وی ادامه داد: اگر طرف مقابل با پیشنهاد ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به یک توافق خوب برسیم. سخنگوی وزارت خارجه  در پاسخ به این سوال که ایران چقدر خوش‌بین است که در دور بعدی مذاکرات وین گفت‌وگوها به نتیجه برسد افزود: ما وارد عملیات‌های روانی برای اعلام خوش‌بینی یا بدبینی نمی‌شویم. ما در مذاکرات همواره به نتیجه فکر می‌کنیم. ما گفت‌‌‌وگوها را با اراده، جدیت و خوش‌بینی پیگیری می‌کنیم اما به نیات طرف‌های مقابل به‌خصوص آمریکایی‌ها خوش‌بین نیستیم. خطیب‌زاده ادامه داد: ما به این امید دور بعدی مذاکرات را آغاز می‌کنیم که بتوانیم اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت موثر و راستی‌آزمایی شده وارد وین شود در کمترین زمان به نتیجه برسیم. وی همچنین در ارتباط با ادعاهای طرف‌های اروپایی مبنی بر اینکه ایرانی‌ها درخواست توقف این دور مذاکرات را داشتند، اظهار کرد: در خصوص پایان این دور از گفت‌وگوها بین طرفین گفت‌وگوهای مفصلی صورت گرفت، علت آن هم این بود که کریسمس و سال نو مسیحی نزدیک بود. برخی از طرف‌ها نظرشان این بود که مذاکرات تا دو، سه روز بعد از روز جمعه ادامه پیدا کند. برخی دیگر نظرشان این بود که برای کریسمس بروند و دوباره بیایند یا بعد از ژانویه بیایند. برخی طرف‌های دیگر هم معتقد بودند اگر قرار است گفت‌‌‌وگوها ادامه پیدا کند اکنون پایان پیدا کند و بعد یک مرتبه همه برگردند و چند روز به صورت مداوم مذاکرات ادامه پیدا کند تا رفت و برگشت‌های بی‌جا و زیادی وجود نداشته باشد. در نهایت توافق جمعی این شد که فعلا گفت‌وگوها متوقف شود و بعد از اعیاد مسیحیان بر اساس اعلام مورا همه برگردند و در چند روز آینده معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام خواهند کرد  در چه تاریخی هیات‌ها باید به وین برگردند. خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه «ما به صورت مستقیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در مورد فعالیت هسته‌ای ایران به این کشور منتقل کرده‌ایم» و آیا این اظهارات از سوی تهران تایید می‌شود؟ تاکید کرد: در گفت‌‌‌وگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با ایالات متحده طی این‌‌‌ ماه‌‌‌ها که گفت‌‌‌وگوها در وین در جریان بوده، انجام نشده است. وی افزود: برخی پیام‌‌‌ها به واسطه مسوول کمیسیون مشترک برجام‌‌‌ به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌‌‌وگوها در وین درخصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌‌‌ها هم در جا داده شده است.

  وضعیت سفیر ایران در یمن

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد گزارش برخی از رسانه‌های غربی در مورد روابط ایران و انصارالله یمن و همچنین ادعاهای آنها در مورد سفیر ایران در یمن و اینکه او به خاطر کرونا به تهران بازنگشته است بلکه بازگشت او به خاطر اختلافات بین ایران و انصارالله بوده است، تصریح کرد: روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمان دیگری مستحکم‌‌‌تر و به هم نزدیک‌‌‌تر است.  او افزود: ایران کماکان متعهد است به مردم یمن با همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی کمک کند و آنهایی که این خبرسازی‌‌‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند، تنها راه کمک به موضوع یمن توجه به خواست و اراده مردم یمن است. سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد وضعیت سفیر ایران در یمن نیز گفت: آقای ایرلو نیاز به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چند روز این موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بود. چند کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه کمک کردند. وی افزود: وضعیت آقای ایرلو بهتر شود در این زمینه به شما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا آقای ایرلو بعد از بهبودی مجددا به یمن باز خواهند گشت، تصریح کرد: آقای ایرلو در حال حاضر از نظر سلامتی در وضعیت پایداری هستند. وی ادامه داد: وضعیت کرونای ایشان حاد است و ایشان باید تحت مراقبت ویژه باشند و امیدواریم  هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورند و به محل ماموریت خود بازگردند.

  مذاکرات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین اخبار مبنی بر مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا تنش‌های جدیدی که دولت ریاض با برخی از هم‌پیمانان ایران از جمله سوریه و لبنان داشته بر انجام این گفت‌وگوها تاثیرگذار بوده است، گفت: تحول جدیدی در خصوص گفت‌‌‌وگوهای‌مان با عربستان نداشته‌ایم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم و پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود و به میزانی که آنها (عربستان) جدیت نشان دهند آمادگی داریم که هم گفت‌‌‌وگوها پیشرفت داشته باشد و هم در خصوص منطقه و مسائل دوجانبه گفت‌وگوهای انجام شده را به تفاهم برسانیم.