تضعیف کرونا با واکسیناسیون

در همین راستا، نادر توکلی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در تهران، با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در تهران ‌گفت: موضوعی که در افزایش مبتلایان مطرح است، عمدتا تست مثبت‌هایی هستند که معمولا حال عمومی‌شان خوب است.  وی افزود: از آنجا که اکثر افراد واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، افرادی که به کرونا مبتلا شوند، طبیعتا به بیماری خفیف مبتلا شده و بر این اساس افزایش تعداد مبتلایان، بر تعداد بستری‌های استان تهران اثری نداشته است.  توکلی با بیان اینکه با تزریق واکسن کرونا هم احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، گفت: اما با تزریق واکسن فرد به بیماری شدید مبتلا نمی‌شود و احتمال فوت هم بسیار کاهش می‌یابد که اکنون در تهران این اتفاق رخ داده است.

   دلیل دورقمی ماندن فوتی‌ها

وی در پاسخ به سوال «ایسنا» درباره وضعیت فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران، با بیان اینکه هنوز تعداد فوتی‌های‌مان در تهران دو رقمی است، گفت: فعلا روند فوتی‌ها در استان تهران ثابت است. دو رقمی ماندن فوتی‌ها به دلیل شدت پیک پنجم است. در عین حال اکنون اعمال الکتیو در بسیاری از بیمارستان‌ها آغاز شده و اقدامات بیمارستانی در جریان است.  توکلی درباره پیش‌بینی از وضعیت اپیدمی در روزهای آینده نیز اظهار کرد: با روندی که می‌بینیم پیش‌بینی ما این است که طبیعتا افزایش ابتلا خواهیم داشت، اما بیماری شدید و مرگ‌ومیر بالایی را به دنبال نخواهد داشت. در عین حال بازگشایی‌ها با حفظ پروتکل‌ها و در نظر گرفتن شرایط خاص می‌توانند انجام شود. سناریوهای مختلفی برای بازگشایی‌ها وجود دارد که باید بر اساس شرایط مورد توجه قرار گیرند. توکلی افزود: به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که در صورت بروز پیک ششم، ابتلا بالا، اما با درصد بستری کم و طبعا فوتی کم باشد.

   افزایش بستری‌های کرونایی در برخی استان‌ها

در همین حال به گزارش «ایرنا»، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور هنوز وارد پیک ششم کرونا نشده است، اما در برخی استان‌ها شاهد افزایش میزان بستری‌ها هستیم.  به گزارش «ایرنا» قاسم جان‌بابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: همدان، کردستان، کرمانشاه، البرز، مازندران و گیلان از جمله استان‌هایی هستند که شاهد افزایش مختصر شمار مبتلایان هستیم.  معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: این استان‌ها در صورت کنترل مناسب می‌توانند بیماری کرونا را مدیریت کنند. جان‌بابایی گفت: روند روبه کاهش مبتلایان و مرگ‌ومیر کرونایی را در کشور شاهد هستیم، البته در برخی استان‌ها مقداری شرایط ناپایدار‌تر و روند تا حدی رو‌ به افزایش است.  

وی افزود: این موضوع ارتباط مستقیم با موضوعات اجتماعی و برگزاری تجمعات دارد و به همین دلیل از مردم استان‌هایی که وضعیت ناپایدار دارند، تقاضا می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.  

ازسوی دیگر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا‌» درباره چرایی افزایش موارد بیماری در نیمه شرقی کشور گفت: طبق اطلاعات وزارت بهداشت، آمار به‌طور کلی رو به کاهش است، اما در برخی شهرهای خاص شاهدیم که یک مقدار تعداد در حال افزایش است. هنوز این موارد معنی‌دار نبوده، اما باید بیشتر به هشدارها دقت کرد. زیرا اکنون تقریبا محدودیتی نداریم و همه کارها دارد انجام می‌شود. عضو کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر لزوم بررسی وضعیت شهرهای قرمز کرونایی در کشور گفت: هرچند در کل آمارهای کرونا در کشور رو به کاهش است اما هنوز احتمال بروز موج ششم وجود دارد.

