محمد هاشمی در گفت‌وگو با «ایسنا» همچنین از افزایش تعداد مبتلایان به اُمیکرون در کشور به یک هزار و ۱۶۲ مورد خبر داد و گفت: تعداد مبتلایان اُمیکرون در مشهد مقدس با ۲۴۹ مورد، افزایش چشمگیری داشته است. وی گفت: متاسفانه در هر یک از شهرهای تبریز، یزد و شهرکرد، شاهد یک فوتی مبتلا به اُمیکرون بوده‌ایم و یک مورد بدحال هم در اهواز تحت مراقبت است. هاشمی تاکید کرد: در سنین بالا امکان وجود عوامل خطر از جمله بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا و دیابت وجود دارد و همین موضوع ضرورت توجه به هشدارهای بهداشتی را به ویژه در این سنین جدی‌تر می‌کند.  سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت یادآور شد: اگرچه قدرت مرگباری اُمیکرون اندک است و همان‌طور که مشاهده می‌شود از هزار و ۱۶۲ مورد مبتلا، سه نفر جان خود را از دست داده‌اند، اما باید پروتکل‌ها را رعایت و در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کرد.

خطر «اُمیکرون» در کمین واکسن‌نزده‌ها

درهمین حال رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیشترین ابتلا و مرگ‌های کرونایی ناشی از ابتلا به اُمیکرون در واکسن نزده‌ها گزارش شده است. به گزارش «ایسنا» علیرضا ناجی هشدار داد: امکان ایجاد موج جدید کرونا در کشور همچنان وجود دارد تا زمانی که در کشور افرادی در برابر کرونا واکسینه نشده باشند، امکان موارد جدید ابتلا وجود دارد. به گزارش «ایلنا» وی گفت: براساس آماری که وجود دارد، تا دو یا سه هفته دیگر اُمیکرون به احتمال زیاد جایگزین دلتا شده و به سویه غالب تبدیل خواهد شد.

آمار مبتلایان به اُمیکرون دقیق نیست

وی در ارتباط با میزان تست‌های انجام شده در ایران گفت: آمارهایی که درحال حاضر از اُمیکرون داریم دقیق نیستند. باید تعداد تست‌ها را افزایش دهیم که آمار مناسبی از اُمیکرون و به‌طور کلی عفونت‌های ناشی از کرونا داشته باشیم. اکثر مردم به دلایل متعدد دیگر برای تست دادن مراجعه نمی‌کنند، از جمله اینکه می‌گویند بیماری خفیف گرفته‌ایم یا اینکه هزینه تست‌ها برای‌شان مهم است. بنابراین اگر می‌خواهیم نظارت و اطلاعات دقیقی داشته باشیم، باید تعداد تست‌ها را بالا ببریم و مردم را تشویق کنیم که برای تست مراجعه کنند و موارد عفونی را شناسایی، قرنطینه و ایزوله کنیم و نگذاریم این ویروس در جامعه بچرخد.

با علائم سرماخوردگی ۵ روز در خانه بمانید

ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا صالحی، عضو کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ به افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، توصیه کرد حداقل تا ۵ روز به محیط‌های عمومی مثل مترو، باشگاه‌های ورزشی و همچنین با افراد خانواده و سالمندان در ارتباط نباشند و در خانه بمانند تا علائم برطرف شود.

میزان موارد ابتلا

درکنار ثبت مرگ سه مبتلا به اُمیکرون در کشور، بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۳۱ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. همچنین دراین بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۴ نفر از آنها بستری شدند.

میزان تزریق واکسن

درهمین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۰۸ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۱۵ نفر دز دوم و ۱۲ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۸۵۶ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۷۹ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۴۱۳ هزار و ۱۴۴ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

درخواست بهشت‌زهرا از شهروندان

ازسوی دیگر معاون فنی و عمرانی سازمان بهشت حضرت زهرا(س) گفت: با توجه به سویه جدید ویروس کرونا و افزایش ابتلا در روزهای اخیر، همچنان از همه شهروندان عزیز خواهشمندیم نسبت به رعایت نکات بهداشتی و مراجعات حداقلی به ویژه در روزهای آخر هفته مانند سنوات گذشته با این سازمان همراهی کنند. به گزارش «ایسنا» علی توکلی افزود: این محدودیت‌های کرونایی موجب شد حتی سنت زیارت اهل قبور در روزهای پنج‌شنبه و جمعه آخر سال با ممنوعیت همراه باشد و با همکاری مناسب شهروندان روبه‌رو بودیم و این عزیزان زیارت اهل قبور را به زمان دیگری موکول کردند. وی ادامه داد: با کاهش چشمگیر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا و افزایش پارکینگ‌های عمومی در سازمان، رکورد دو ساله حضور در سازمان بهشت حضرت زهرا (س) در ایام شهادت بانوی دو عالم، شکست و شاهد حضور بیش از ۱۴۰ هزار پلاک-خودرو در روز پنج‌شنبه ۱۶ دی ماه بودیم. بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بهشت زهرا‌(س)، توکلی گفت: در حال حاضر میانگین مراجعه شهروندان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۷۰ تا ۸۰ هزار پلاک-خودرو است.