این خبرگزاری ادامه داد: ایران آزادسازی این کشتی را تایید نکرده است و هیات آن در سازمان ملل پاسخی به درخواست اظهارنظر در این باره نداده است. مقامات ویتنامی برای اظهارنظر در این باره در دسترس نبوده‌‌‌اند، اگرچه مقامات آن پیش‌تر تایید کرده بودند در تلاش‌‌‌اند اطلاعات بیشتری راجع به توقیف از ایران بگیرند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه نیز هنوز نظری در این باره ارائه نداده است.

ادعای آسوشیتدپرس در این باره در پی این مطرح می‌شود که دو مقام مطلع آمریکایی روز چهارشنبه هفته گذشته به اطلاع آسوشیتدپرس رسانده بودند، ایران در ماه گذشته میلادی یک نفت‌کش با پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده است که این نفت‌کش در بندرعباس نگهداری می‌شود. یکی از این مقامات مدعی شد که ایران در ۲۴ اکتبر نفت‌کش MV Southys  را تحت کنترل خود درآورده است. سپاه پاسداران ۱۲ آبان در اطلاعیه‌‌‌ای درباره توقیف این نفت‌‌‌کش اعلام کرده بود، «با اقدام به موقع و مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات دزدی دریایی و سرقت نفت ایران توسط آمریکا ناکام ماند». سپاه پاسداران ادامه داد: آمریکا در این اقدام یک نفت‌کش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌‌‌های دریای عمان مصادره کرد و با انتقال محموله نفت آن به یک نفت‌کش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد که همزمان دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن روی عرشه نفت‌کش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌‌‌های سرزمینی ایران هدایت کردند. نیروهای آمریکا با استفاده از چند فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفت‌کش پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند. اجرای این عملیات توسط نیروی دریایی سپاه در شرایطی است که آمریکا طی هفته‌‌‌های گذشته تلاش کرده سطح جدیدی از تنش را در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان به وجود آورد و پرواز بمب‌‌‌افکن‌‌‌های آنها بر فراز آب‌‌‌های خلیج‌فارس را می‌‌‌توان شاهدی برای این ادعا در نظر گرفت؛ آنچه ایران همواره بر آن تاکید کرده، ضرورت تامین خطوط مواصلاتی و تجاری در دریاها است که باید امنیت برای همه برقرار باشد. با این حال ایالات‌متحده نیز در این عملیات بالاترین سطح دخالت را به منظور جلوگیری از اجرای عملیات توقیف نفت‌کش نشان داد که اعزام یگان‌‌‌های متعددی از جمله ناوشکن‌‌‌های پیشرفته و سطح تماس نزدیک از جمله نشانه‌‌‌های آن است؛ با این‌حال قاطعیت پاسداران عمل‌‌‌کننده در صحنه باز هم سرنوشت همیشگی یعنی شکست را برای آنها رقم زد.

  گزارش تانکر ترکرز

همزمان با ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس، «تانکر ترکرز» شرکت ردیابی نفت‌کش‌‌‌ها نیز در تازه‌‌‌ترین گزارش خود از وضعیت نفت‌کش ویتنامی «ام‌‌‌وی ساوتیس» که دو هفته پیش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد، نوشت که «سپاه پاسداران اکنون این کشتی را آزاد کرده است.» به گزارش «انتخاب»، شرکت تانکر ترکرز که حرکت کشتی‌‌‌ها در آب‌‌‌های آزاد را رصد می‌کند، در پیامی توییتری مدعی شد که نفتکش ویتنامی «ام‌‌‌وی ساوتیس» که اوایل آبان‌‌‌ماه از سوی نیروهای سپاه پاسداران در دریای عمان توقیف شد، روز چهارشنبه ۱۹ آبان آزاد شده است. شرکت تانکر ترکرز افزود: به‌‌‌نظر می‌رسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون کشتی SOTHYS را آزاد کرده است. این کشتی در زمان حاضر خالی از محموله و به‌‌‌سمت جنوب در حال حرکت است. اگرچه گزارش شده است که مقصد این کشتی دبی خواهد بود، اما مسیر کنونی آن خلیج عمان است. هفته پیش وزارت خارجه ویتنام اعلام کرده بود که این کشور در حال مذاکره با مقامات تهران بر سر توقیف یک نفت‌کش ویتنامی در سواحل ایران است.

