینان یابیم اگر بازگشتی به برجام[توافق هسته‌ای] در کار است، کلیت امور[برنامه هسته‌ای ایران] قابل راستی‌آزمایی باشد.

همزمان با اظهارات مدیرکل آژانس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با رئیس‌جمهور روسیه درباره مساله ایران و سوریه گفت‌وگو کرده است. به گزارش «ایسنا»، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در آغاز جلسه کابینه ضمن اشاره به گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مدعی شد که با وی درباره ایران و سوریه به گفت‌وگو پرداخته است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صبح جمعه از نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی استقبال کرد.وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره موضوعات مختلفی از جمله توافق هسته‌ای خبر داد. در این بیانیه‌ آمده است: وزرای خارجه روسیه و اسرائیل همچنین در زمینه طیفی از مسائل در دستورکار منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله وضعیت موجود پیرامون توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره محورهای سفر اخیر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی پاسخ داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره سفر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا به منطقه خاورمیانه و اروپا و رایزنی‌های او پیرامون احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: مالی در منطقه با شرکایمان دیدار و درباره طیفی از نگرانی‌هایی که درباره ایران وجود دارد، از جمله فعالیت‌های آن در منطقه و تلاشمان برای مذاکره درباره بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق‌هسته‌ای] گفت‌وگو کرد.

پرایس ادامه داد: به جزئیات مباحثات دیپلماتیک ورود نمی‌کنم و به همین بسنده می‌کنم که آمریکا، این سه کشور اروپایی و گروه ۱+۵ همگی بر این باور هستند که دیپلماسی موثرترین مسیر را برای بازداشتن دائمی و قابل راستی‌آزمایی ایران از دستیابی به یک سلاح اتمی میسر می‌سازد و همگی بر این باور هستیم که مذاکرات وین باید در اسرع وقت و دقیقا از همان نقطه پایان دور ششم شروع شود.