عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه مولفه نفوذ در حادثه اخیر دور از انتظار نیست، گفت: کمیته تخصصی کمیسیون امنیت ملی این مساله را بیشتر بررسی خواهد کرد و گزارش تکمیلی در کمیسیون قرائت خواهد شد. جلسه روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان پدافند غیرعامل درباره بازدارندگی در مقابل خرابکاری‌های سایبری برگزار شد.  به گفته عباس‌زاده مشکینی، نمایندگان دستگاه‌ها گزارش مبسوطی درباره تدابیر و تصمیمات لازم برای هر چه محکم‌تر کردن ساختار دفاعی در بخش سایبری ارائه کردند و در عین حال دستگاه‌ها در گزارش‌های خود متذکر شدند که چنین خرابکاری در آبان ماه پیش‌بینی شده و آمادگی نسبی در این زمینه وجود داشت. همزمان مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اینکه دقیقا از چه طریقی سامانه هوشمند سوخت کشور هک شده، هنوز مشخص نیست و نیاز به کار کارشناسی دقیق‌تری دارد، اما آنچه واضح است این است که به سامانه هوشمند سوخت کشور حمله صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری مهر، نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس اظهار کرد: نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در حال بررسی منشأ این حمله سایبری هستند. سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، درباره تردید در منشأ حمله سایبری روز سه‌شنبه۴ آبان ماه، به سامانه هوشمند سوخت و تابلوهای دیجیتال کشور، درحالی مطرح شده است که از همان ساعات نخست این اتفاق،  منشأ آن با تردیدهایی از سوی مسوولان روبه‌رو بود، تا اینکه در نهایت خبرگزاری صداو‌سیما، سایت نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی و سید‌ابوالحسن فیروز‌آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اختلال در سیستم‌های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت‌رسانی کشور را ناشی از یک حمله گسترده سایبری بیان کردند. در این میان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخنان فیروزآبادی، تایید حمله سایبری اخیر به سیستم‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از خارج از کشور بود.

روز یکشنبه هم سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل به صراحت اعلام کرد که «از منظر تحلیل اطلاعاتی و نه فارانزیک (جرم‌شناسی) حمله سایبری به سامانه‌های سوخت، یک تهاجم سایبری از منشأ یک کشور خارجی و به احتمال فراوان کار آمریکا و رژیم صهیونیستی است.» به گزارش خبرگزاری تسنیم او همچنین درباره حمله به تابلوهای تبلیغاتی نیز گفت که این کار، به احتمال قوی اقدام عوامل داخلی در امتداد اقدام خارجی در حمله سایبری به سامانه سوخت برای تشدید بحران ناشی از آن است.

به گزارش «ایرنا»، جلالی روز گذشته هم، قرن بیست و یکم را قرن دفاع سایبری شهری و در اختیار داشتن پلت‌فرم‌های بومی سایبری شهری یک ضرورت عنوان کرد.

  نیاز به نوسازی تجهیزات

درهمین حال در ادامه پیگیری‌ها برای پیدا کردن منشأ این حملات، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی ابعاد حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت در جلسه فوق‌العاده این کمیسیون خبر داد. مصطفی نخعی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: این سامانه چه از بعد تجهیزات و چه از بعد پروتکل‌های ارتباطی نیاز به به‌روزرسانی دارد.

وی افزود: بسیاری از این تجهیزات سال‌های طولانی است که در حال کار کردن هستند. این تجهیزات چه به لحاظ نوسازی و چه به لحاظ به‌روزرسانی نیازمند توجه ویژه هستند. اشتباهات رخ داده در گذشته زمینه‌ساز اتفاقات این‌چنینی می‌شود. نخعی در ادامه گفت: مقرر شد مجموعه پخش فرآورده‌های نفتی همت خود را برای به‌روزرسانی و شناسایی باگ‌های احتمالی که در سیستم وجود دارد به کار گیرد. این کمیته این موضوعات را دنبال خواهد کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت: دولت روحانی در زمینه عدم به‌روزرسانی این سامانه مقصر بود.