ا‌ز سوی دیگر، علی بابایی کارنامی، نماینده ساری و میان دورود به عنوان مخالف این طرح اعلام کرد که این طرح نیازمند صرف میلیارد‌ها تومان اعتبار است و بحث میان اصفهان، خوزستان و سایر استان‌ها در حوزه آب بسیار جدی است. ضمن اینکه اصل تامین آب برای مناطق محروم نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرد. وی ا‌ز ایجاد پارادوکس منافع در استان‌ها درباره آب خبر داد و گفت که مجلس و دولت باید با آمایش سرزمینی به فکر ۱۰ سال آینده کشور باشند و اصل ۴۳ قانون اساسی رعایت شود تا نگاه عادلانه در استان‌ها شکل گیرد. از سوی دیگر محمدتقی نقدعلی نیز مخالف کلیات این طرح بود. او انتقال آب از عمان به سیستان را اقدامی اشتباه دانست و گفت که بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که امضا می‌کنیم در اولویت نیستند. به گفته این نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، قانون‌گذاری‌ها در این راستا صورت نمی‌گیرد و البته سیستان محروم نباید تشنه بماند، اما باید توجه شود امروز مساله آب فقط مربوط به برخی استان‌های خاص همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان و استان‌های مرکزی نیست، بلکه موضوع کل کشور است که باید با مدیریت جامع به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرد که همه کشور از آن بهره‌مند شوند.

  کوچ مردم در اثر بی‌آبی

در این میان، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک هیرمند و نیمروز و هامون در موافقت با کلیات این طرح، ‌ا‌ز سیستان و بلوچستان به عنوان نقطه‌ای در دنیا نام برد که آن را به صورت مصنوعی خشک و به سرزمین سوخته تبدیل کرده‌اند.  به گفته وی تا قبل از احداث بند تنظیمی، سیستان هرساله تقریبا ۴ میلیارد مترمکعب آورده آب داشت، اما امسال یک مترمعکب هم ندارد و پس از دایر کردن این بند، یک قطره آب هم به سیستان نمی‌آید و مردم از استان کوچ می‌کنند، چرا که آب شرب ندارند.

 به گفته وی این موضوع فقط برای سیستان و بلوچستان نیست، بلکه خراسان جنوبی، خراسان رضوی و حتی خراسان شمالی مشکل بی‌آبی دارند و این طلسم باید شکسته شود. دهمرده تاکید کرد: تمام نقاط ایران می‌توانند از دریای عمان استفاده کنند و این مشکل زیست محیطی و کمبود آب ایجاد نمی‌کند و دنیا از این دریا برداشت می‌کند ولی ما خودمان، خودمان را از آن محروم کرده‌ایم.

  انتقال آب دریای عمان و نجات مردم از تشنگی

 در این میان سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده عضو مجمع نمایندگان خراسان شمالی انتقال آب از دریای عمان را راه نجات مردم استان‌های جنوبی و مرکزی کشور از تشنگی دانست. او گفت که نه تنها سیستان و بلوچستان بلکه استان‌های مرکزی و استان‌های جنوبی کشور دچار بی‌آبی و بحران خشکسالی هستند. به گفته وی رودخانه پرآب اترک کاملا خشک شده و ذخایر آبی پشت سدها کاهش پیدا کرده است. در سال‌های گذشته ذخایر آبی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده است اما در حال حاضر زیر ۵۰ درصد هستند.  به گفته پاک‌مهر، مردم تشنه‌اند و در خراسان شمالی امروزه اقلیم آن خشک و نیمه‌خشک شده است، از ۱۱ دشتی که در استان وجود دارد ۸ دشت آن ممنوعه است و در حالت بحرانی به سر می‌برد.

  جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی

مجلس دیروز همچنین به دو فوریت طرحی رای داد که درپی تصویب آن هیچ واحد تولیدی پلمب نخواهد شد. به گفته اکبری تالار‌پشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل تخلفات مدیران آن به نفع کشور نیست و موجب بیکاری تعداد زیادی کارگر و ایجاد اختلال در چرخه اقتصادی خواهد شد، این طرح همچنین دست قاضی را برای مجازات‌های جایگزین مانند الزام به افزایش توان تولید یا به کارگیری نیروهای جدید باز می‌گذارد.