  واکنش دریادار تنگسیری

ادعاهای آسوشیتدپرس و تانکر ترکرز در شرایطی است که دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در واکنش به ادعای آمریکایی‌‌‌ها مبنی بر اینکه ما تنها نظاره‌‌‌گر ماجرا بودیم، تاکید کرد: این دروغ بزرگی است؛ تصاویر منتشر شده به خوبی و به طور گویا و انکارناپذیر صحنه مواجهه را ترسیم کرده است، فاصله ناوهای آمریکایی با شناورها و نیروهای ما به کمتر از ۳۰ متر رسیده بود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از سپاه نیوز، سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در مراسم تجلیل از دریادلان جان بر کف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شکست عملیات ارتش تروریستی آمریکا برای حمایت از سرقت نفت ایران در دریای عمان، با تشریح روند اجرای مأموریت تصرف کشتی حامل نفت سرقت شده ایران در دریای عمان و نحوه رویارویی با ناو‌ها و شناورهای ارتش رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا که برای حمایت از سارقان دریایی وارد صحنه شده بودند، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها و تمهیدات به عمل آمده ما خود را برای اجرای ماموریت بزرگ آماده کرده بودیم.

وی افزود: پس از مدت‌‌‌ها کار اطلاعاتی و رصد دقیق و مستمر هنگامی که نفتکش حامل نفت سرقت شده ایران در حدود ۴۰ مایلی مقابل ساحل جاسک و در آب‌های بین‌المللی قرار داشت، یگان‌های منتخب، عملیات تصرف و انتقال نفتکش به آب‌های سرزمینی و ساحل کشورمان را آغاز کردند.  دریادار تنگسیری با اشاره به اقدام آمریکایی‌‌‌ها در رصد این نفتکش و نیز تحرک یگان‌های عملیاتی نیرو خاطرنشان کرد: با اجرای عملیات هلی‌برن و استقرار دریادلان سپاه روی عرشه کشتی؛ ناو‌های آمریکایی به صحنه نزدیک و در اطراف نفتکش آرایش جنگی گرفتند و با پرواز پهپادها و بالگرد‌هایشان برای جلوگیری از اجرای ماموریت ما در حمایت از سارقان نفت در دو نوبت به انجام عملیات پرداختند. فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آمریکایی‌‌‌ها پس از ناکامی در مرحله اول که با استفاده از دو ناوشکن انجام شد؛ در مرحله دوم با وارد ساختن سه فروند شناور دیگر به صحنه تلاش کردند تا بتوانند با ایجاد وحشت بین نیروهای ما، شرایط را به نفع خود تغییر دهند، اما با لطف و عنایت الهی و هوشمندی، صلابت، اقتدار و شجاعت فرزندان ملت ایران طرفی نبستند و با پذیرش شکست مجبور به عقب‌نشینی و ترک صحنه شدند. وی در واکنش به ادعای آمریکایی‌‌‌ها مبنی بر اینکه ما تنها نظاره‌‌‌گر ماجرا بودیم، تاکید کرد: این یک دروغ بزرگ است؛ تصاویر منتشر شده به خوبی و به طور گویا و انکارناپذیر صحنه مواجهه را ترسیم کرده است، فاصله ناوهای آمریکایی با شناورها و نیروهای ما به کمتر از ۳۰ متر رسیده بود. اگر قرار آنها بر نظارت بود می‌‌‌توانستند از فواصل دورتر یا حتی با به کارگیری هواپیماها و پهپادها این کار را انجام دهند.