جنگ توییتری بر سر «تضمین بایدن»

در همین ارتباط، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز (چهارشنبه) در یک رشته توییت در واکنش به اظهارات این روزهای مقامات آمریکایی نوشت: دعوت به مذاکره در زمان جنگ و اکنون دارای مشابهت‌‌‌های عبرت‌‌‌آموزی است: حملات صدام ادامه داشت. تحریم ادامه دارد، بخشی از ایران در اشغال دشمن بود. اقتصاد ملت ایران به گروگان گرفته شده است، رزمندگان در جبهه‌‌‌ها دفاع می‌‌‌کردند، دانشمندان فعالیت قانونی هسته‌‌‌ای را ادامه می‌دهند.هیچ نشانه‌‌‌ای از تَنَبُه متجاوز نبود.

او افزود: رئیس‌‌‌جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست. در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است. شمخانی اضافه کرد: تفاوت امروز با ایام جنگ: به برکت انقلاب، قدرت و توان مقاومت همه‌‌‌جانبه ایران، بومی، مستمر و مبتنی بر ظرفیت‌‌‌های داخلی است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز یک روز قبل در یک رشته توییت با بیان اینکه کاخ سفید درخواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد، ولی همزمان تحریم‌‌‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند، نوشت: به دقت رفتار بایدن را می‌‌‌سنجیم و هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

رشته توییت شمخانی درخصوص ارائه تضمین از سوی آمریکا در حالی است که یک سناتور جمهوری‌خواه روز سه شنبه به توییت سعید خطیب‌‌‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، واکنش نشان داد. کروز نوشت: یک رئیس جمهوری جمهوری‌‌‌خواه در آینده، هرگونه توافق با ایران را که یک پیمان نباشد، پاره خواهد کرد.»

سعید خطیب‌‌‌زاده پیش‌تر با باز نشر یک توییت دیگر تد کروز در باره اینکه اگر توافقی به تایید سنا نرسد، یک رئیس جمهوری بعدی جمهوری‌‌‌خواه در آمریکا می‌‌‌تواند آن را پاره کند، واشنگتن را «یاغی» خوانده و اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، باید در مذاکرات هسته‌‌‌ای به ایران «تضمین‌‌‌های عینی» دهد که توافق را اجرا خواهد کرد. خطیب زاده سه شنبه شب در صفحه توییتر خود نوشت: «تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌‌‌بخش نبوده است.«گزینه‌‌‌های» فرضی ایالات متحده پیش از این در منطقه ما آزموده شده‌‌‌اند. شکست‌‌‌های فاجعه‌‌‌بار حاصل از آن برای آمریکا و افتضاح برجای مانده که دیگران باید رفع و رجوعش کنند، برای همه مشهود است. ایالات متحده به عنوان عامل اصلی وضعیت کنونی برجام، باید درس بگیرد.»

کروز رویکرد جو بایدن در احیای توافق هسته‌‌‌ای با ایران را مورد انتقاد قرار داده است. بایدن گفته بود، اگر ایران وارد یک توافق جدید شود، ایالات متحده تا جایی که ایران از آن عدول نکند، به آن پایبند خواهد ماند. سناتور کروز پیش‌تر گفته بود که بایدن «خوب می‌‌‌داند که چنین توافقی برای امنیت ملی آمریکا و همچنین برای متحدان آن و اسرائیل، فاجعه‌‌‌بار و مضر است و بنابراین بایدن وعده‌‌‌ای می‌دهد که نمی‌‌‌تواند به آن عمل کند.»

جو بایدن پیش‌تر در یک کنفرانس خبری در رم و در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا  به خاطر خارج‌شدن از  برجام، انتقاد کرد. رئیس جمهوری آمریکا در آن کنفرانس خبری گفت: «ما هنوز از تصمیم بسیار بدی که پرزیدنت ترامپ برای خروج از برجام گرفت، رنج می‌‌‌بریم.»

  نامه ۴۷ سمن آمریکایی در حمایت از برجام

در تحولی تازه مرتبط با برجام، ۴۷ سازمان مردم‌‌‌نهاد در آمریکا در نامه‌‌‌ای به رئیس جمهور این کشور از او خواسته‌‌‌اند سیاست‌‌‌های مخرب دولت دونالد ترامپ را در قبال ایران در پیش نگیرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شورای ملی ایرانیان آمریکا(NIAC) ۴۷ سازمان مردم‌‌‌نهاد آمریکایی در نامه‌‌‌ای به جو بایدن رئیس جمهور این کشور از وی خواستند در راستای کمک به مردم ایران در مبارزه با بیماری همه‌‌‌گیر کرونا و ایجاد فضایی مثبت برای مذاکرات احیای توافق هسته‌‌‌ای، اقداماتی از روی حسن نیت در قبال ایران انجام دهد.

در نامه این نهادها آمده است که در دولت بایدن انجام دادن اقداماتی بشردوستانه برای اطمینان یافتن از اینکه تحریم‌‌‌ها موجب تشدید بیماری کرونا در ایران نمی‌‌‌شوند، می‌‌‌تواند به کسانی که در داخل ایران فکر می‌کنند تفاوتی میان این دولت و دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا وجود ندارد، خلاف موضوع را ثابت کند.

