تاکنون چهار دور مذاکره بین ایران و عربستان به میانجی‌گری و میزبانی بغداد برگزار شده است و مقامات دو کشور رضایت نسبی خود را از این گفت‌وگوها بروز داده‌اند.با این حال برخی تحلیلگران تاثیرپذیری این روابط ازتحولات منطقه‌ای را عاملی می‌دانند که می‌تواند در روند گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد کند.

در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره بحران اخیر بین لبنان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و اینکه آیا این بحران بر مذاکرات ایران و عربستان تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه و مبتنی بر موضوعات مورد علاقه و نظر دو کشور است. هیچ‌وقت درباره دوستان خود با طرف ثالثی صحبت نکردیم که تاثیری از واقعه‌ای بپذیرد.خطیب‌زاده تصریح کرد: توصیه من به برخی کشورها این است که بدانند منطق محاصره و فشار هیچ‌وقت به نتیجه نرسیده و درباره لبنان هم به نتیجه نمی‌رسد و بهتر است همه‌چیز در فضای دیپلماتیک و دوجانبه به پیش برود.

  منتظریم جدیت را از دوستان در عربستان ببینیم

سعید خطیب‌زاده در بخش دیگری از این نشست خبری درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: در فضای رسانه‌ای نباید به آنچه در پشت درهای بسته مذاکرات گفته می‌شود، پرداخت.نه به این دلیل که گفتن این مباحث خوب نیست، بلکه به این دلیل که شاید مانع باشد و تا زمانی که پخته نشده و به نقطه‌ای نرسیده، بیان آن بیش از آنکه کمک‌کننده باشد، مانع ایجاد می‌کند.این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: گفت‌وگوهای ما دوجانبه و درباره مسائل منطقه‌ای و مورد اختلاف دو کشور است و به صورت صریح و شفاف بوده و الان منتظریم جدیت را از دوستان در عربستان ببینیم و آن وقت می‌شود مسیر پیش رو را حدس زد. فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان ۸ آبان در اظهاراتی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکرات با ایران دوستانه است، اما پیشرفت زیادی نداشته است.بن فرحان این سخنان را در رم و در حاشیه نشست گروه ۲۰ اعلام کرد.بن فرحان پیش‌تر نیز گفت‌وگوهای تهران و ریاض را «مثبت» خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که این گفت‌وگوها منجر به بسته شدن صفحه پیشین شود. سخنان وزیر امورخارجه عربستان درحالی بیان شد که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران ۱۶ مهرماه اعلام کرد که مذاکرات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد و نیازمند گفت‌وگوهای بیشتری هستیم.او با بیان اینکه ایران قطع‌کننده روابط دیپلماتیک با عربستان نبود گفت: چند سال پیش، این تصمیم از سوی عربستان سعودی اتخاذ شد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران از استمرار گفت‌وگوها و نتایج عملی که به نفع دو طرف و منطقه باشد استقبال می‌کند، مذاکرات موجود میان دو کشور را سازنده توصیف کرد و گفت: امیدواریم دوطرف به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنند.ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه هستند.نقش دو کشور در کمک به امنیت پایدار، توسعه و رشد منطقه مهم است.امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقش سازنده خود در منطقه ادامه می‌دهد و گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای را رمز مهمی برای کمک به پیشرفت منطقه می‌داند. مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان‌سعودی، ۹ آوریل ۲۰۲۱- ۲۰ فروردین‌۱۴۰۰، ۶ سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، در بغداد مذاکرات «مستقیم» را شروع کردند.روزنامه «فایننشال‌تایمز» در ۲۰ فروردین در گزارشی به نقل از «سه مقام» از مذاکره مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، خبر داد که مقامات سعودی، عراقی و ایرانی در واکنش به این گزارش آن را تایید کردند. خبرگزاری فرانسه نیز ۱۹‌آوریل- ۳۰فروردین ضمن تایید این خبر، به نقل از یک مقام عراقی و یک دیپلمات غربی نوشت که هیات‌های دو کشور به ریاست سعید ایروانی نماینده علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خالد بن‌علی الحمیدان، رئیس وزارت اطلاعات عربستان، در بغداد با یکدیگر دیدار کردند. محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) در گفت‌وگو با شبکه العربیه درباره احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران، گفته بود: «ایران یک کشور همسایه است، همه ما امیدواریم که رابطه خوب و متمایزی با ایران برقرار کنیم.»