رئیس مجلس شورای اسلامی علت تاخیر در ارسال لایحه بودجه را برگزاری یک جلسه برای هماهنگی بین نمایندگان و دولت عنوان کرد. به گفته رئیس مجلس، دولت در حال اصلاح ساختاری بودجه است که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری و اولویت مجلس و دولت است. با استناد به ماده ۱۸۲آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است بودجه سالانه را تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تقدیم کند.

روسای مجلس و دولت در مذاکرات تلفنی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند تا بودجه با یک هفته تاخیر به مجلس راه پیدا کند.  به گفته قالیباف قرار است روسای کمیسیون‌های مجلس درباره مسائل اقتصادی، برنامه و بودجه و عمرانی جلسه‌ای با دولت قبل از تقدیم لایحه بودجه تشکیل دهند تا هماهنگی و تبادل نظر صورت گرفته باشد. ازسوی دیگر «ایسنا» روز گذشته از جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی بودجه ۱۴۰۱‌ به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری خبرداد.

  معطل ماندن برخی احکام اساسی بودجه ۱۴۰۰

همچنین الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دیروز در نطق میان‌دستور از معطلی برخی از احکام بودجه۱۴۰۰ خبر داد و گفت: دولت درصدد است با تنظیم آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها، آنها را عملیاتی کند و انتظار می‌رود مجلس را در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد.

به گفته الیاس نادران اگرچه سیستم‌های اقتصادی مثل ظروف مرتبط‌ بر هم تاثیر گذارد، ولی سهم تاثیر بودجه بر بازارهای مختلف قابل انکار نیست، اما در بودجه ۱۴۰۰ گام‌های اساسی در محرومیت‌زدایی، رشد تولید و اشتغال، حذف رانت اقتصادی، حل مسائل اساسی آب و راه روستایی و عادلانه کردن توزیع اعتبارات و رفع مشکلات و مسائل ناشی از حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برداشته شد که متاسفانه بعضی از احکام اساسی قانون بودجه معطل مانده است. وی افزود: اصلاح ساختاری، توزیع عادلانه منابع، حداقل‌سازی کسری بودجه و کارآمدسازی مصارف کشور از مهم‌ترین اصلاحات بودجه‌ای است، فراموش نکنیم هر واحد پولی که از منابع کشور صرف بخش دولتی می‌شود از کیسه مردم برداشته می‌شود.

و‌ی همچنین از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درخواست کرد تا در فرصت حداقلی برای رفع تحریم‌ها، طرف‌های مذاکره‌کننده را متقاعد و کشور، ملت و فعالان اقتصادی در بازارها را از بلاتکلیفی خارج کنند.