خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد. همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا طی پیک پنجم کرونا چندین بار شکسته شد تا آنجا که دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه، کشور به بالاترین میزان شمار مرگ و میرکرونایی از ابتدای شیوع کرونا (اسفند ۹۸)  رسید. همزمان گزارش‌ها از تاثیر چشمگیر واکسیناسیون بر کاهش نرخ فوت ناشی از کرونا حکایت می‌کند.درهمین راستا علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت روزگذشته در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی ، وزیر بهداشت، نتایج تحلیلی مقایسه نرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا در افرادی که واکسن نزده‌اند با افرادی که یک یا دو نوبت واکسن زده‌اند را تشریح کرد. به گزارش «ایسنا»، تحلیل آماری نمودارهای ارائه شده نشان می‌دهد واکسیناسیون، کاهش جدی درنرخ فوت ناشی از ابتلا به کرونا ایجاد کرده است.با این حال، افرادی که حتی دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند، کماکان در معرض ابتلا به کرونا و بستری هستند.براساس این گزارش درعین حال احتمال فوت ناشی از ابتلا به کرونا خصوصا در سنین بالای ۶۰ سال به صفر نرسیده است. از همین رو وزارت بهداشت به این گروه‌های سنی، توصیه کرده رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی پس از واکسیناسیون را ادامه دهند.

  آمار بیماران کرونایی تهران درحال کاهش

ازسوی دیگر نادرتوکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به وضعیت کرونا در پایتخت، گفت: آنچه مسلم است تا آخر آبان واکسیناسیون کامل (دز یک و دو) در تهران به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد؛ بر اساس آنچه که در حال تصویب است موضوع قرنطینه هوشمند به زودی اجرایی می‌شود و کم کم داشتن کارت واکسن برای افراد اجباری می‌شود. توکلی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه آمار کرونایی بیمارستان‌های تهران بحرانی نیست، گفت: براساس آخرین آمار موجود روزانه حدود ۳۵۰ بستری داریم که حدود ۲۵ درصد در بخش‌های ویژه و مابقی در بخش‌های عادی بستری می‌شوند و آمار ما رو به کاهش بوده است.کل بیماران کرونایی بستری در استان تهران اکنون ۲۵۸۰ نفر است و فوتی‌ها نیز بین ۲۵ تا ۳۵ نفر در روز است؛ همچنین کل موارد بستری در بخش‌های مراقبت ویژه حدود ۸۰۰ نفر است. او با بیان اینکه می‌توان گفت کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها به شرایط کنترلی رسیده است، اظهار کرد: ولی بیشترین چیزی که از آن نگران هستیم بحث افزایش آمار بیماران سرپایی است که آن‌ هم خوشبختانه وقتی واکسیناسیون به روند خوبی رسید اندکی از نگرانی ما کاسته شد و اگر درگیر طغیان یا جهش جدیدی نشویم روند فعلی مناسب و روبه کاهش است و خوشبختانه در تامین دارو و اکسیژن نیز مشکلی نداریم. وی درباره رنج سنی مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی پایتخت، تصریح کرد: کماکان بیشتر موارد مبتلا بین ۴۰ تا ۶۰ سال هستند.

 جزئیات برخورد با کارمندان واکسن نزده

درهمین حال علاءالدین رفیع‌زاده معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور درباره برقراری موارد تنبیهی برای کارمندانی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند، بابیان اینکه این برخورد مراتبی دارد؛ گفت: مرحله اول اخطار کتبی بدون درج در پرونده استخدامی، مرحله دوم توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی، مرحله سوم، کسر یک سوم از حقوق، فوق‌العاده شغلی و عناوین مشابه به مدت حداکثر یک ماه است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی گفت: طبق آمار دریافتی تا هفته گذشته، بیش از ۹۰ درصد از کارمندان دولت واکسن را تزریق کرده‌اند و بخش باقی مانده نیز ممکن است عذر موجهی داشته باشند.

 تزریق بیش از ۹۹ میلیون دز واکسن کرونا

درهمین ارتباط طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تاکنون ۵۵ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵ نفر دز اول، ۴۲ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۷۸۸ نفر دز دوم و ۵۶۲ هزار و ۷۵۶ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۹ میلیون و ۴۲ هزار و ۶۰۹ دز رسید.در شبانه روز گذشته نیز ۶۰۲ هزار و ۱۹ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. ازسوی دیگر طی ۲۴ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۴۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

  واکسیناسیون ۹۰ درصد لازمه ایمنی همگانی

ازسوی دیگر فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران گفت: کاهش بستری‌های کرونا مستلزم واکسیناسیون ۸۰ درصدی و ایمنی همگانی وابسته به واکسیناسیون ۹۰ درصدی علیه این بیماری است.

به گزارش «ایرنا»، علیرضا زالی در جلسه اعضای ستاد مقابله با کرونای استان تهران اعلام کرد: شرایط ارائه خدمات درمانی در این استان متفاوت از دیگر نقاط کشور است. زالی اضافه کرد: به همین دلیل امروز در کشورمان ۷۰ درصد فوتی ها مربوط به افراد بالای ۶۰ سال و در پایتخت این رقم ۶۰ درصد است. وی افزود: این آمار نشان دهنده پوشش خوب واکسیناسیون علیه کرونا و ارائه خدمات قابل قبول بهداشتی و درمانی در سطح کشور و البته تهران است. زالی تاکید کرد: نیازمند مراقبت همه جانبه برای همه گروه ها هستیم و در این میان باید حضور افراد بالای ۶۰ در سطح جامعه کاهش یابد. فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران ادامه داد: این استان رتبه نخست کشور در تعداد واکسیناسیون به نسبت جمعیت را کسب کرده است.

  سن فوت شدگان کرونایی تهران

همچنین استاندار تهران گفت: ۶۰ درصد تعداد کل فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در این استان بالای ۶۰ سال سن دارند. محسن منصوری در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای استان تهران افزود: اغلب این فوتی ها یا به موقع برای دریافت خدمات درمانی در بیمارستان اقدام نمی کنند یا بیماری زمینه ای دارند. وی یادآورشد: اگر دُز سوم واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال تزریق شود تعداد ابتلا و فوتی های این افراد نیز کاهش می یابد. منصوری اظهار کرد: در صورتی که طی روزهای جاری شاهد کاهش ۲۳ درصدی بستری ها باشیم، آمار فوتی‌ها نیز طی هفته آینده روند کاهشی پیدا می کند. استاندار تهران شاخص‌های ضروری در رعایت پروتکل های بهداشتی را استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت فردی و تهویه مناسب هوا برشمرد و گفت: این استان در رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدترین وضعیت را دارد.