پیشروی اُمیکرون به هرمزگان:   خبر ترکیب دوسویه کرونا (دلتا و اُمیکرون) درحالی اعلام شده است که در ایران سویه اُمیکرون علاوه بر تهران در استان هرمزگان نیز مشاهده شده است. در همین راستا، روز گذشته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شناسایی و ثبت پنج بیمار مبتلا به اُمیکرون در استان خبر داد.  به گزارش «ایرنا»، فاطمه نوروزیان در این خصوص گفت: پنج مورد نمونه مشکوک به اُمیکرون از هرمزگان به تهران ارسال شده بود که پس از آزمایش‌های انجام شده قطعیت ابتلای همه موارد به این سویه جدید قطعی شد. وی گفت: متاسفانه با شناسایی پنج مورد اُمیکرون در هرمزگان و باتوجه به سرعت بالای انتشار آن، این احتمال وجود دارد که افراد بیشتری در استان آلوده به این بیماری باشند که باید مردم بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.  محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز روز شنبه از شناسایی ۶ مورد بیمار جدید مبتلا به سویه اُمیکرون در کشور خبر داد که پنج نفر از آنها در هرمزگان و یک نفر در بابل بوده است.  پیش از این، هفت مورد ابتلا به این سویه جدید و یک مورد نیز در مشهد مقدس شناسایی شد و با احتساب موارد جدید، تعداد بیماران شناسایی شده به نظر می‌رسد تعداد افراد مبتلا به اُمیکرون در کشور درحال افزایش است. کمال حیدری معاون وزیر بهداشت نیز روز دوم دی ماه اعلام کرده بود که تاکنون ۱۸۰۰ مورد مشکوک به اُمیکرون از سراسر کشور برای انجام آزمایش برای آنها ارسال شده است.  درهمین حال حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به وقوع پیک ششم کرونا در کشور گفت: شواهد آن مشخص و قابل دیدن است؛ به شکلی که در برخی مناطق طغیان‌هایی از اپیدمی قابل مشاهده است. همچنین به گفته آمیتیس رمضانی دبیر انجمن علمی بیماری‌های عفونی و گرمسیری، احتمالا تا بهمن ماه وارد پیک بعدی کرونا یعنی پیک ششم خواهیم شد.

تغییر رنگ‌بندی براساس سویه اُمیکرون:

براین اساس به زودی رنگ آبی نقشه کرونایی کشور تغییر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، بنا بر پیشنهاد تخصصی کمیته‌های علمی و اپیدمیولوژی کرونا و تصویب ستاد ملی کرونا و به علت سرعت بالای سرایت سویه اُمیکرون نسبت به سویه‌های قبلی، رنگ‌بندی فوق‌العاده اُمیکرون به زودی جانشین شاخص‌های رنگ‌بندی عادی خواهد شد. قرار است تا زمان پایداری شرایط کشور در مقابل سویه اُمیکرون کرونا، محدودیت‌ها بر اساس رنگ‌بندی فوق‌العاده اُمیکرون باشد. پیش از این رنگ‌بندی عادی بر اساس روند بستری بیماران بوده است، اما در رنگ‌بندی فوق‌العاده اُمیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به اُمیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد، زیرا این نوع از کرونا با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و اگر به موقع جلوی انتشار آن گرفته نشود به موج ششم سراسری تبدیل خواهد شد.

ممنوعیت سفر به ترکیه تا اطلاع ثانوی:

همزمان علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ممنوعیت ۱۵ روزه ورود اتباع خارجی از مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی گفت: ورود گردشگر خارجی به استثنای ۱۲ کشور فقط از مرز هوایی امکان‌پذیر شده و مرزهای زمینی و دریایی همچنان به روی گردشگران بسته است.  پیش‌تر ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از هشت کشور آفریقایی از جمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی و چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به مدت ۱۵ روز ممنوع شده بود.  ازسوی دیگر جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ممنوعیت سفر زمینی به ترکیه تا اطلاع ثانوی خبر داد و گفت: بر اساس آخرین پروتکل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مسافران غیر ایرانی از چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، دانمارک و نروژ نمی‌توانند وارد ایران شوند و برای ایرانی‌ها هم پروتکل‌های خاصی پیش‌بینی شده است.