پیگیری اصلاح ساختار بودجه

رئیسی تاکید کرد: مشکلات بزرگی پیش روی ماست، اما ظرفیت‌های بزرگی نیز برای حل مشکلات داریم که بالفعل کردن این ظرفیت‌ها نیازمند همکاری‌های نزدیک و صمیمانه دولت و مجلس است.

  ساختار بودجه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه به شکل جدی در حال پیگیری است، گفت: دولت به‌شدت به افزایش هزینه‌ها حساسیت دارد؛ در روزهای نخست آغاز به‌کار وقتی می‌خواستیم حقوق مردادماه را پرداخت کنیم، اعتباری در دسترس نبود و هم اکنون ماهانه به‌طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان سررسید هزینه‌های دولت قبل را می‌پردازیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سمت و سوی حرکت دولت سیزدهم اجرای عدالت است، گفت: ساختار بودجه با رویکرد اجرای عدالت در حال اصلاح است و برای مثال افزایش حقوق‌ها به شکل پلکانی اعمال خواهد شد و دولت هیچ وعده‌ای نخواهد داد که قابل تحقق نباشد. رئیسی گفت: در ساختار جدید بودجه، برای هر استان در توسعه و تولید ملی سهمی تعیین شده و استان‌ها باید سهم و نقش خود را در رونق تولید و پیشرفت کشور ایفا کنند. بر این اساس دیگر استان‌ها لزوما به تامین منابع از مرکز وابسته نبوده و باید منابع مورد نیاز برای توسعه را از خود استان تامین کنند.

  بخش خصوصی میدان‌دار اشتغال باشد

رئیس‌جمهور همچنین در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شاغل و بیکار براساس تعریف دقیق از بیکاری و اشتغال، تهیه آمار بیکاران و افراد فاقد شغل شایسته و شناخت توانایی‌ها و مهارت‌های علمی و عملی افراد بیکار و تعیین نوع اشتغال مناسب برای آنان را از ضرورت‌های اولیه ایجاد یک جنبش برای اشتغال‌زایی برشمرد. وی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه خودم را در مقطع فعلی رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال می‌دانم، گفت: مردم برای رفع مشکلات خود و از جمله بیکاری به دولت امید بسته‌اند و باید کاری کنیم که این امیدها افزون شوند، نه اینکه تبدیل به یأس و ناامیدی شود. رئیسی تاکید کرد: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند. دولت اگر بخواهد هم به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمی‌آید و بنابراین باید زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری با توصیه مقدور نیست، گفت: نیازمند یک جنبش ایجاد اشتغال هستیم به همین دلیل تمرکز باید بر ایجاد مشاغل مولد و رونق تولید باشد. رئیسی با اشاره به تکالیف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در زمینه ایجاد اشتغال، افزود: براساس تکالیف این اسناد باید تا سال ۱۴۰۴ مشکل بیکاری برطرف می‌شد، اما عقب‌ماندگی‌های جدی در تحقق این هدف داریم که اگر این عقب‌ماندگی‌ها نبودند، امروز با خیل عظیم بیکاران مواجه نبودیم. رئیسی همچنین از دبیرخانه شورای عالی اشتغال خواست تا کاملا فعال شود و مصوبات را به‌طور جدی پیگیری کند.

  بازدید رئیس‌جمهور از منطقه زلزله‌زده اندیکا

رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته به صورت سرزده برای بررسی وضعیت زلزله‌زدگان اندیکا وارد خوزستان شد. رئیسی در این بازدید از منازل زلزله‌زده، دیدن کرد. در این بازدید، معاون اول رئیس‌جمهور، استاندار خوزستان و جمعی از مسوولان استانی و کشوری، رئیس‌جمهور را همراهی کردند. به گزارش «ایرنا»‌ رئیسی در دیدار با زلزله‌زدگان قول مساعد داد که تا پیش از آغاز فصل سرما تمام نیازهای آنها برطرف و امکانات لازم در اختیار آنها قرار گیرد. رئیس‌جمهوری از دستگاه‌های اجرایی خواست که تا آخرین توان برای کمک‌رسانی و در اختیار قرار دادن امکانات به این مردم شریف دریغ نکنند و خدمات‌رسانی به آنها با سرعت بیشتری صورت گیرد تا در آستانه فصل سرما وضعیت سکونت آنها ساماندهی شود.  از ۱۲ تا ۱۷ مهر گذشته، پنج زلزله بزرگ که بزرگ‌ترین آن ۷/ ۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی چلگرد رخ داد اندیکا را لرزاند. سفر روز گذشته رئیسی به خوزستان، دومین سفر رئیس‌جمهوری به این استان بود. رئیس‌جمهوری پیش از این نیز پنجم شهریورماه ۱۴۰۰ در نخستین سفر استانی به همراه جمعی از اعضای هیات دولت به صورت سرزده به خوزستان سفر کرد. همزمان احمد وحیدی، وزیر کشور نیز روز گذشته در منطقه زلزله‌زده اندیکا حضور یافت.