با این وجود روز گذشته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با توجه به افزایش تست‌های مثبت کرونا و گسترش سویه اُمیکرون در کشور، آن را به عنوان یک زنگ خطر توصیف کرد و گفت: تمام مراکز باید در حالت آماده‌باش قرار گیرند. همزمان روز گذشته فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، درباره سویه «اُمیکرون» و تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان کشور هشدار داد و گفت: اگر ناگهان بر شدت مراجعات افزوده شود، با مشکل مواجه خواهیم شد؛ بنابراین نباید درباره «اُمیکرون» ساده‌اندیشی کنیم. به گزارش «ایلنا» علیرضا زالی در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا ویروس در تهران با بیان اینکه در حال حاضر شاخص بستری در جمعیت، مبنای رنگ‌بندی کشور است، گفت: بررسی شاخص ابتلا نشان می‌دهد که در خراسان شمالی، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و ایلام روند ابتلا و وضعیت بستری رو به افزایش بوده، اما در تهران حالت ایستایی دارد و شرایط کاهشی در این استان مانند هفته‌های گذشته دیده نمی‌شود و مراجعات با علائم خفیف‌تر هستند.

میزان بستری‌شدگان دلتایی

به گزارش «ایسنا»، زالی افزود: از ۳۶۰۰ نمونه‌ای که به انستیتوپاستور تهران ارسال شده است قریب ۸۵۰ نمونه اُمیکرون مثبت بوده‌اند یعنی ۲۶ تا ۲۷ درصد نمونه‌های مشکوک ارسال شده اُمیکرون بوده‌اند. وی ادامه داد: از نمونه‌های ارسالی در بخش بستری ۹ تا ۱۰ درصد نمونه‌های ارسالی اُمیکرون بودند و بیش از ۴۰ درصد نمونه‌ها مربوط به بیماران بستری مربوط به دلتا بوده است و به این ترتیب بیشترین بیماران در بخش بستری نمونه‌های دلتاویروس بوده‌اند. این یعنی هر چه زمان بگذرد از میزان دلتا کاسته می‌شود و به میزان اُمیکرون افزوده خواهد شد.

۲۸ استان با مرگ‌ومیر صفر یا یک

در همین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۲۸ استان مرگ‌ومیر صفر یا یک را طی ۲۴ساعت گذشته گزارش کرده‌اند. به گزارش «ایسنا»، بر این اساس ۱۸ استان کشور در شبانه‌روز گذشته، مرگ‌ومیر صفر و ۱۰ استان نیز فقط یک مورد مرگ‌ومیر بیماران کووید-۱۹ داشته‌اند. همچنین در این بازه زمانی ۱۸ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند، هزار و ۴۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

زمان توزیع واکسن‌های آسترازنکا

در کنار این نگرانی‌ها تا کنون ۶۰ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۳۹ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۶۴ هزار و ۲۷۵ نفر دز دوم و ۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۸۲۱ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۲۵ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۳۵ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۲۹۷ هزار و ۸۱۴ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده که به نظر می‌رسد میزان کمتری نسبت به روزهای گذشته باشد. درهمین حال با توجه به واردات اخیر واکسن آسترازنکا از دو کشور یونان و ژاپن به ایران، حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هفته دیگر این واکسن در دسترس خواهد بود.