کابینه سیزدهم کامل نشد

20 copy

براین اساس مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه از همراهی با دولت سیزدهم بازماند. پیش از او حسین باغ‌گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش‌وپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.  با این تفاصیل ابراهیم رئیسی با نزدیک شدن به پایان فرصت 90روزه‌اش برای معرفی وزیر پیشنهادی‌اش تنها 7 روز فرصت دارد تا گزینه دیگری را برای تکمیل کابینه‌اش معرفی کند. در این مدت وزارت آموزش‌وپرورش با سرپرستی علیرضا کاظمی اداره شده است.   درهمین حال آن‌طور که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده است: مطابق قانون اساسی، با توجه به گذشت ۸۳ روز از حکم سرپرستی وزارت آموزش‌وپرورش، رئیس‌جمهور تنها یک هفته فرصت دارد تا گزینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به رد صلاحیت مسعود فیاضی گفت: طبق اصل 135 قانون اساسی رئیس‌جمهور تنها یک بار می‌تواند برای یک وزارتخانه‌ سرپرست تعیین کند.

وی افزود: معنی این اصل این است که هیچ وزارتخانه‌ای بیش از سه ماه نمی‌تواند با سرپرست اداره شود، بنابراین چون الان 83 روز از معرفی آقای کاظمی به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش می‌گذرد، طبق قانون اساسی آقای رئیس‌جمهور تنها یک هفته زمان دارد تا فردی دیگر را برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش به مجلس معرفی کند.  حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور امروز یا فردا نامه معرفی وزیر پیشنهادی را به مجلس ارائه دهد بلافاصله در جلسه علنی اعلام وصول می‌شود و با وجود اینکه قرار است مجلس به مدت یک هفته برای سرکشی نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه تعطیل شود، اما به دلیل اهمیت موضوع، مجلس با تغییر برنامه خود، هفته آینده نیز جلسه علنی خواهد داشت.

   امکان ادامه کار سرپرست با اذن رهبری

همچنین سید‌نظام موسوی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس با بیان اینکه رئیس‌جمهور ۷ روز از فرصت اولیه ۹۰ روزه‌اش زمان دارد تا گزینه پیشنهادی آموزش‌وپرورش را به مجلس معرفی کند، گفت: البته طبق برخی از بندهای قانون که بعضا روسای سابق جمهوری نیز از آن استفاده کردند، آقای رئیسی می‌تواند برای اینکه سرپرست آموزش‌وپرورش مدت بیشتری از سه ماه در این وزارتخانه باشد از مقام معظم رهبری اذن بگیرد، این مصلحت‌اندیشی بر اساس تشخیص رئیس‌جمهور است.

موسوی افزود: طبق قانون تا زمان معرفی وزیر پیشنهادی جدید سرپرست معرفی می‌شود در غیر این صورت رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت می‌تواند امورات وزارتخانه را اداره کند، البته به نظر می‌رسد تا قبل از معرفی گزینه بعدی سرپرست قبلی آموزش‌وپرورش عهده‌دار وظایف این وزارتخانه باشد.  محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز روز گذشته پس از عدم رای اعتماد مجلس به فیاضی از رئیس‌جمهوری خواست در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش را به مجلس معرفی کند.

   حواشی وزیر معرفی شده

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش طی یک هفته گذشته با مخالفت‌ها و حواشی بسیاری روبه‌رو شده بود که از جمله آنها می‌توان به نسبت فامیلی‌اش با ‌علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نحوه طی مدارج تحصیلی، مخالفتش با موسیقی، ممیزی‌های مجله رشد و مطرح شدن نامش در طرح صیانت از فضای مجازی اشاره کرد که وی تلاش کرد برای برخی از آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه دهد و در برخی موارد نیز ابهامات و پرسش‌هایی باقی ماند. در نهایت تمام این ابهامات موجب شد کمیسیون آموزش مجلس از توضیحات وی قانع نشود و اکثریت اعضای این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش مخالفت کنند.

