به گزارش «ایسنا»، درجلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران که روز گذشته به ریاست عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و با حضور سعید محمودی مدیر کل محیط زیست استان تهران، آرام معاون عمرانی استاندار تهران، منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران، افندی‌زاده قائم مقام شهرداری تهران و نمایندگانی از وزارت بهداشت و پلیس راهور و دستگاه‌های مربوطه در حوزه کاهش آلودگی هوا برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت هوای تهران و آخرین شاخص ایستگاه‌ها ارائه شد.

معاون عمرانی استانداری تهران در این جلسه گفت: با توجه به تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و جمعه (۴ و ۵ آذرماه) به‌طور قطع تصمیمات را راحت‌تر می‌توانیم اتخاذ کنیم اما اگر شرایط بر همین منوال پایدار باشد برای شنبه و یکشنبه (۶ و ۷ آذرماه) باید طبقه بالاتری از وضعیت را اعلام کنیم. بی‌تردید در جلسه آینده ابتدا مصوبات جلسه قبل را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا میزان اجرایی شدن تصمیمات مشخص شود.

به گزارش «ایسنا»، غلامحسین آرام، معاون عمرانی فرمانداری تهران‌ نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: در ۲۵۸ روز گذشته نسبت به سال قبل شرایط بحرانی‌تری نداریم به شکلی که در این ۲۵۸ روز گذشته دو روز هوای پاک داشته‌ایم. در سال ۱۳۹۹ تعداد روزهای با هوای پاک ۱۵ روز بود. ۵۳ روز ناسالم در سال ۱۴۰۰ تاکنون داشته‌ایم که این رقم برای سال گذشته ۶۰ روز بود. بنابراین شرایط نسبت به سال گذشته خیلی حاد نیست.  آرام تاکید کرد: نباید شرایط موجود را به گردن بازگشایی مدارس بیندازیم این در حالی است که بازگشایی مدارس هنوز به صورت صددرصدی انجام نشده است. باید فکری به حال موتورسیکلت‌های تهران کرد همچنین خودروهای سنگین گازسوز باید مورد توجه قرار گیرند چرا که تنها در حوزه انتقال نخاله در تهران حدود ۵۰ هزار مترمکعب روزانه با ۷هزار کامیون مستهلک جابه‌جا می‌شود.

  مصوبات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران

ازسوی دیگر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران ضمن اعلام مصوبات جلسه از توقف فعالیت واحدهای صنعتی در دو روز آینده خبر داد.  به گزارش «ایسنا»، سعید محمودی با اشاره به وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده گفت: تا شنبه (۶ آذرماه) وضعیت جوی پایدار پیش‌بینی می‌شود. ممکن است در این روز باد موقت بوزد، اما از یکشنبه تا سه‌شنبه (۷ تا ۹ آذرماه) دوباره پایداری جوی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره علل اصلی آلودگی هوای پایتخت خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، تردد کامیون‌ها در شب است همچنین فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه نیز سهم زیادی در تشدید آلودگی هوای شهر تهران دارد.

محمودی با بیان مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا اظهارکرد: با توجه به پیش‌بینی پایداری هوا در روزهای آینده، محدودیت‌هایی برای مدیریت وضعیت فعلی اجرا می‌شود.

  ممنوعیت تردد شبانه کامیون‌ها

وی افزود: جلوگیری از تردد شبانه کامیون‌ها و تردد خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا یکی از محدودیت‌هایی است که در دو روز آینده اعمال می‌شود. کامیون‌ها با مصرف سوخت گازوئیل که منشأ اصلی تولید ریزآلاینده‌های کمتر از ۵/ ۲ میکرون است، از مهم‌ترین منابع آلودگی متحرک هستند.

محمودی با تاکید بر لزوم توقف فعالیت‌های صنعتی آلاینده اظهارکرد: توقف کلیه واحدهای عمرانی که باعث تشدید آلودگی می‌شوند به‌خصوص واحدهای صنعتی ماسه و بتن در دستور کار قرار می‌گیرد. بر اساس مصوبات جلسه امروز فعالیت واحدهای شن و ماسه در دو روز آینده متوقف خواهد شد همچنین استقرار پایگاه سیار پزشکی هم جزو مصوبات امروز جلسه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به استفاده مکرر از سوخت مایع که سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شود، گفت: ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین مصوبات جلسه امروز است. در سال‌های گذشته همواره شایعات مصرف مازوت در کشور به گوش می‌رسید این در حالی است که میزان مصرف مازوت در کشور تنها سه درصد اعلام می‌شود. اگر این رقم صحت داشته باشد همین ۳ درصد نیز در روزهایی مصرف می‌شود که هوا پایدار است و آلودگی بیشتر و شدیدتر خواهد شد. محمودی با اشاره به مدت اجرای این مصوبات گفت: مصوبات این جلسه تا روز شنبه (۶ آذرماه) است و بسته به شرایط تغییر خواهد کرد.

  آلودگی هوای ۷ کلانشهر طی هفته آینده

همزمان روز گذشته سازمان هواشناسی نسبت به آلودگی هفت کلانشهر تهران، کرج، اراک، اصفهان، ارومیه، تبریز و مشهد طی هفته آینده هشدار داد و بر ضرورت پرهیز از تردد غیرضروری تاکید کرد.