تشدید لابی‌ها برا‌ی انتخاب آخرین وزیر عكس: خانه ملت

طی سه روز گذشته این سومین جلسه‌ای است که برای اقناع نمایندگان تشکیل می‌شود. گروه‌ها‌ی حاضر در مجلس هر چه در توان داشته‌اند به کار گرفته‌اند، اما با این حال غلامحسین نوری، عضو فراکسیون مستقل مجلس به نمایندگی از ۶۰عضو این  فراکسیون، به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد که رای این فراکسیون به فیاضی منفی است. از سوی دیگر برآیند جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با فیاضی نیز نمایندگان این کمیسیون را قانع نکرد و فیاضی ۹ رای مثبت در مقابل ۶ را‌ی منفی و ۲ رای ممتنع از کمیسیون کسب کرد.

با این حال فراکسیون فرهنگیان نیز از ساعت ۱۴ دیروز جلسه‌ای نفس‌گیر با فیاضی برگزار کرد تا ابهامات برنامه پیشنهادی‌اش را بررسی کند. تا لحظه نگارش این گزارش خبری از برآیند نظر فراکسیون فرهنگیان اعلام نشد.

گیت ورودی خبرنگاران به کریدور مجلس از روز یکشنبه بسته بود، زیرا قرار بود فیاضی در کمیسیون از برنامه‌اش دفاع کند، با این حال فیاضی به «ایسنا» گفته بود که اگر رای اعتماد از مجلس بگیرد اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ وزارت آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین اقداماتش خواهد بود.

او درعین حال از پویایی اقتصاد آموزش‌وپرورش و سامان‌دهی آن با روش‌های نوین سخن گفته و اعلام کرده است که اتکای صرف به منابع دولتی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اقتصاد آموزش‌وپرورش است و متنوع‌سازی روش‌های تامین منابع مورد نیاز آموزش‌وپرورش از طریق مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در تامین هزینه‌های آموزش‌وپرورش و فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی مانند وقف و خیرین مورد توجه جدی اوست.

 فیاضی همچنین مولدسازی دارایی‌های عظیمی که در اختیار آموزش‌وپرورش است را به عنوان دیگر اقدامات مهم مطرح کرده و با استناد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی آموزش‌وپرورش که به تازگی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اعلام کرده است که از ظرفیت‌های این قانون به صورت جدی و به سرعت استفاده خواهد کرد.

 توقع تکمیل کابینه را داریم

د‌رحالی که اعضای کمیسیون‌ها‌ی مختلف در گفت‌وگو با رسانه‌ها از علل مخالفت خود با گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی پست وزارت آموزش‌وپرورش صحبت می‌کنند، اما حسینی، ‌معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به خبرگزاری تسنیم گفته است که توقع داریم کابینه سه‌شنبه‌(امروز) تکمیل شود، زیرا نمی‌توان وزارتخانه را با سرپرست اداره کرد.  حسینی که خود به عنوان یکی از گزینه‌ها‌ی وزارت آموزش‌وپرورش در فهرست مدنظر رئیس‌جمهور قرار داشته، خطاب به نمایندگان گفته است همان‌طور که نمایندگان مسائل مردم را به دولت منتقل می‌کنند و توقع دارند تا دولت این مسائل را حل کند، لازم است یک تعامل و همکاری بین دولت و مجلس وجود داشته باشد. البته این‌گونه نیست که هر چه دولت گفت، مجلس بپذیرد، اما درک متقابل برای اداره کشور ضروری است.  معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفته است که ما انتظار داریم همان‌طور که رئیس‌جمهور و وزرا پای کار هستند، نمایندگان عزیز هم اگر در مواردی ابهامی وجود دارد علت را سوال کنند.

در این میان فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در خصوص چرایی مخالفت اعضای کمیسیون متبوع خود با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به «ایسنا» گفته است که پس از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی رای‌گیری انجام شد و اعضای کمیسیون با ۹ رای مخالف، ۶ رای موافق و ۲رای ممتنع با وزیر پیشنهادی مخالفت کردند. به گفته بشیری، قوی‌ترین دلیل مخالفت اعضای کمیسیون با ایشان فقدان تجربه مدیریتی بود، در واقع اعضای کمیسیون این نگرانی را دارند که ایشان نتواند اهداف این مسوولیت را محقق سازد و حوزه پرجمعیت آموزش‌وپرورش را به خوبی مدیریت کند.

 همچنین «ایلنا» در خبری به نقل از جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت‌جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره معرفی فیاضی گفته است که انتخاب چنین فردی بی‌احترامی به معلمان، خانواده‌های دانش‌آموزان و عظمت نام ایران است. زیرا ایشان حتی مدیر یک دبستان کوچک در دورافتاده‌ترین شهرستان‌ها هم نبوده است و از همین رو یقینا توانایی حل مشکلات آموزش‌وپرورش را ندارد.   به گفته و‌ی در کشور برای تامین ابزارهای آموزشی، فضاهای آموزشی و امکانات آزمایشگاهی خلأهای مالی داریم. این را هم مردم به دلیل شرایط اقتصادی کشور پذیرفته‌اند، اما اینکه ما در انتخاب مدیران هم خودمان را دچار فقر مضاعف کنیم و افرادی که نه تجربه کار در آموزش‌وپرورش و نه تجربه علمی دارند را در راس یک وزارتخانه حساس قرار دهیم، آن هم با وجود این همه نیروی متخصص به نظر من اجحاف در حق کشور، نظام و مردم است.   به گفته و‌ی به هر حال کشور ما میلیون‌ها فرد تحصیل‌کرده دارد. در کشوری که آمار دانشگاهیان، نخبگان و متخصصان آن جزو پیشروترین کشورها است، چرا باید فردی را که نه سابقه مدیریت، نه تجربه کار در آموزش‌وپرورش و نه اطلاعات کافی درباره این حوزه دارد را انتخاب کرد؟ مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور امروز ۳۰ دقیقه وقت دارد تا از وزیر پیشنهادی خود در صحن علنی پارلمان دفاع کند. رئیس‌جمهور روز ۱۷ آبان طی نامه‌ای به مجلس مسعود فیاضی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به مجلس معرفی کرد. مسعود فیاضی ۴۶ ساله است و دارای مدرک مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران و استادیار گروه منطق فهم دین در پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی است.