در واقع به نظر می‌رسد آمریکا در تلاش است تا پیش از شروع مذاکرات هسته‌‌ای، فضا را متشنج کرده و به جمهوری اسلامی فشار وارد کند. این مهم زمانی آشکار می‌شود که می‌‌بینیم آمریکا به دنبال توقیف نفتکش ایرانی در خلیج عمان بوده، اما تناقض در روایت ایران و آمریکا در مورد حادثه نفتکش، بر تنش موجود می‌‌افزاید و در ادامه این احتمال وجود دارد که حوادث مشابهی هم به وقوع پیوندد. بر اساس روایت سپاه پاسداران، نفتکش مذکور مورد حمله آمریکا در دریای عمان قرار گرفته و از سوی آنها مصادره شده، اما نیرو‌‌های دریایی سپاه با باز‌‌پس‌‌گیری نفتکش، اقدام آمریکا را با شکست مواجه کرده‌‌اند. اما بر اساس گزارش پنتاگون، سرقت نفتکش ایرانی توسط آمریکا درست نیست و نیرو‌‌های ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را توقیف کردند که نیرو‌‌های دریایی آمریکا هم بر این حادثه اشراف داشتند، اما در این باره سکوت کرده و نخواستند تنش‌‌های دریایی و توقیف نفتکش توسط ایران علنی شود، تا این حادثه روی فرصت‌‌های مذاکرات هسته‌‌ای تاثیر نگذارد.

به این ترتیب، پیش بینی می‌شود حادثه نفتکش و روایت‌‌های متناقض درباره آن، سایه خود را روی مذاکرات هسته‌‌ای و احیای توافق بیفکند. همان‌طور که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرده «در صورتی که جو بایدن نتواند عدم خروج دوباره واشنگتن از توافق را تضمین کند، مذاکرات شکست می‌‌خورد. به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا آمادگی ضمانت دادن در این رابطه را ندارد. اگر شرایط فعلی ادامه یابد، نتیجه گفت‌وگو‌‌ها مشخص است.» ضمانت دادن برای خارج نشدن دوباره آمریکا از توافق، شرط اول ایران برای بازگشت به توافق و یکی از موضوعات مورد اختلاف بین دو طرف است، تا بار دیگر این توافق طبق میل و اراده رئیس جمهور ساکن کاخ سفید، تغییر نکند.

اما ایران، همان‌طور که در مناسبت‌‌های مختلف تاکید کرده، شتابی برای احیای توافقی که به نفع آن نیست، ندارد، به ویژه آنکه راه‌‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌‌ها می‌‌شناسد. در این چارچوب، وزیر نفت ایران، جواد اوجی، در دیداری که با کمیسیون اقتصادی مجلس داشت، در گزارش خود در مورد میزان صادرات نفت ایران، تصریح کرد که صادرات در دولت جدید بهبود یافته است.

اوجی ضمن سودمند خواندن طرح وزارت نفت برای مبادله نفت با سرمایه‌گذاری، خاطر نشان کرد که وزارت نفت درصدد افزایش انرژی تولیدی برای پالایشگاه‌‌های ایرانی است.

صادرات نفت ایران تا حدود۱/ ۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که وزیر نفت سابق، بیژن زنگنه پیش از ترک منصب خود دولت جدید را به تلاش برای افزایش قدرت تولید نفت تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراخواند، چرا که ایران به آسانی توان این افزایش تولید و رسیدن به سطح مذکور را دارد.