واکنش حسن روحانی به اهانت به آیت‌الله صافی

روز سی‌ام مهر‌ماه آیت‌الله صافی گلپایگانی در جریان دیدارش با رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره روابط خارجی توصیه کرده بود که باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم و اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. او همچنین از گرانی‌ها انتقاد کرده بود.  به دنبال این سخنان سایت اصولگرای رجا‌نیوز، در دو یادداشت به ‌شدت از سخنان آیت‌الله صافی انتقاد کرد. موضوعی که با انتقاد برخی علما و چهره‌های سیاسی روبه‌رو شد.  در ادامه این واکنش‌ها روز شنبه نیز محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت در واکنش به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی پیرامون سخنان آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر شیعه، ضمن اظهار تاسف از اینکه اشخاصی به خودشان اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک حرمت قرار دهند، دستور رسیدگی به «اهانت به آیت‌الله صافی گلپایگانی» را صادر کرد.

روز گذشته نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق در پیامی در واکنش به اهانت به آیت‌الله صافی نوشت: «جایگاه مرجعیت در تاریخ شیعه، ضامن بقای مکتب اهل‌بیت(ع)، الهام‌بخش ایستادگی در برابر استبداد و استعمار و مایه حفظ امید و انسجام جامعه ایران در سده‌های اخیر بوده است. تضعیف این جایگاه با هر توجیهی، ریختن آب به آسیاب دشمنان عزت و هویت ملی است. شخصیت وارسته و مبارزی همچون آیت‌الله صافی گلپایگانی، با سوابق بی‌نظیر در دفاع از اسلام و نظام، خود شاخص انقلاب و مبارزه است و ادعاهای انقلابی‌گری را باید با چنین ترازوهایی سنجید.»

به گزارش «ایسنا» وی در بخش دیگری از این پیام نوشت: «رسیدگی به معیشت مردم و تعامل سازنده با جهان در چارچوب «عزت-حکمت-مصلحت»، از سیاست‌های همیشگی جمهوری اسلامی بوده که امام و رهبری بر آن تصریح کرده‌اند. قدر سرمایه‌های‌مان را بدانیم و آزادی بیان را با ادب و تکریم فرزانگان جامعه پاس بداریم.»

در واکنشی دیگر محمود احمدی بیغش، نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سخنان آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره روابط بین‌الملل حرف دل مردم است. ‌

 اعتراض به مواضع دادستان

در این میان علی خضریان، نماینده تهران و سخنگوی اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، به مواضع دادستان کل کشور و محمد‌باقر قالیباف درباره هجمه به آیت‌الله صافی گلپایگانی واکنش نشان داد. به گزارش خبرآنلاین، علی خضریان در یادداشتی با عنوان «دفاع از مرجعیت امام (ره)» از عدم واکنش به آنچه اهانت اخیر به آیت‌الله مصباح‌یزدی و خانواده وی از سوی دادستان کل کشور و رئیس مجلس خواند ، انتقاد کرد. خضریان البته از جایگاه آیت‌الله صافی گلپایگانی‬ نیز دفاع کرد و نوشت: «وجه علمی و برجستگی فقاهتی ایشان نیز همواره زبانزد نسل‌های مختلف حوزه‌های علمیه بوده است.» اشاره خضریان به توییت محمدباقر قالیباف در واکنش به توهین به آیت‌الله صافی بود که در آن نوشته بود: «دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آنها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزّز نشود.» در همین حال به گزارش فرارو، روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران هم روز گذشته در مطلبی هم از موضع آیت‌الله صافی انتقاد کرد و هم از یادداشت‌های تند سایت رجانیوز علیه این مرجع تقلید.