به گفته عضو هیات مدیره انجمن سموم کشاورزی، سموم کشاورزی دارای مدت‌زمان باقی‌مانده متفاوتی در محصولات کشاورزی هستند به همین منظور لازم است که نوع سموم مصرفی به درستی توسط نسخه‌نویسان و مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیری گفت: برخی از آفت‌کش‌های بخش کشاورزی دوره ۳۰ تا ۴۵ روزه باقی‌مانده دارد و باید قبل از طی این زمان به بازار عرضه نشود یا صادرات نشوند؛ اما متاسفانه برخی از افراد برای اینکه بتوانند محصول خود را زودتر به بازار عرضه کنند قبل از طی این دوره آن را عرضه می‌کنند یا برداشت می‌کنند.

ازسوی دیگر آن‌طور که مهدی حسینی یزدی، رئیس انجمن وارد‌کنندگان سم و کود، درگفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه ۲۳درصد سموم و آفت‌کش‌های مورد استفاده در بخش کشاورزی کشورمان جزو سموم پرخطر است، گفت که اگر دوره زمانی مورد نیاز برای از بین رفتن آثار سم رعایت شود، خطری ایجاد نمی‌شود؛ اما تولید‌کنندگان نیز به‌دلیل نداشتن دانش کافی دوره کارنس، استفاده از سموم را رعایت نکرده و در نتیجه باقی‌مانده سموم روی محصولات کشاورزی صادراتی دیده می‌شود.

همه این مسائل موجب شد که روز گذشته مجلس به ماجرای برگشت محصولات کشاورزی ورود کند. در همین ارتباط سیدشمس‌الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس، در نشست علنی روز گذشته مجلس در تذکر شفاهی خود با بیان اینکه صادرات به‌ویژه صادرات محصولات کشاورزی یکی از مقوله‌های بسیار مهم در اقتصاد کشور است که با درآمد و معیشت قشر وسیعی از مردم گره خورده است، گفت: به وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه تذکر می‌دهم که به این امر از طریق مسیر دیپلماسی خارجی و رایزنی و امور فنی و مهندسی بپردازند و این مشکلات را برطرف کنند.

همچنین محسن علیزاده، نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه اعمال ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایرانی از سوی برخی از کشورهای همسایه آسیب جدی به کشاورزان وارد کرده است، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی برای تولید محصولات سالم است که متاسفانه در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند به این موضوع مهم بپردازند. به گزارش خانه ملت، وی گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه در سازمان حفظ نباتات مافیایی بین مدیران و کارشناسان برای واردات سموم آماده مصرف و مواد اولیه تولید سموم غیراستاندارد تشکیل شده است.

علیزاده با تاکید بر اینکه بالغ بر هزار میلیارد تومان سود به جیب مافیای سموم می‌رود و این سود هنگفت اجازه شکستن انحصارها را نمی‎‌دهد تا سایر واردکنندگان اقدام به واردات و تولید سموم استاندارد کنند، گفت: از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داشتیم با شکستن انحصارها و ویژه‌خواری‌ها کمک کند تا فضای واردات سموم کشاورزی باز شود. اوهمچنین از وزیر کشاورزی خواست تا به مردم و نمایندگان آنها در زمینه عدم‌تولید محصول سالم و استاندارد برای ایجاد پایه درآمدی مناسب و جایگزین نفت پاسخگو باشد.

درواکنشی دیگر علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت گفت: چرا باید از کشورهای همسایه مطلع شویم که تولیدات خوراکی ما غیراستاندارد است؟ چرا باید ۹ کشور همسایه تولیدات کشاورزی ما را به‌دلیل غیراستاندارد بودن بازگردانند؟ چرا باید سمومی که در داخل کشور تولید می‌شود، استاندارد لازم را نداشته باشد؟ چرا به کشاورزان آموزش نداده‌اید که از سموم و کودهای شیمیایی بیش از اندازه استاندارد، استفاده نکنند و آبروی ایران را می‌برید.

به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به اینکه متاسفانه تنها ۲ درصد از بازار کشورهای همسایه را در اختیار داریم که با تداوم این‌گونه اقدامات، آن را نیز از دست می دهیم، ادامه داد: چرا اجازه می‌دهید بدون رعایت استاندارد اقلام خوراکی در کشور تولید و توزیع شود؟ وزارت بهداشت مسوول شیوع بیماری‌ها در کشور است، چرا اجازه می‌دهید در تولید محصولات بیش از اندازه از سموم غیراستاندارد استفاده کنند؟ به دنبال این سخنان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از بررسی این بحث در صحن علنی طی دو هفته آینده خبر داد.