این نامه می‌‌‌افزاید: هیچ کدام از این اقدامات امتیاز دادن به دولت ایران محسوب نمی‌شود و می‌‌‌توانند  طوری اجرا شوند که هرگونه لغو تحریم و تخفیف در آنها صرفا بشردوستانه و به نفع مردم عادی ایران باشد. اینگونه اقدامات با شتاب دادن به مذاکرات، موجب بالا بردن امنیت ملی آمریکا و کمک به تلاش‌‌‌های جهانی در زمینه واکسیناسیون و کارزار شکست دادن کووید-۱۹ می‌شود.

در توصیه‎‌‌‌هایی که این نهادها به رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده‌‌‌اند، مطرح شده است که اطمینان حاصل شود تحریم‌‌‌های آمریکا علیه ایران مانع تدارک واکسن کرونا نمی‌‌‌شوند، اجازه داده شود اموال بلوکه شده ایران برای خرید کالاهای بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرند، کانال‌‌‌های بشردوستانه‌‌‌ شفافی به این منظور ایجاد شود و از جمعیت رو به افزایش پناهندگان افغان در ایران حمایت شود.

علاوه بر این در نامه این ۴۷ نهاد آمریکایی آمده است: پیشنهادهای اخیر مبنی بر اینکه آمریکا باید [در مقابل ایران] از دیپلماسی فاصله گرفته و به سمت یک «پلان B»[نقشه دوم] پیش برود که به احتمال حمله نظامی اشاره دارد، عمیقا نگران‌‌‌کننده‌‌‌اند. پافشاری بر در پیش گرفتن مسیر شکست خورده فشار دوجانبه و اتهام مقابل به آمریکا و امنیت منطقه آسیب خواهد زد، اقدامات عدم اشاعه‌‌‌ای جهانی را تضعیف خواهد کرد، اولویت‌‌‌های مهم دولت مانند شکست کرونا در جهان را تنزل خواهد داد و خطر جنگی فاجعه‌‌‌بار را در بر خواهد داشت. این نامه همچنین آورده است: تمامی انتخاب‌‌‌های دیپلماتیک باید در این موقعیت حیاتی روی میز باشند تا از این لغزش خطرناک جلوگیری شود. اینکه اجازه دهیم پنجره  روی برجام یا توافقی جداگانه که به منافعی غیر‌اشاعه‌‌‌ای بپردازد، بسته شود، ضربه‌‌‌ای کاری به منافع امنیت ملی آمریکا خواهد بود. اطمینان یافتن از اینکه برجام از بین نخواهد رفت، مستلزم نشان دادن انعطاف و خلاقیت از سوی تمامی طرفین است.

  گفت‌‌‌وگوی گانتس و آستین درباره برجام

حمایت سازمان‌های مردم نهاد از بازگشت آمریکا به برجام در حالی است که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت‌‌‌وگویی با وزیر دفاع آمریکا درخصوص برنامه هسته‌‌‌ای ایران داشت. به گزارش «ایسنا» بنی‌گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌‌‌شنبه در توییتی نوشت: من با دوست و شریکم لیود آستین، وزیر دفاع آمریکا درخصوص هماهنگی‌‌‌های اسرائیل و آمریکا در قبال سنگربندی منطقه‌‌‌ای و آرزوهای هسته‌‌‌ای ایران گفت‌‌‌وگوی مهمی داشتم. ما توافق کردیم که به زودی با یکدیگر دیدار کنیم تا گفت‌‌‌وگوهای خود درخصوص مسائل راهبردی و همکاری‌‌‌های نظامی تعمیق کنیم. بنی‌گانتس روز دوشنبه نیز در توییتی نوشته بود: امروز صبح با سفیر دن شاپیرو - که حال مشاور ارشد رابرت مالی است - و مایکل راتنی، کاردار سفارت آمریکا در [بیت‌المقدس] دیدار کردم. ما درخصوص اهمیت تقویت همکاری‌‌‌ها میان اسرائیل و آمریکا برای رسیدگی به برنامه هسته‌‌‌ای و «ستیزه‌‌‌جویی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای» ایران صحبت کردیم.

  ادعای جدید مدیرکل آژانس

از سوی دیگر، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی‌‌‌های این آژانس در ایران را به «پرواز در ابرهای متراکم» تشبیه کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از ای بی سی نیوز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌‌‌شنبه در رابطه با توانایی‌‌‌های نظارتی این آژانس در ایران گفت: می‌‌‌توانم بگویم که ما درحال پرواز در آسمان با ابرهای متراکم هستیم. ما داریم پرواز می‌‌‌کنیم و می‌‌‌توانیم به این شیوه ادامه دهیم اما نه برای مدت زمان طولانی.

او به آسوشیتدپرس گفت که امیدوار است به‌‌‌ زودی به ایران بازگردد و «و دیدارهای رو در روی رده بالایی داشته باشد.»

گروسی در حاشیه نشست گلاسکو گفت: همان‌قدری که این مساله در جهت منافع بین‌المللی است، در منافع آنها نیز است چراکه که اگر بخواهند در قصد خود مبنی بر پیشبرد برنامه هسته‌‌‌ای برای اهداف غیرنظامی جدی شوند باید ضمانت‌‌‌هایی در این زمینه ارائه دهند.