به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه هندی پرینت، علی چگینی سفیر ایران در هند در گفت‌‌وگویی با این روزنامه گفت که ایران انتظار دارد هند به‌زودی واردات نفت از ایران را پس از توقف تحت‌فشار دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹، از سر بگیرد.

به گفته چگینی، روابط دوجانبه هند و ایران در دولت سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در حال پیش‌‌رفتن به سطح بعدی است. سفیر ایران در این گفت‌‌وگو اعلام کرد: حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه برنامه دارد طی ‌ماه جاری [میلادی] برای شرکت‌کردن در کمیسیون مشترک اقتصادی هند-ایران به دهلی‌‌نو سفر کند که «خبر از آغاز دوره‌‌ای» جدید برای دو کشور می‌دهد.

چگینی درباره روابط هند و ایران گفت: ما هیچ محدودیت و مانعی در توسعه روابط‌مان با هند نداریم. هند مشتری بزرگ نفتی ما بوده و ما اولین کشوری بودیم که با روپیه به هند نفت فروختیم. این اقدام به رسمیت شناختن روپیه به‌عنوان یک واحد پول بین‌‌المللی به‌جای دلار با واحد پولی دیگری بود. ما همچنین به‌منظور خریداری برخی کالاهای مصرفی از هند این کار را کردیم.

او در زمینه صادرات نفت ایران به هند گفت: در زمینه نفت، ما از هند انتظار داریم «خریداری نفت» را شروع کند. البته ما از جانب دوستان هندی‌‌مان تصمیم نمی‌‌گیریم؛ این بر عهده مقامات هندی است، اما از طرف خودمان، هیچ مشکلی در صادرات نفت و گاز، محصولات پتروشیمی و مواد غیرنفتی وجود ندارد. در این زمینه ظرفیت بالایی داریم.

طبق گفته چگینی، تجارت دوطرفه هند و ایران که از ۱۲‌میلیارد دلار در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ فراتر رفته بود، ظرفیت این را داشت که به ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار برسد اما این در صورتی بود که واردات نفت هند از ایران متوقف نمی‌شد.

او ادامه داد: اگر هند واردات نفت، گاز و دیگر موارد را از ایران شروع کند، دو طرف می‌توانند تجارت متوازنی داشته باشند. دهلی‌نو در مه سال ۲۰۱۹ تحت‌فشار تحریم‌‌های سخت دولت ترامپ واردات نفت از ایران را به صفر رساند.

توسعه میدان گازی فرزاد B که مذاکرات درباره آن بیش از یک دهه است جریان دارد، از دیگر بخش‌های روابط دوجانبه ایران و هند بوده که از آن عقب‌‌نشینی شده است. سفیر ایران در دهلی‌نو می‌گوید، «در زمینه فرزاد B، در هنوز برای هند باز است.» او ادامه داد: اما وزرای نفت دو کشور درباره اینکه چگونه به آن پرداخته شود تصمیم‌گیری خواهند کرد. این منطقه میان ما و برخی کشورهای همسایه مشترک است. آنها از سال ۲۰۰۶، سهم خود را بر می‌‌دارند و ما هیچ بهره‌‌ای نمی‌‌بریم. ما بیش از ۱۵ سال را به‌خاطر پاسخ دیرهنگام و فعالیت کند دوستان هندی‌‌مان از دست داده‌‌ایم. حالا به خودشان بستگی دارد که درباره چگونگی (ملحق‌شدنشان به پروژه) تصمیم بگیرند.

چگینی در ادامه این گفت‌‌وگو درباره همکاری این دو کشور در زمینه بندر چابهار گفت: با وجود اینکه هند «پروژه بندر چابهار» را «دروازه طلایی» رو به افغانستان، آسیای‌میانه و اروپای شرقی می‌داند، فعالیت کافی از طرف هند در این زمینه انجام نمی‌‌گیرد.

وی گفت: «با در نظر داشتن اینکه چابهار تحت تحریم‌‌های غیرقانونی آمریکا نیست»، هنوز از طرف هندی این ترس وجود دارد که توسط طرف‌‌های سوم درباره سرمایه‌‌گذاری و فعالیت در چابهار هشدار‌هایی داده شود.

به گفته سفیر کشورمان در هند، «ما بیش از ۷۰‌درصد شبکه ریلی میان چابهار و زاهدان را تکمیل کرده‌‌ایم. حالا از هند انتظار داریم برای توسعه‌ها و پیشرفت‌های بعدی همکاری کند.

این دیپلمات ایرانی درباره اهمیت چابهار مطرح کرد: چابهار یک منطقه بسیار وسیع برای سرمایه‌‌گذاری و یک منطقه آزاد تجاری است. فرصت‌های زیادی برای هند وجود دارد که بیاید و سرمایه‌‌گذاری کند. متاسفانه بخش‌خصوصی چین هنوز به‌خاطر ترسی که از تحریم‌ها وجود دارد، مردد است. من مطمئنم دولت هند هم همین را می‌خواهد اما امور سرعت لازم را ندارند.

چگینی درباره سفر امیرعبداللهیان به دهلی‌‌نو گفت، سفر آتی وزیر امورخارجه به هند در ‌ماه نوامبر قرار بود زودتر اتفاق بیفتد اما به‌خاطر تغییراتی که تحت حاکمیت طالبان به‌سرعت در افغانستان رخ داد، به تعویق افتاد.  سفیر ایران در هند همچنین بیان کرد: ما شرکای استراتژیک هستیم، در یک جغرافیا قرار داریم، در یک پیشینه تاریخی قرار داریم. حالا با نظارت رئیس‌جمهور جدیدمان شاهد حسن‌نیت و پتانسیل برای روابطی چشمگیر هستیم.

او علاوه‌بر این درباره همکاری‌‌های دو کشور درباره حل‌‌وفصل موضوع افغانستان مطرح کرد؛ ایران در مذاکرات در سطح مشاوران امنیت ملی درباره افغانستان که در دهلی‌نو و به میزبانی اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند. او همچنین درباره موضوع افغانستان بیان کرد: ما با هند دیدگاه مشترکی داریم و فکر می‌کنیم حضور هند در [موضوع] افغانستان می‌تواند مشکل را حل کند و به برقراری صلح و ثبات در افغانستان کمک کند.