ا‌زسوی دیگر به گزارش «ایرنا» کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت نیز دیروز در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس ابتدایی و متوسطه اول از اول آذرماه و متوسطه دوم از ۱۵ آبان بازگشایی می‌شوند. او تاخیر در بازگشایی مدارس را به دلیل تکمیل کردن پوشش واکسیناسیون عنوان کرده است.

درهمین حال اعظم گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش نیز به «ایرنا» گفته است: مدارسی بازگشایی می‌شوند که این پروتکل‌ها را به درستی رعایت کرده باشند.

به گفته گودرزی بازگشایی مدارس منوط به رعایت این شرط و همچنین رعایت شروطی از سوی مدارس است از جمله آنکه باید کلاس‌های درس دارای تهویه مناسب باشند تا از این طریق از انتشار ویروس احتمالی در میان دانش‌آموزان به صورت جدی پیشگیری شود.

او همچنین رعایت فاصله ۵/ ۱ متری بین دانش‌آموزان و ۲۵/ ۲ مترمربع فضا برای هر دانش‌آموز را ملاک‌ دیگر برای بازگشایی مدارس در کلاس‌های درس عنوان کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزان حاضر در کلاس‌ها باید کاهش یابد.

گودرزی همچنین اعلام کرد که تا روز پنجم آبان ماه چهار میلیون و ۷۲۹ هزار و ۱۵۵ نفر از دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله کشور واکسینه شدند که بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از دانش‌آموزان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

  وضعیت شدیدا شکننده است

تصمیم برای بازگشایی مدارس درحالی اتخاذ شده است که به گفته کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی «وضعیت کرونا در کشور بسیار شکننده است و وضعیت خوبی در رعایت پروتکل‌ها نداریم.»

او در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده که ۵۰ درصد مردم جامعه فواصل اجتماعی را رعایت نمی‌کنند هر چند معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است که از هفته گذشته وضعیت برخی از استان‌ها به حالت قرمز درآمده، اما روند مرگ‌ومیر و ابتلا کاهش داشته ولی با ورود به فصل سرما احتمال بروز پیک ششم نیز وجود دارد.

  اجرای طرح قرنطینه هوشمند از اول آذر

او همچنین اعلام کرده که آزادی عمل افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، از اول آذرماه بیشتر می‌شود و این افراد در تردد‌های بین استانی و شبانه مشکلی نخواهند داشت. به گفته معاون وزیر بهداشت شناسایی افرادی که واکسینه نشده‌اند جدی‌تر انجام می‌شود و از اول آذر به دستگاه‌های خصوصی و دولتی دسترسی داده می‌شود تا به اطلاعات افرادی که واکسینه نشده‌اند  دسترسی پیدا کنندو مانع تردد افراد بیمار و واکسن نزده به اجتماع شوند.

به گفته حیدری در حال حاضر اطلاعات شهروندان در حال بارگذاری بر سامانه است و قرنطینه هوشمند در حال حاضر به صورت نمونه در شهرستان‌های قزوین، آذربایجان غربی و کردستان در حال اجراست.

  مرگ کرونایی ۱۵۳نفر دیگر

در این میان هر چند دیروز تعداد جان‌باختگان ناشی ا‌ز کرونا نسبت به پریروز کمتر شده بود و از ۱۷۳ نفر به ۱۵۳ نفر کاهش یافته بود، اما به گفته معاون وزیر بهداشت این روند بسیار شکننده است و هر آن احتمال ورود به پیک ششم وجود دارد.

بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (یکم تا دهم آبان۱۴۰۰) به‌طور متوسط هر ساعت ۳۷۵ نفر در ایران مبتلا و ۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت ۵۵۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

  میزان واکسن‌های تزریق شده

همزمان میزان تزریق واکسن درکشور به ۸۸ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۵۵۲ دز رسید. در شبانه‌روز گذشته، هم یک‌میلیون و ۴۹ هزار و ۹۲۹ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. براین اساس تاکنون ۵ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین تا کنون ۵۲ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۴۹ نفر دز اول، ۳۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۱۷ نفر دز دوم و ۹۲ هزار و ۸۸۶ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

  تکمیل واردات واکسن توسط هلال احمر

درهمین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسن قوسیان‌مقدم، رئیس جمعیت هلال احمر از بسته شدن پرونده واردات واکسن به کشور خبر داد و گفت: آخرین محموله واکسن کرونا توسط هلال احمر هم وارد شد و هلال احمر مجموعا ۱۱۲ میلیون دز طی ۳۲ مرحله وارد کرد.

همچنین مهردادجمالی ارونقی، معاون فنی گمرک نیز به «ایرنا» گفت: با ورود هفتاد و نهمین محموله وارداتی واکسن کرونا، میزان ورود این دارو به ۱۴۶ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۳۰۸ دز رسید.

در خبری دیگر در این راستا‌، به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید‌حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: به کل تولیدکنندگان ایرانی واکسن کرونا، برای توسعه خطوط تولید ۱۳۰ میلیون یورو ارز دولتی اختصاص داده‌ایم.

  چالش اصلی واکسیناسیون در کشور

در این میان معاونت مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی برنامه توزیع واکسن کرونا در ایران و سایر کشورها پرداخت.  این گزارش علل چالش‌های برنامه واکسیناسیون در ایران را تامین نشدن به موقع و ناکافی واکسن داخلی در فرآیند واکسیناسیون در کشور و واردات واکسن به عنوان منبع اصلی تامین برنامه واکسیناسیون کشور عنوان کرده است.

در این گزارش گفته شده است که وجود برخی معیارها در سند از جمله تغییر گروه‌های جمعیتی با توجه به تغییرات پاندمی، عدم رعایت کامل اولویت‌بندی سنی به علت تقدم اولویت‌بندی صنفی یا دستگاه‌های اجرایی به جای سنی که ضمن ایجاد انتظار در سایر گروه‌های صنفی، سبب کند شدن روند واکسیناسیون و به نوعی اختلال در نظم واکسیناسیون مطابق برنامه شده است.

در این گزارش با بیان اینکه با وجود تاکید بر برآورد هزینه‌های مالی و نیروی انسانی در توصیه‌های سازمان‌های بین‌المللی و همچنین اسناد پشتیبان برنامه‌ریزی واکسیناسیون، اما عملا عدم تامین به موقع عوامل فوق سبب تاخیر در اجرای برنامه واکسیناسیون شده است.