معرفی سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش

پیش از این ابراهیم رئیسی ابتدا حسین باغ‌گلی را به‌عنوان اولین گزینه پیشنهادی تصدی آموزش‌وپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از آن رئیس‌جمهوری مسعود فیاضی را به‌عنوان گزینه دوم خود به مجلس معرفی کرد که او هم نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه از همراهی با دولت سیزدهم بازماند. روز گذشته نیز رئیسی سومین فرد مورد نظر خود را برای تصدی پست وزارت اموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد تا شاید این‌بار بتواند کابینه سیزدهم را کامل کند. این معرفی پس ازآن صورت گرفت که روز سه‌شنبه پس از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به مسعود فیاضی، نمایندگان مجلس اعلام کردند که رئیس‌جمهور با توجه به پایان فرصت ۹۰روزه‌اش برای معرفی وزیر جدید تنها ۷روزفرصت دارد تا گزینه جدیدی را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کند. ازهمین رو روز گذشته ابراهیم رئیسی در اولین فرصت پیش از پایان مهلت یک هفته‌ای‌اش، اقدام به معرفی سومین گزینه پیشنهادی خود برای تنها کرسی خالی کابینه‌اش کرد. درهمین راستا روزگذشته نیکزاد بعد از قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی یکشنبه ۷ آذر در صحن علنی برگزار خواهد شد.

 بنابراین کمیسیون آموزش و تحقیقات و سایر کمیسیون‌ها هفته آینده جلساتی با وزیر پیشنهادی برای برنامه و سوابق او و اعلام نظر مجلس برگزار خواهند کرد. مجتبی یوسفی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اعلام وصول نامه معرفی یوسف نوری به‌عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه از قبل اعلام شده بود که هفته آینده جلسات علنی مجلس به‌دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل خواهد بود، بررسی صلاحیت آقای نوری به جلسه یکشنبه ۷ آذر ماه صحن علنی مجلس موکول شد.

  امیدواری به رای بالای مجلس

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس‌جمهور به مجلس گفت: امیدوارم مجلس بعد از بررسی سوابق و برنامه‌های متعدد آموزشی و مدیریتی آقای یوسف نوری در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش، رای بالا و قوی‌ای به ایشان بدهند. وی افزود: ان‌شاءالله با رای بالای مجلس کابینه دولت هر چه زودتر کامل شود و آقای نوری هم بتواند با قدرت کار خود را در وزارت آموزش و پرورش آغاز کند. حسینی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان عزیز، امروز با مسائل مختلفی مواجه هستند که نیاز است سکاندار این وزارتخانه هرچه سریع‌تر کارش را شروع کند تا ان‌شاءالله شاهد تحول در وزارت مهم آموزش و پرورش باشیم.

  سومین گزینه رئیسی کیست؟

یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در ایلام و دارای دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی است. مدیرکل برنامه و بودجه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، عضوهیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، تدریس در مدارس و دانشسرای تربیت معلم استان ایلام و مدارس ایران در قطر و بحرین از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. آن‌طور که «ایسنا» گزارش داده است وی همچنین مولف چند جلد کتاب تخصصی است.

  واکنش رئیسی به مخالفت مجلس با فیاضی

درهمین حال به دنبال عدم رای اعتماد مجلس به مسعود فیاضی دومین گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، روزگذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت در واکنش به اقدام مجلس اظهار کرد: دولت وظیفه دارد وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند و مجلس نیز اختیار و وظیفه بررسی صلاحیت او را دارد. تصمیم مجلس هر چه باشد برای دولت محترم است. مهم حفظ وحدت و انسجام قواست؛ چراکه برای ما، اصل تقویت همدلی بین مسوولان و خدمتگزاری به مردم است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیسی تاکید کرد: نباید به حواشی‌ای که ایجاد می‌شود، توجه کرد. بنای دولت همکاری، همدلی و هماهنگی با قوای دیگر و همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی با هدف حل سریع‌تر مشکلات است و اجازه نخواهیم داد جای متن و حاشیه عوض شود.

  واکنش فیاضی

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز روز گذشته در یادداشتی از رئیس‌جمهور تشکر و قدردانی و تصریح کرد که نسبت به تصمیم مجلس احترام قائلم و آنها را در این عرصه تصمیم‌گیر اصلی می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری فارس، فیاضی با بیان اینکه اگر مجلس با تصمیم انقلابی خود، این فرصت را به جریان جوان، نخبه، بانشاط، خلاق، متخصص، باتجربه، تحول‌خواه و انقلابی موجود در بدنه آموزش و پرورش می‌دادند مناسب‌تر بود، تاکید کرد: نسبت به تصمیم مجلس احترام قائلم و آنها را در این عرصه تصمیم‌گیر اصلی می‌دانم. اوهمچنین در بخش دیگری از یادداشت خود نوشت تشکر صمیمانه خود را از همه منتقدانی اعلام می‌دارم که از سر دلسوزی برنامه‌های بنده را نقد کردند و موجب ارتقای آن شدند.

  کمک به دولت با رای عدم اعتماد

ازسوی دیگر علیرضا زندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایرنا» رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را برای کمک بیشتر به دولت سیزدهم و صیانت از جایگاه خطیر این وزارتخانه ارزیابی کرد و گفت: مجلس انقلابی همچنان حامی و کمک‌کار دولت ولایی است. زندیان در نطق میان دستورش در نشست علنی گفت: رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نه به دولت ولایی نبود، بلکه کمک هرچه بیشتر به موفقیت دولت سیزدهم و صیانت و حمایت از جایگاه مهم و خطیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها یعنی آموزش و پرورش و دفاع از حقوق فرهنگیان و دانش‌آموزانی است که منتخبان خویش را برگزیدند تا هر آنچه را که لازم است انجام دهند.

  رئیس‌جمهور تیم مشاوره خود را ترمیم کند

همچنین نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایسنا» گفت: درخواست ما از رئیس‌جمهور این است که تیم مشاوره خود در انتخاب وزیر آموزش و پرورش را ترمیم کنند، اشکال کار در تیمی است که مشاوره می‌دهند و کاندیداهای وزارتخانه را به رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند. حسین گودرزی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: طبیعتا خود رئیس‌جمهور فرصت بررسی گزینه‌ها را ندارد؛ ولی آن تیمی که کار به آنها واگذار شده است، در هر دو انتخاب فردی را خارج از وزارتخانه آوردند که البته محاسن و قوت‌هایی داشتند؛ ولی اصل کار را که طی‌ طریق، مدیریت و تجربه اندوزی در این نهاد عظیم باشد، نداشتند و مجلس به این موضوع حساس است.