به این ترتیب محدودیت با کشورهای همسایه حذف شد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: برخی کشورها که مسافران از آنها از طریق مرز هوایی وارد کشور می‌شدند و بیماری در آنجا کنترل شده نیز محدودیت‌های‌شان برداشته شده، اما محدودیت‌های کشورهای اروپایی، فرانسه و انگلیس همچنان برقرار است و سایر کشورها نیز محدودیت‌های‌شان در حال بررسی است. البته کشورهایی که رشد سویه اُمیکرون در آنها روی بدهد ممکن است محدودیت‌های‌شان اضافه شود. وی تاکید کرد: تردد در مرزهای زمینی تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن و داشتن تست پی‌سی‌آر منفی امکان‌پذیر است و گزارش‌های جلسه امروز از ارزیابی مرزها نشان داد که رعایت موارد باید بیشتر شود.

  منعی برای برگزاری کلاس‌های درس نیست

وزیر کشور در خصوص موضوع بازگشایی مدارس نیز گفت: درصد بالایی از دانش‌آموزان مدارس دز اول و دوم واکسن را دریافت کردند؛ بنابراین مانعی برای بازگشایی آنها وجود ندارد و همان‌طور که پیش‌تر تصمیم گرفته شده به صورت قاطع باید بازگشایی مدارس انجام شود. همچنین برای کلاس‌های دانشگاه‌ها نیز منعی برای برگزاری کلاس‌ها وجود ندارد؛ البته باید کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

  بستری ناشی از اُمیکرون در ایران

حذف محدودیت سفر به کشورهای همسایه درحالی صورت گرفته است که این سویه جدید کرونا‌(اُمیکرون) به‌شدت در بین کشورهای همسایه به خصوص ترکیه شیوع پیدا کرده است. با این حال این تفکر که ابتلا به اُمیکرون خفیف است و منجر به مرگ نمی‌شود موجب عدم رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی شده است. از همین رو روز گذشته حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: بر خلاف تصور ایجاد شده، ‌اُمیکرون می‌تواند سنین بالا را هم گرفتار کرده و حتی منجر به بستری در آی‌سی‌یو و مرگ شود. به گزارش «ایسنا» وی درباره تصور غالب در جامعه مبنی بر خفیف بودن اُمیکرون گفت: این ساده‌انگاری است که فکر کنیم اُمیکرون خفیف است و بنابراین همه‌چیز را رها کنیم. اکنون در بسیاری از کشورها تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به اُمیکرون به میزان زیادی افزایش یافته و میزان مرگ‌ومیر هم افزایش یافته است. جماعتی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران هم بستری ناشی از اُمیکرون داشته‌ایم. بسیاری از بیمارانی که اکنون بستری شدند و دارند بررسی می‌شوند و حتی در آی‌سی‌یو هستند، مبتلا به اُمیکرون هستند.

  مرگ ناشی از «اُمیکرون» در کشور نداریم

با این حال به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکنون گزارش مرگ ناشی از اُمیکرون در کشور نداشته‌ایم. به گزارش «ایسنا» وی درباره آخرین وضعیت تشخیص اُمیکرون در کشور گفت: برای تشخیص سویه اُمیکرون مشکلی نداریم. امکانات تشخیصی در کلیه استان‌های کشور برقرار است، اما حداقل فعلا تشخیص سویه اُمیکرون به این صورت نیست که هرکس که دلش خواست برود و آزمایش شود. به گفته گویا، سویه جدید اُمیکرون می‌تواند در زمان بسیار کوتاه جمعیت زیادی را درگیر کند و احتمالا مراجعات و بستری‌ها در ‌آی‌سی‌یوها در روزهای آینده ممکن است افزایش یابد و دچار مشکل شویم. وی ادامه داد: هنوز ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور هستند که حتی نوبت اول و دوم واکسن کرونا را دریافت نکردند که این ما را نگران کرده است.

  مجموع واکسن‌های تزریق شده

درهمین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ‌هزار و ۹۶۱ بیمار کووید‌-‌۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲۹۲ نفر از آنها بستری شدند. همچنین در این بازه زمانی ۲۵ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. همزمان با ادامه واکسیناسیون درکشور، تا کنون ۶۰ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۶۷۳ نفر دز اول، ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۷۰ نفر دز دوم و ۱۱ میلیون و ۴۵ هزار و ۹۹۱ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۴ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۳۴ دز رسید.

  آمار واکسیناسیون دانش‌آموزی

درخبری دیگر در این راستا‌، وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که تا کنون ۸۵ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله دز اول واکسن کرونا و ۷۲ درصد دز دوم واکسن خود را نیز دریافت کرده‌اند. به گزارش «ایسنا» بر این اساس تعداد تزریق دز اول واکسن در جمعیت دانش‌آموزی پنج میلیون و ۵۱۷ هزار و ۹۰۷ و تعداد تزریق دز دوم چهار میلیون و ۷۰۰ هزار و ۸۲۰ مورد است و مجموع تزریق دو دز به ۱۰ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۷۲۷ رسیده است. مطابق میزان پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله، تا ۱۵ دی ماه، استان مازندران با ۸۴ درصد بیشترین پوشش و استان قم با ۴۶ درصد کمترین پوشش دز دوم را دارند.

  ادامه روند تامین واکسن آسترازنکا

ازسوی دیگر بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برای تامین دزهای تکمیلی و حتی در مواردی برای سفر به برخی کشورها نیاز به تامین بیشتر برخی واکسن‌ها مثل آسترازنکا و اسپوتنیک داریم که وزارت بهداشت با جدیت این امر را پیگیری می‌کند. وی با تاکید بر اینکه در ابتدای شروع پاندمی کرونا و تولید واکسن در دنیا مبالغ زیادی به سبد کواکس واریز شد که تا به حال واکسن‌های مناسب را در اختیار ما قرار نداده‌اند اما ما به جد پیگیر هستیم تا بتوانیم این دو نوع واکسن را از طریق داخل و خارج از کشور در دسترس متقاضیان قرار دهیم.