در همین ارتباط، شیخ عبدالله بن زاید و حسین امیرعبداللهیان وزیران امور خارجه ایران و امارات متحده عربی روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان- ۱۱ نوامبر در یک تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. دو طرف در این گفت‌‌‌وگوی تلفنی درباره روابط و همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور بحث و رایزنی کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌‌‌وگو در خصوص پیگیری روند رو به رشد روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. پس از انتخاب حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه ایران، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در تماس تلفنی ضمن تبریک این سمت به امیرعبداللهیان خواستار تقویت روابط شده بود.

به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه ایران روابط ایران و امارات را روابطی سنتی و مثبت توصیف و اظهار کرد: رابطه تهران و امارات برای هر دو کشور از اهمیت ویژه‌‌‌ای برخوردار است و اطمینان داریم روند خوب در بهبود روابط منجر به توسعه کامل مناسبات فیمابین می‌شود.

امیرعبداللهیان حل برخی مشکلات اجرایی میان دو کشور را موجب تسهیل و توسعه روابط تجاری دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری میان دو دولت، مشکلاتی که در مبادلات مالی ایجاد شده در سایه مناسبات فی‌‌‌مابین و حقوق بین‌الملل مرتفع شود. وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌‌‌ای پیش رو اعلام کرد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب آماده‌‌‌ایم و معتقدیم که طرف‌های مقابل باید به تعهدات خود بازگردند.

وزیر امور خارجه امارات نیز در این گفت‌وگو با احوالپرسی از امیرعبداللهیان، برای ایشان سلامتی و تندرستی کامل آرزو کرد. وی با اشاره با مشکلات در تبادلات تجاری دو کشور، اظهار کرد: مشکلات موجود از طریق کارشناسان دو کشور در حال بررسی است و تلاش برای رفع مشکلات ایجاد شده جریان دارد. وزیر خارجه امارات با اشاره به بحران‌های زیست محیطی، اعلام کرد: باید همکاری جهانی و منطقه‌ای برای حل معضلات زیست محیطی شکل بگیرد و ما آمادگی داریم تا با کشورهای منطقه در این زمینه همکاری کنیم.

  دعوت متقابل

در این گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان سفر وزیر خارجه امارات به منطقه از جمله دمشق را گامی مثبت خواند. وزیر خارجه امارات از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به امارات دعوت کرد. امیرعبداللهیان نیز متقابلا از وی برای سفر به تهران دعوت به‌‌‌عمل آورد. وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و امارات با اشاره به اولویت همسایگی دولت جدید ایران، گفت‌‌‌وگو و همکاری فزاینده اهل منطقه را مهم و حائز اهمیت دانستند و بر ضرورت تقویت این روند تاکید کردند.

گفت‌وگو میان آنها در حالی انجام شده است که وزیر امور خارجه امارات به تازگی به سوریه که از متحدان ایران در منطقه به شمار می‌آید، سفر کرده بود. ابوظبی در سال ۲۰۱۸ سفارت خود در دمشق را در سطح کاردار گشود.

  تنش‌زدایی ایران و امارات

تحولات دیپلماتیک در روابط خارجی امارات با ایران و متحدان آن از جمله سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که ابوظبی از اواسط سال ۲۰۱۹ و به‌صورت تدریجی وارد فاز تنش‌زدایی با ایران شده است. پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد در دی‌‌‌ ۱۳۹۴، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد و پس از آن امارات نیز روابط خود را با جمهوری اسلامی کاهش داد؛ اما پس از شروع حمله به نفت‌کش‌‌‌ها در بندر فجیره در سال ۲۰۱۹، امارات در تلاش برای تنش‌‌‌زدایی با ایران است.  در ادامه تلاش برای بهبود روابط میان جمهوری اسلامی و امارات‌‌‌متحده‌‌‌عربی، روز چهارشنبه، ۱۶ تیر ۱۴۰۰، شیخ منصور بن‌‌‌زاید آل‌‌‌نهیان، معاون نخست‌‌‌وزیر امارات‌‌‌متحده‌‌‌عربی، با سیدمحمد حسینی، کاردار ایران در این کشور دیدار کرد.  ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ نیز رئیس‌‌‌جمهوری ایران به پیام تبریک رئیس دولت امارات پاسخ گفت. این پیام در پاسخ به پیام تبریک خلیفه بن زاید رئیس دولت امارات پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به‌‌‌عنوان رئیس‌‌‌جمهور ایران ارسال و بر تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید شده است. پیش‌تر «نهیان بن مبارک آل نهیان»، وزیر رواداری و همزیستی امارات، ریاست هیات این کشور در مراسم تحلیف رئیس‌‌‌جمهوری ایران را برعهده داشت. سفری که نخستین سفر یک مقام عالی رتبه اماراتی به تهران طی چند سال اخیر به‌ویژه بعد از کاهش سطح روابط دیپلماتیک به شمار می‌رود. تحلیل‌‌‌ها نشان می‌دهد به دنبال مذاکرات ایران و عربستان، تهران و ابوظبی ‌‌‌نیز تصمیم به انتخاب راه تنش‌‌‌زدایی از مسیر مبادلات اقتصادی گرفته‌‌‌ است.