سیاست ایران در گفت‏‏‌وگوی آتی وین

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه نیز در صفحه اینستاگرامش با بیان اینکه قصد نداریم در بن‌‌‌بست‌‌‌های باقی‌‌‌ مانده از گفت‌‌‌وگوهای پیشین، بمانیم، در اینستاگرام نوشت: اگر طرف‌‌‌های مقابل با رویکرد جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

قرار است مذاکرات ایران و ۱+۴ هشتم آذر ماه در وین برگزار شود. علی باقری معاون وزیر خارجه در آستانه این مذاکرات، در هفته‌‌‌ای که گذشت به چهار پایتخت اروپایی (پاریس، برلین، لندن و مادرید) سفر و در دیدار با مقامات این کشورها درباره روابط دوجانبه و‌‌‌ مذاکرات وین به گفت و گو پرداخت. وی همچنین در مادرید با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.

   رایزنی لودریان و بلینکن

از سوی دیگر، وزیر خارجه فرانسه از گفت‌‌‌وگو با همتای آمریکایی خود در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌‌‌های ایران و تحولات نزدیک مرزهای اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه فرانسه شنبه شب به وقت تهران از رایزنی با همتای آمریکایی خود در زمینه آخرین تحولات در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌‌‌های ایران و اوضاع متشنج در اوکراین خبر داد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در توییتی نوشت: «من امروز عصر(شنبه) با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود درباره وضعیت اوکراین، پرونده هسته‌‌‌ای ایران همزمان با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌‌‌وگو کردم.»

ژان ایو لودریان سه شنبه گذشته نیز در گفت‌‌‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  اعلام کرد که ضروری است از سرگیری مذاکرات برجامی با ایران از همان نقطه‌‌‌ای که ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه ۱۴۰۰) متوقف شد ادامه یابد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌‌‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌‌‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌‌‌هایشان عمل نکرده‌‌‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌‌‌ای برجام صورت می‌‌‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌‌‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌‌‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌‌‌ای برجام را فراهم کند.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌‌‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌‌‌ها می‌‌‌گویند پیشرفت‌‌‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌‌‌ای اختلافات کماکان باقی است. یکی از زمینه‌‌‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌‌‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا  بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچ‌گونه ضمانتی نمی‌‌‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌‌‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

   حمایت روسیه از مواضع امیرعبداللهیان

همزمان با این تحولات، دیپلمات ارشد روسیه در وین با تایید موضع ایران مبنی بر لزوم لغو تحریم ها گفت، طبیعی است که برای تهران رفع تحریم‌ها در وهله اول قرار گیرد.

به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار یک توییت به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان واکنش نشان داد که گفته است اگر طرف‌های مذاکرات وین جدیت داشته باشند حصول یک توافق خوب در مدت زمان کوتاه امکانپذیر است.

اولیانوف در توییت خود نوشت: روسیه نیز با همین درک پیش می‌رود و با آن هم عقیده است. وی همچنین در توییتی دیگر به صحبت‌های علی باقری معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان درباره سفر اخیرش به چند کشور اروپایی واکنش نشان داد.

این دیپلمات ارشد روس در پیام خود تاکید کرد: طبیعی است که برای ایران موضوع رفع تحریم ها در وهله اول قرار داشته باشد. علی باقری گفته بود که در جریان تور اروپایی خود بر لزوم رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران تاکید کرده است. وی هفته گذشته به فرانسه، انگلیس، آلمان و اسپانیا سفر کرده بود.

   رایزنی رابرت مالی با وزیر خارجه بحرین

در تحولی دیگر مرتبط با مذاکرات هسته‌ای، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز شنبه با وزیر خارجه بحرین در مورد آخرین تحولات برجام به بحث و گفت وگو پرداخت. به گزارش خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری بحرین اعلام کرد، رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران با عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر خارجه بحرین در دبی دیدار و گفت وگو کرد.

به گفته منابع بحرینی در این دیدار آخرین تحولات مذاکرات هسته‌‌‌ای بین گروه ۱+۵ با ایران و تلاش‌‌‌های صورت گرفته برای از سرگیری مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس این خبر، دو طرف همچنین آخرین تلاش‌‌‌های صورت گرفته برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه در سایه چالش‌‌‌ها و خطرات را هم مورد بحث و بررسی قرار دادند.