به گزارش «ایسنا» رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته ضمن قرائت گزارش این کمیسیون در مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی گفت: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری است. او همچنین گفت که با وجود جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است.

   دفاع رئیس‌جمهور

اما روز گذشته مجلس درحالی به گزینه وزارت آموزش‌وپرورش رای منفی داد که در جریان بررسی صلاحیت فیاضی، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش حضور داشت. همچنین تعدادی از وزرا و اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز او را همراهی می‌کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی در سخنانش در دفاع از فیاضی با بیان اینکه محور اصلی در انتخاب افراد، شایستگی است، تصریح کرد که در ارتباط با انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش نیز به همین ترتیب عمل شده است.

رئیسی گفت: داشتن روحیه انقلابی، داشتن کارآمدی و روحیه تحولی از شرایطی است که برای انتخاب همه وزرا‌ و همکاران‌مان داریم و این شرط همکاری است. بارها هم گفتیم که این شرط باید همواره به صورت مستمر در افراد باقی بماند و موضوع مقطعی نیست و در همه مقاطع باید ارزیابی شود.

رئیسی فرآیند انتخاب وزرا و مسوولان دولتی را توجه به شایسته‌سالاری دانست و گفت: رابطه، رفاقت، قرابت و فشار آوردن‌های احیانا رسانه‌ای، هیچ کدام موجب نمی‌شود فردی معرفی شود. می‌توانید این دولت را با دولت‌های ۳ دهه گذشته در این زمینه‌ مقایسه کنید.  رئیس‌جمهور اظهار کرد: کارگروه‌های کارشناسی با 20 نفر از افرادی که شایسته مسوولیت بوده‌اند مصاحبه کرده‌اند و این به دلیل حساسیت و اهمیت بالای وزارت آموزش‌وپرورش بوده است. با بررسی‌هایی که در کارگروه‌ها انجام شده، آقای دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه‌های مختلف کارگروه‌ها، از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار شد. خود من هم چند بار با ایشان مصاحبه و صحبت کردم، دوستان مورد اعتمادی در حوزه فرهنگ و آموزش با ایشان صحبت کردند و اینکه آقایان وزرای اسبق هم اعلام کردند که ایشان را فرد با صلاحیتی برای آموزش‌وپرورش می‌دانند، در راستای همین است که هم آموزش‌وپرورش را می‌شناسند و هم نسبت به ایشان شناخت پیدا کرده و اعلام کردند که ایشان را فرد صالح برای این مسوولیت می‌دانند.

رئیسی افزود: اگر کسی با توصیه و سفارش در پستی گذاشته شود به همان میزان بی‌عدالتی است که اگر به دستاوردهای زندگی کسی، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی شود. در مورد افرادی که بنده به مجلس معرفی می‌کنم، توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیرگذار نیست. افراد زیادی را در سایت‌ها و نوشته‌ها معرفی می‌کنند، ولی تشخیص نهایی با شاخص‌های لازم، کاملا همخوانی دارد و این برای ما مهم است.

رئیسی گفت: آنچه برای بنده به عنوان طلبه و مسوول مهم است. حجت الهی است و تا حجتی بین خودم و خداوند متعال نداشته باشم، یقین بدانید که اگر همه هم جمع شوند، چون حجت ندارم، اقدام نمی‌کنم. البته بنده کار خودم را می‌کنم و مجلس هم حق خود و جایگاه قانونی را دارد و پیگیری‌ می‌کند و تصمیم با مجلس محترم خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین فیاضی را تحول‌گرا همراه با روحیه همکاری با بخش‌ها توصیف کرد و گفت: اگر این روحیه در مورد آقای فیاضی را احراز نمی‌کردیم ایشان را به نمایندگان مجلس معرفی نمی‌کردم.

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نیز در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: یک مدیر تحول‌گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است.  با تمام این دفاعیات، نمایندگان مجلس روز گذشته برای دومین بار گزینه پیشنهادی رئیسی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش را رد کردند.