در همین ارتباط، برخی دیپلمات‌ها به خبرگزاری وال استریت ژورنال گفته‌اند که ایران تولید تجهیزات مرتبط با سانتریفیوژهای پیشرفته را در سایتی که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل ماه‌هاست اجازه دسترسی یا نظارت از آنجا را ندارد، از سر گرفته است. به گزارش «ایسنا» به نقل از وال استریت ژورنال این مساله نگرانی‌های جدیدی را میان دیپلمات‌های غربی ایجاد کرده و مدعی هستند ایران ممکن است به طور محرمانه مسیر یک برنامه در رابطه با سلاح هسته‌ای سری را پیش بگیرد. اما به گفته همین دیپلمات‌ها تاکنون هیچ شواهدی که نشان دهد ایران در این لحظه چنین مسیری را دنبال می‌کند، وجود ندارد.  ادعای وال استریت ژورنال در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید با تکرار ادعای نقض توافق هسته‌ای توسط تهران، گفت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد ایران به حدود۱۴۸کیلوگرم رسیده است. به گزارش خبرگزاری فارس، آژانس روز چهارشنبه گزارش جدیدی درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد.  آژانس اتمی در دومین گزارش فصلی با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است، نوشت: «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳ /۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد به علاوه ۳۴ /۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است.»  به نوشته «رویترز»، آژانس با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد: «ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد.»  براساس این گزارش، آژانس اتمی در ادامه ادعاهای خود به سایت تسا در کرج نیز اشاره کرده و افزود: «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست.» در این گزارش آژانس نیز ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند».

   سفر مدیرکل آژانس به تهران

این تحولات در شرایطی است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به تهران سفر می‌کند. به گزارش «ایسنا»، محمدرضا غایبی سرپرست نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در وین گفت: در راستای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد بین‌المللی روز دوشنبه آینده به تهران سفر خواهد کرد. براساس این گزارش، هدف از این سفر، گفت‌وگو درباره بررسی وضعیت همکاری های فی‌مابین عنوان شده است.  «سعید خطیب‌زاده» روز دوشنبه در نشست خبری گفت تاریخ سفر مدیر کل آژانس به ایران مشخص شده و وی به زودی به تهران سفر می‌کند. آژانس هم ساعتی بعد از اظهارات خطیب‌زاده با تائید دریافت دعوت‌نامه ایران برای سفر مدیرکل این سازمان به تهران اعلام کرد که تاریخ انجام این سفر در حال نهایی شدن است.  همزمان «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت گروسی عصر دوشنبه اول آذرماه وارد تهران می‌شود و سه‌شنبه با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وی گفت که این سفر در راستای همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود.

   ایران، از موضوعات مهم گفت‌وگوهای مقامات آمریکایی

از سوی دیگر و در ارتباط با موضوع ایران، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از سفر وزیر دفاع این کشور به منطقه و احتمال گفت‌وگوی او با مقامات منطقه درباره ایران خبر داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریکا، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری اعلام کرد لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه سفری به منطقه خواهد داشت. به گفته کربی، آستین قرار است با مقامات ارشد نظامی در بحرین و امارات متحده عربی دیدار کند، همچنین در بحرین در کنفرانس سالانه اندیشکده مطالعات راهبردی گفتمان منامه سخنرانی خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به اینکه آیا موضوع ایران در دیدارهای آستین با مقامات منطقه مطرح خواهد بود یا نه، گفت که نمی‌خواهم پیش‌تر از اظهارات او چیزی را اعلام کنم. فکر می‌کنم خودتان بهتر بدانید که ایران پس ذهن همه خواهد بود و او هم حتما به مباحث مربوط به ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور خواهد پرداخت؛ اما چیزی را از قبل اعلام نمی کنم.  

در همین راستا مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در اظهاراتی، هم‌راستا کردن مواضع واشنگتن و پکن در قبال ایران را یکی از محورهای گفت‌وگوی روسای جمهور آمریکا و چین خواند. به گزارش «ایسنا»، جیک سالیوان روز سه‌شنبه در کنفرانس مجازی یک اندیشکده درباره گفت‌وگوی روز دوشنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت: دو رئیس‌جمهور این فرصت را داشتند تا درباره چگونگی هم‌راستا کردن چشم‌اندازها پیش از نشست ۲۹ نوامبر صحبت کنند تا ۱+۵در مواجهه با ایران متحد باشد و مسیر را برای بازگشت به توافق هموار کند.  

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن (خرداد) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد. دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر (۸ آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.