به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: «در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سعید خطیب‌زاده تاکید کرد که مذاکرات بین ریاض و تهران پیشرفتی نکرده است. وی در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی افزود: منتظریم تا اراده عربستان برای مذاکره را احساس کنیم. خطیب‌زاده همچنین تصریح کرد ایران هرگز با دولت‌های همسایه درباره توافق هسته‌‌ای مذاکره نمی‌کند.» این صحبت‌های خطیب‌زاده چند روز پس از اظهارات وزیر خارجه سعودی، فیصل بن فرحان بود مبنی بر اینکه گفت‌وگو‌‌ها با ایران ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود یک دور از مذاکرات به زودی انجام شود. وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با «فرانس ۲۴» افزود: «چهار دوره مذاکره قبلی، در واقع تنها برای روشن شدن مواضع دو طرف بود، اما طرفین بر ادامه تماس‌‌ها تاکید کردند. ما نگرانی‌‌های جدی درباره مذاکرات هسته‌‌ای ایران که قرار است در روز‌‌های آتی شروع شود، داریم.» این گزارش مدعی شده کارشناسان، کاهش تمایل ایران برای گفت‌وگو با عربستان را به انتخاب دولت جدید ارتباط می‌دهند، که از جریان اصولگراست و مواضع مخالفی با سعودی دارند.  با اینکه رئیسی در اظهاراتی اعلام کرد از گشایش سفارت عربستان در تهران و تقویت روابط با تمام دولت‌های جهان و دولت‌های همسایه حمایت می‌کند، اما واقعیت نشان می‌دهد موضع رسمی تهران در قبال عربستان، از زمان پیروزی وی در انتخابات، تغییر کرده است.

به گفته تحلیلگران، ایران با موضوع گفت‌وگو، به عنوان عاملی استفاده کرد تا نشان دهد روابط منطقه‌‌ای‌اش بد نیست و این در حالی است که در جریان مذاکرات هسته‌‌ای، نگرانی‌‌های دولت‌های منطقه از برنامه‌های ایران و ضرورت توجه توافق جدید به متوقف شدن -به گفته آن‌ها- تهدید تهران برای امنیت منطقه، مطرح شد. ایرانی‌‌ها مخالف هر گونه حضور عربستان در مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌‌ای هستند و تاکید می‌کنند که توافق هسته‌‌ای «پیچیده» است. این تحلیلگران معتقدند که این مساله با هدف اصلی عربستان از گشایش باب گفت‌وگو با ایران یعنی همان به دست آوردن ضمانت‌‌های بین‌المللی برای جلوگیری از خطرات هسته‌‌ای و محدود کردن برنامه‌های موشکی ایران، در تعارض است.

فیصل بن فرحان، پیش از این در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا گفته بود: «منطقی است که ما بخشی از مذاکرات درباره پرونده هسته‌‌ای ایران باشیم و از شرکای اروپایی و آمریکایی خود می‌‌شنویم که ضرورت تعامل با نگرانی‌‌های دولت‌های منطقه و توجه به آن را درک می‌کنند و می‌‌دانند که سعودی‌‌ها باید نقشی در گفت‌وگو‌‌های مربوط به توافق هسته‌‌ای با ایران داشته باشند.»