به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از خبرگزاری «تاس»، بختیار حکیموف، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای و سفیر تام‌الاختیار وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که مقامات مسکو از پیشنهاد تاشکند (پایتخت ازبکستان) درباره پیش‌‌‌نویس یادداشت تفاهمی در خصوص تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرده و منتظر تایید این سند از سوی دیگر اعضای این سازمان منطقه‌‌‌ای‌اند.  وی یادآور شد که در نشست روز چهارشنبه   هماهنگ‌کننده کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «نوکوس» ازبکستان به منظور بررسی اولویت‌‌‌های مورد نظر جمهوری ازبکستان در دوره ریاست این کشور در این سازمان شرکت می‌کند.  حکیموف افزود: «طرف ازبکستانی که سال‌جاری ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد، پیش‌نویس یادداشت تفاهمی درباره تعهدات ایران در قبال عضویت در این سازمان را بین کشورهای عضو منتشر کرده است. البته این سند ابتدا باید داخل سازمان همکاری شانگهای مورد توافق قرار گیرد، سپس با مقامات تهران به بحث و بررسی گذاشته شود. پس از این مراحل برای بررسی نهایی و تصویب به شورای رهبران کشورهای عضو این سازمان ارائه خواهد شد.» این مقام روس ادامه داد: «ما (طرف روسی) از هم‌اکنون از قابل قبول بودن این پیش‌‌‌نویس که از طرف مقامات تاشکند برای ایران، به‌عنوان جدیدترین کشور عضو بالقوه سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد شده است، حمایت می‌‌‌کنیم. این سند مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و ما از مواضع سایر کشورهای عضو در این باره مطلع خواهیم شد.» به عقیده وی، این روند ساده نیست؛ چرا که هر یک از اعضا دیدگاه خاص خود را دارند و ممکن است موارد جدیدی به مفاد این یادداشت تفاهم در خصوص تعهدات ایران در قبال عضویت در سازمان همکاری شانگهای به سند اصلی اضافه شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه همچنین پیش‌بینی کرد که این یادداشت تفاهم به احتمال زیاد و آن‌طور که برنامه‌ریزی شده است، در نشست رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ (اواخر تابستان سال آینده) به تصویب برسد.

حکیموف گفت: «تصویب این سند به منزله آن است که ایران تعهدات خاصی را به‌عنوان عضو تمام و کمال سازمان همکاری شانگهای برعهده خواهد گرفت که باید در زمان مشخصی به آنها عمل کند تا تشریفات خاص مربوط به پیوستن این کشور به خانواده شانگهای آغاز شود. پس از اجرای این تعهدات از سوی مقامات تهران، رهبران کشورهای عضو سازمان تصمیم نهایی درباره عضویت ایران را اتخاذ خواهند کرد.»