سفیر تاجیکستان در تهران اضافه کرد: جمهوری تاجیکستان صرفنظر از مشکلات زیاد استفاده از سال‌های اول استقلال و ادامه جنگ تحمیلی شهروندی در ۲۷ تیر سال ۷۴ سفارت خود را در تهران دایر کرد. این امر در نخستین سفر رسمی رئیس جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان به جمهوری اسلامی ایران که در زمره اولین سفارت‌‌‌های تاجیکستان در کشورهای خارجی محسوب می‌شود، رخ داد. زاهدی با بیان اینکه ایران در طول این سال‌ها برادری، همکاری و همیاری خود را همواره ارتقا و اعتلا بخشیده، از نقش جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات اسلامی تاجیکستان گفت و افزود: چهار دوره مهم از مذاکرات در تهران برگزار شد و در این گفت‌وگوها علاقه‌‌‌مندی خاصه رهبری مردم ایران در خاتمه هرچه سریع‌تر درگیری‌‌‌ها در کشور دوست تاجیکستان به نمایش گذاشته شد.

او با بیان اینکه کثرت رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و تاجیکستان، حالت طبیعی مناسبت‌‌‌های دو کشور را منعکس می‌کند، خاطرنشان کرد: روابط دیپلماتیک دو کشور تا امروز ۱۶۰ سند همکاری را دربرمی‌گیرد. احداث تونل استقلال و پروژه‌‌‌های دیگر از نمونه‌‌‌های همکاری‌‌‌های اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان است.  سفیر جمهوری تاجیکستان در کشورمان با اشاره به اهداف بلندمدت دو کشور در همکاری‌‌‌های اقتصادی و تجاری گفت: بر اساس توافقات دو کشور بناست حجم تجارت دوجانبه تا ۵۰۰‌میلیون یورو افزایش پیدا کند. همچنین مقرر شده است تا سال ۱۴۱۰ شمسی سندی از طرف نهادهای تجاری کشورها تهیه شده و به امضا برسد.

زاهدی تصریح کرد: در سه‌ماهه آخر حجم تجارت دوجانبه بین ایران و تاجیکستان در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر افزایش یافته و این آمار دلیل بر آن است که اهداف معین شده ضمن سفر آیت‌الله رئیسی با تلاش مشترک دو طرف اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای در دولت سیزدهم گفت: ما از حضور ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای حمایت کردیم. تاجیکستان اعتقاد دارد حضور دائمی ایران در سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای برای همه کشورها مفید خواهد بود.