   لزوم واکسیناسیون ۸۰درصدی جامعه

افزایش مجدد بیماران کرونایی همزمان با ادامه روند واکسیناسیون درحالی است که اغلب مردم با توجه به تزریق دو دز واکسن کرونا، بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی در اجتماعات و مراسم‌های مختلف شرکت می‌کنند و از همین رو کارشناسان دلیل ابتلای این افراد به کرونا را عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از سوی این افراد می‌دانند. در همین ارتباط پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: ما الزامات علمی را مطرح می‌کنیم، اما الزامات اجرایی در اختیار ما نیست. طبق الزامات علمی، تا زمانی‌که بالای ۸۰ درصد واکسن تزریق نکردند و دو هفته از واکسیناسیون آن ۸۰ درصد نگذشته، اتفاق خاصی نیفتاده و همه افراد مستعد بوده و چرخه بیماری می‌تواند وجود داشته باشد. حتی بعد از اینکه ۸۰ درصد را واکسینه می‌کنید، در نمونه‌هایی مانند انگلیس می‌بینید که کماکان روزی ۴۰ هزار مبتلا و ۱۶۰ مرگ دارید. بنابراین همه این اقدامات به معنای منتفی شدن کووید نیست و در فضاهای بسته و در جامعه نیاز به الزامات بهداشتی داریم.

   هشدار درباره بازگشایی‌ها

در همین ارتباط حمید‌رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا»‌‌ با تاکید بر اهمیت تدریجی بودن بازگشایی‌ها گفت: باید حواس‌مان باشد که بازگشایی‌ها باید به تدریج و آرام آرام بر اساس تعداد بستری‌ها و شرایط جامعه و درصد ایمنی جمعی باشد.  وی درباره علت افزایش موارد بیماری در برخی شهرها گفت: وقتی تعداد بستری و موارد تشخیص که در بیمارستان‌ها پذیرش می‌شوند، بالا می‌رود، نشان می‌دهد که تعداد افراد مبتلا زیاد شده، اما اینکه چرا این مساله اتفاق افتاده، دو بحث مطرح است؛ یکی بحث واکسیناسیون است که هنوز به درصد ایمنی جمعی نرسیدیم که طبق وعده وزارت بهداشت در اوایل آذر ماه به حدود ۷۵ درصد می‌رسیم. البته از آنجا‌ ‌که اکثر ویروس در گردش در کشور، دلتاست، باید ۸۰ تا ۸۵ درصد جامعه واکسینه شوند تا به ایمنی جمعی برسیم. دومین نکته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه است. همچنین به گزارش «ایلنا»، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ گفت: ما هنوز به درصدی از واکسیناسیون که باعث ایمنی جمعی است، نرسیده‌ایم.

   ۱۵۶نفر قربانی جدید کرونا

آخرین آمار مبتلایان به کرونا نیز از افزایش میزان ابتلا در کشور حکایت می‌کند. براین اساس به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۰۹۶ ابتلای جدید به کرونا در کشور شناسایی شدند که از میان آنها ۱۲۷۷ نفر بستری شدند. همچنین در این مدت ۱۵۶نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند. ازسوی دیگر ۴۱۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

   واردات ۶میلیون دز واکسن سینوفارم

در همین حال سی‌ویکمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۶ میلیون دز واکسن سینوفارم، بامداد روز گذشته در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شد. به این ترتیب مجموع واردات واکسن هلال احمر به بیش از ۱۰۰ میلیون دز رسید.  همچنین به گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۵۱ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۹۱ نفر دز اول، ۳۰ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۸۰ نفر دز دوم و ۶۷ هزار و ۵۰۰ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۸۲ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۷۱ دز رسیده است. در شبانه‌روز گذشته نیز یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۹۹ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

   توزیع ۳ واکسن ایرانی کرونا در مراکز واکسیناسیون

همزمان با ادامه واردات واکسن کرونا به کشور، محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، از توزیع واکسن‌های «فخرا»، «رازی» و «اسپایکوژن» طی دو هفته آینده خبر داد. در همین خصوص علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران گفت: بیش از ۹۱ درصد افرادی که با ‌پاستوکووک‌ واکسینه شدند، به فرم شدید کرونا مبتلا نمی‌شوند. به گزارش «ایسنا»‌ وی از برنامه‌ریزی تحویل هشت میلیون دز پاستوکووک تا آخر آبان ماه خبرداد.

   زمان تصمیم‌گیری درباره دز سوم واکسن

در همین حال به گزارش «ایرنا» قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت گفت: کارگروهی هفته آینده برای تزریق دز تقویتی واکسن کرونا به گروه‌های پرخطر، افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که در شغل‌های پرخطر مانند حمل‌ونقل عمومی و مراکز تهیه غذا مشغول فعالیت هستند، تصمیم‌گیری می‌کند.